Senaste nytt

Hockey Vancouver eller Montreal i mars?

Har varit på båda ställena, dock inte under vintertiden. Jag gillar båda ställena med en viss övervikt för Vancouver, främst då jag upplever människorna där som ännu varmare och trevliga än i Montreal.

Jag tillhör nog Montreal-fraktionen om jag måste välja, och jag tycker nog att det är just i kategorin människor och framför allt stämning (bäst i Nordamerika tycker jag) som stan "vinner" över Vancouver. Fast alla jag träffat i Kanada har varit väldigt öppna och trevliga.
Naturmässigt vinner såklart Vancouver, det är inte ens någon match. Klimatmässigt är väl båda städerna i mars inget man drömmer om, jag tar dock hellre (Montreals) kyla än (Vancouvers) regn om jag tvingas välja.

Vill besöka Montréal men har varit i Vancouver och kan bara instämma att det är en väldigt trevlig stad. Var där i decemeber månad så det var inte något shortsväder direkt, men inte svinkallt, däremot gott om snålblåst. Whistler är fantastiskt en solig dag och rekommenderas varmt. Hockeyn är det inget fel på i Vancouver men jag kan förstå att det är mer drag i Montréal.

Varför inte boka in några dagar på varje ort?
Nja,
Däremot har vi börjat kika på Vancouver samt avstickare till Calgary, ännu längre norrut och ännu kallare och se Flames. Flyg tar 1/1/2 timme men ganska dyrt. Får kolla award biljetter med Air Canada.
I annat fall lutar det nog mot Montreal efter de kommentar jag fått.
Tack alla för era inputs och varför måste de NHL spela när det är som kallast och jäkligast.
Såg en match med Florida Panthers i deras hemmaarena Sunshine november förra året. 24 grader varmt utomhus Klart behagligt.

- Språk Montreal. Är det engelska eller franska som är vardagsspråk?
Quebec som provins har bara ett officiellt språk: franska. Det finns relativt strikta lagar som reglerar språkanvändningen i det offentliga (Loi 101), bland annat måste all skyltning ske på franska först. Även om det finns en del engelskspråkiga skolor måste barn gå i franskspråkiga skolor, förutsättningen för att få utbildning på engelska är att en av barnets föräldrar är kanadensisk medborgare och har själv gått skola på engelska. Syftet med dessa lagar (som skapat mycket diskussion genom åren) är att stärka franskans roll i provinsen och hindra att engelskan sakta men säkert skulle ta över.

Montreal har haft en betydande andel engelskspråkiga och har det än idag, de är särskilt koncentrerade till ett antal områden i västra Montreal. Trots de strikta lagarna är Montreal idag en tvåspråkig stad och det går bra att klara sig i Montreal på engelska, särskilt som turist. Som @rvarttinen skrev byter folk ofta till engelska så fort de hör att man talar dålig franska. Utanför Montreal är situationen annorlunda, där talas det överlag relativt dålig engelska. Å andra sidan har jag upplevt att det uppskattas att man försöker tala franska och att det finns mer tålamod till dålig sådan :)

Toppen