Senaste nytt

Hjälp mer ersättning - vad gäller!

Dr.D

Medlem
Hej på er!
Jag har just varit en runda och surfat på Hawaii men jag har precis varit med om mitt livs värsta flygförseningar mm så jag skulle gärna vilja veta vad som gäller innan jag ger mig på Delta Airlines.

Så - detta var förutsättningarna.
Jag hade bokat en revenue biljett i Business ToR till Hawaii (CPH-CDG-LAX-HNL) tur och retur via Delta Airlines hemsida (flygningarna mellan CPH-CDG-LAX utförs av Air France, men som sagt biljett utfärdad av Delta.

Följande missöden uppstår

1) Första flyget från CPH-CDG blir inställt pga av stormen Otto - Konsekvens: Jag blir ombokad till samma flyg en dag senare och jag blir av med en semestterdag samt bränner 5000kr på en hotellnatt jag inte kan utnyttja. (Vidare har jag tagit in på hotell på Kastrup helt i onödan eftersom jag inte längre ska flyga 06.25 nästa morgon)

2) Efter varit försenad en dag avgår flyget som beräknat dagen efter och jag tar mig till LAX utan några problem - Väl på LAX dår jag besked om att flyget till HNL är 6 timmar försenat. Eftersom det innebär att min Layover utökas från 5 till 11 timmar bestämmer jag mig för att ta in på hotell. Efter 9 timmar på hotellet då jag checkat ut får jag besked om att flyget från LAX-HNL är inställt (maintenance issue)
Jag blir ombokad till nytt flyg dagen efter och iställer för att flyga till HNL blir jag routad via Maui med 7 timmars layover innan jag kan komma till HNL. - Konsekvens - jag betalar hotell i LAX, jag blir ytterligare ett dygn försenad och bränner därmed ytterligare 5000kr på ett hotell jag inte kunde utnyttja.

3) Hemresan ställs in 8 timmar innan avgång och de bokar om min hemresa till 3 dagar senare, eftersom jag inte kan stanna så länge bokar de iställer mig hem med United och SAS via San Fransisco - MEN iställer för att boka mig i business så bokar de mig i ekonomi.
Konsekvens: jag kommer hem samtidigt som jag skulle kommit hem men jag spenderar 17 timmars flygtid i ekonomi iställer för i business som jag betalt för.


Allt som allt, vad kan jag be om för kompensation här. Gäller EU direktiven för Delta? Vad gäller med avseende på försening pga av storm. Vad gäller med avseende på nedgradering till ekonomi och kan man claima kostnader för hotell som man betalt för men inte kunde utnyttja pga av föreningarna?

Mycket tacksam för input.

Jag kan meddela att jag uppgraderade min CDG_LAX till La Premiere och berättar gärna om det i en annan post.

Mvh
Dr.D
 
  • Wow
Reactions: Gus

Hachans

Medlem
1. Du får ersättning för faktiska kostnader. Väder är oförutsett händelse. Du får inte heller ersättning för att du tagit ett hotell i onödan. Hade flyget gått som det skulle så hade du haft den utgiften ändå.

2. Tveksamt om du får ersättning för det hotellet. Det var ju ingen övernattning. Eftersom du tekniskt sett fortfarande är på samma resa tror jag inte det finns mer att hämta här.

3. Var hemresan Delta? I så fall gäller inte EU261 eftersom det är ett icke-eu bolag som börjar utanför EU. Du får kolla vilka regler Delta arbetar efter. Men vet att amerikanerna är avundsjuka på våra regler så förvänta dig inte mer än att de kanske ersätter nedgraderingen.

Kostnader för hotell du inte kunde utnyttja är en fråga hemförsäkringen.
 

Dr.D

Medlem
Hej,

Tack - jag förstår inte riktigt hur du resonerar på punkt 2. Flyget ställdes in från LAX till HNL vilket gjorde att ny avgång var 16 timmar efter utsatt avgång, menar du att det inte skulle generera en hotellnatt? (detta hade alltså inget med stromen att göra utan att det hade en maintanence issue).

Gäller EU261 med avseende på denna försening då redsan påbörjades i EU Land (Danmark) eller gäller det inte för att det var ett segment som börjar i USA utfört med ett amerikanskt bolag (Delta)?

Mvh
Joel
 

Hachans

Medlem
Hej,

Tack - jag förstår inte riktigt hur du resonerar på punkt 2. Flyget ställdes in från LAX till HNL vilket gjorde att ny avgång var 16 timmar efter utsatt avgång, menar du att det inte skulle generera en hotellnatt? (detta hade alltså inget med stromen att göra utan att det hade en maintanence issue).

Gäller EU261 med avseende på denna försening då redsan påbörjades i EU Land (Danmark) eller gäller det inte för att det var ett segment som börjar i USA utfört med ett amerikanskt bolag (Delta)?

Mvh
Joel

Du skrev att du först hade en lång väntan som sedan blev ännu längre och du därför valde att ta in på hotell. Du skrev inte det var över natten, så om det var det så är det en rimlig grej att be om återbetalning. Jag misstolkade dig som att du tagit in på hotell för det var trevligare att vänta där än på flygplatsen, och att du efter din utcheckning därifrån fått reda på att flyget blivit inställt och du blev ombokad till dagen efter. Och du valde då att ta in på hotell igen.

EU gäller för vägen dit då resan utfördes och påbörjades av ett EU-bolag.

Jag vet inte vilket bolag som sinkade dig på vägen hem men oavsett så blev du sinkad av ett icke-eu bolag i USA och då gäller inte EU-reglerna.

Hade det istället varit Air France som sinkade dig på vägen från LAX hade du kunnat få ersättning enligt reglerna.
 

Dr.D

Medlem
Tack!
En kontrollfråga på vägen dit då jag antar att EU reglerna inte gäller vid försening pga väder. Hur är det då med förseningen i LAX, det är ju fortfarande på en resa startad i EU land men denna flygning skulle ju utföras av Delta från LAX till HNL. Är EU-reglerna tillämpliga eller ej på detta segment?

MVH
 

Hachans

Medlem
I och med att du fortfarande är på resa så borde de kostnaderna täckas av bolaget som sinkade dig först och det är ankomst till slutdestinationen som räknas. Rikta dina anspråk till AF och se vad som händer, eftersom allt är på samma bokning så borde det inte vara några problem.
 

palmen

Moderator
I och med att du fortfarande är på resa så borde de kostnaderna täckas av bolaget som sinkade dig först och det är ankomst till slutdestinationen som räknas. Rikta dina anspråk till AF och se vad som händer, eftersom allt är på samma bokning så borde det inte vara några problem.
Anledningarna till första förseningen är ju väder som rör Air France, så de lär inte betala något. Eller missar jag något här?
 

palmen

Moderator
Duty of care har de. Ingen förseningsersättning såklart.
Absolut duty of care. Hotell som behövde bokas över natten pga inställda flyg ska de stå för.

Men som du skrev i början ser jag inte att det finns något case för någon annan ersättning, om inte ens egna försäkringar ger något.
 

Dr.D

Medlem
Ni menar att ingen ersättning utgår för att de försenar ankomst till slutdestinationen med 24 timmar (förutom hotellnatt) och sen ingen ersättning för att nedgradering till ekonomi när man betalt för business?
Känns helt orimligt tycker jag, men visst bias i frågan såklart.

Men det kan ju inte vara rimligt att betala 70.000 kr för business och få en ekonomibiljett som kostat 12.000 och inte få ersättning för detta?
 
Toppen