Senaste nytt

Hjälp - mitt företag vill förmånsbeskatta mina Eurobonus Poäng

Skatteverkets lösning till detta måste vara: att införa tvångavgifter på miles/poäng, precis som musikbranschen krävde till hårddisktillverkarna....

Intressant idé, skulle säkert kunna sysselsätta ett gäng utredare ett bra tag. Men, det kan nog bli ett j-ä liv när man upptäcker att man och måste dra in typ ICA-kortet och COOP-MedMera, H&M osv eftersom det blir svårt med att dra gränserna för beskattningsbara fördelar från bonusprogram:p

Btw, företagen måste skärpa sin policys ytterligare. Tänk om jag köper fika eller dyl som företaget betalar, men jag lägger ut pengarna och drar mitt ICA-kort. Aj-aj, får man inte göra:D

Tänk om jag köper fika eller dyl som företaget betalar, men jag lägger ut pengarna och drar mitt ICA-kort. Aj-aj, får man inte göra:D

Du raljerar, men det bör du faktiskt egentligen inte göra. Särskilt om du är avlönad av skattbetalarna. Det ironiska är att det som attesterar dina inlämnade kvitton kan notera om du har dragit ditt ICA- eller Konsumkort, men har ingen möjlighet att se om det var ditt SAS MasterCard eller BA Visa som användes som betalningsmedel...

Du raljerar, men det bör du faktiskt egentligen inte göra. Särskilt om du är avlönad av skattbetalarna. Det ironiska är att det som attesterar dina inlämnade kvitton kan notera om du har dragit ditt ICA- eller Konsumkort, men har ingen möjlighet att se om det var ditt SAS MasterCard eller BA Visa som användes som betalningsmedel...

Tack för korrigeringen ang ICA-kortet. Men för att gå tillbaka till det mera seriösa kan man fundera på vilken vilja som finns att lösa det här "problemet". Utifrån ett strikt kontrollperspektiv skulle man kunna tänka sig att alla tjänsteresor bokades via en viss resebyrå t ex, så att milen hamnade på ett företagskonto istället för det privata, under förutsättning att det fanns en sådan överenskommelse med flygbolag, hotellkedjor etc. (Detta system kanske finns redan idag hos vissa företag?) Frågan är väl vilken vilja som finns hos inblandade aktörer att gå mot ett sådant system. Fråga nummer två är sedan vad företagen gör med potten som företagen tjänar in?

Min arbetsgivare är väldigt noga med detta. Vi får varken använda bonus intjänade på hotell eller resor för privat bruk. De har även förhandlat bort dessa förmåner med hotellen vi bor på så det är inte ens någon idé att försöka samla någon bonus där. Nu är det ju sällan jag åker på några tjänsteresor så mig gör det inte så mycket ändå. Däremot bor jag mycket på hotell men hotellbonus har aldrig riktigt intresserat mig på samma sätt av någon anledning.

Och vidare kan man anta att man snabbt insåg att det skulle bli jäkligt komplicerat att granska.

njae,det beror på, det finns ju bonus program för företag t.ex SAS Credits och BA On Business BA lets businesses triple-dip on frequent flyer points - Flights | hotels | frequent flyer | business class - Australian Business Traveller
När dessa rapporteras till företaget går det ju samtidigt att redovisa hur många poäng som gått till den resandes personliga konto vid varje resa.

För statligt anställda faller bonusar under mutor, jäv, otillbörlig förmån

En god vän till mig reste ett tag väldigt mycket pga ett fackligt uppdrag och då ofta på flexibla biljetter. Där resonerade man att poängen fick kompensera den enskilde för att resandet innebar mycket frånvaro från familjen och det ofta på helger. Då kunde poängen vara till glädje när familjen ville göra något tillsammans.
Det var ett sympatiskt förhållningssätt, tycker jag.

För många år sedan fick jag skicka in min reselogg från Travelpass tillsammans med mina reseräkningar till skattemyndigheten. Tydligen blev det för mycket jobb för Skattemyndigheten att kolla detta (jag hade kanske 150-200 resor/år) för de upprepade aldrig sin begäran. Vad de var ute efter var naturligtvis om jag använt TP för personligt bruk. Jag har inte några synpunkter på att de kollar detta, naturligtvis skall man inte använda TP för privat bruk om arbetsgivaren betalat det. Några möjligheter att kolla EB-poäng har de inte då SAS EB-avdelning konsekvent vägrar att lämna ut dessa uppgifter. Jag vet företag som försökt få ut dessa uppgifter men som nekats. De får inte ens reda på om man är medlem i EB. Det kan dock vara värt att inte skylta för öppet med EBG-taggar etc. mot missunnsamma kollegor som inte har "förmånen" att få resa frekvent i tjänsten. Kan resultera i besvärande frågor från HR-avdelning eller liknande.

Fick en gång rådet av en HR-människa att använda annat flygpoängsprogram än SAS (exempelvis Bmi) och att alltid efterregistrera poängen...

Toppen