Senaste nytt

Hjälp med strategi ang. av/ombokning Star Alliance award med 2-4-1

Maja

Medlem
Fall 1- GOT-IST-TPE-DPE-SIN-TPE-IST-GOT påsken 2022

Ombokade med 2-4-1 som gick ut 2018 alt. 2019! Ligger på en bokning till gamla poängpriset och skulle helst se att jag lyckas med en ombokning igen så att jag behåller det priset!

Utresa 6/4 och hemresa 17/4. Eva Airways har avbokat TPE-DPS och SIN-TPE = Vi är fast i Taiwan. Hittar självklart inga anslutningar eller nya avgångar som gör att vi kan åka. Sedan har TK givetvis gjort massa småändringar.

Skulle helst boka om till påsken 2023 men inga biljetter är släppta än. Även om jag ligger kvar på biljetten tills vi ska åka och avbokar precis dagen innan p.g.a. att vi ej kommer in i Taiwan så har TK ej hunnit släppa nya biljetter till nästa år. Jag skulle därmed behöva boka om till valfritt datum i sommar (där jag behöver pricka in att något flyg ställs in/ändras så pass mycket att jag har rätt att boka om igen), alt. ge upp och försöka hitta platser till jul/nyår 2022/2023. Hitta biljetter till julen känns tufft så vi är sent ute.

Så tips på kreativ lösning för att kunna boka om och sedan lyckas med en ny ombokning så vi hinner pricka när TK har släppt biljetter till påsken 2023?

Fall 2 - GOT-FRA-LHR-HND-FRA-ARN-GOT slutet på maj 2022
Ombokad med 2-4-1 som har gått ut (minns ej riktigt när, men 2020/2021 är min gissning).

Har nu fått en ändring på FRA-ARN-GOT som är med SK. 737-700 på båda avgångarna och då vet vi ju alla hur det lär sluta. Det har ju hänt mirakel förr och de har ändrat tillbaka.

1) Boka om till LH som har andra avgångar hem från FRA nu och vänta och se om Japan öppnar?
2) Ha is i magen och låta det ligga kvar och därmed kunna boka om närmare avgången i slutet på maj då SAS ställer in planen helt och därmed flytta hela resan till 2023?
3) Vad är oddsen för att Japan öppnar upp för turister i slutet på maj?

Tar tacksamt emot input!

Har sökt så många olika varianter att hjärna kokar över just nu så tänker att jag hör med alla kloka människor här om ni har några kreativa förslag/idéer hur jag ska tänka/hantera dessa två situationer.
 

Senator

Moderator
Om du har is i magen och väntar till 1:e april med avbokning så är min uppfattning att dina gamla vouchers kommer förlängas ut april + en månad. Det innebär att du har på dig till sista maj att boka något. Så har det varit med mina 2019 vouchers.

Dock kan du under nuvarande regler eftersom du skall till Asien avboka till sista mars. Då tror jag dina vouchers blir förlängda ut april.

Allt beror på is i magen
 

Maja

Medlem
@Senator Är lite så jag också tänker. Rimligt är ju att jag får avboka då vi ej kommer in i Taiwan, eller har någon annan hittat information som tyder på något annat?

Problemet kommer dock kvarstå att jag behöver göra en ombokning direkt. Utan att få tillbaka vouchern för att få behålla det lägre poängpriset till Bali/Singapore. Det får jag ju inte om jag får poäng och vouchers åter.
 

Senator

Moderator
@Senator Är lite så jag också tänker. Rimligt är ju att jag får avboka då vi ej kommer in i Taiwan, eller har någon annan hittat information som tyder på något annat?

Problemet kommer dock kvarstå att jag behöver göra en ombokning direkt. Utan att få tillbaka vouchern för att få behålla det lägre poängpriset till Bali/Singapore. Det får jag ju inte om jag får poäng och vouchers åter.

Den delen är kanske lite svårare om du vill skjuta på det så långt. Om vi bortser från poängpriset, har du någon annan bokning med vouchers som är giltiga? Jag bokade först en ny resa med 2021 vouchers, bokade av den med 2019 och applicerade 2019 vouchers en vecka senare när dessa var tillbaka.

Vouchers är nog inte problemet i ditt fall men att få en ombokning till annan destination för gamla priset på befintlig bokning. Det borde gå men frågan är vad perfekta tidpunkten är för manövern. Har du fått 15 dagarsmejlen från SAS?
 

Maja

Medlem
Den delen är kanske lite svårare om du vill skjuta på det så långt. Om vi bortser från poängpriset, har du någon annan bokning med vouchers som är giltiga? Jag bokade först en ny resa med 2021 vouchers, bokade av den med 2019 och applicerade 2019 vouchers en vecka senare när dessa var tillbaka.

Vouchers är nog inte problemet i ditt fall men att få en ombokning till annan destination för gamla priset på befintlig bokning. Det borde gå men frågan är vad perfekta tidpunkten är för manövern. Har du fått 15 dagarsmejlen från SAS?

Har resor bokade med 2020-års vouchers där jag måste göra en ombokning de LX har ändrat tidtabellen och vi landar i ZRH 40 min efter vår avgång till Toronto. Har nog ingenting bokat med 2021-års voucher, möjligen höstens resa till Tokyo. Minns inte hur jag har bokat nu inser jag. :oops::eek:

Har fått så många 15-dagarsmail från SAS så har helt tappat räkningen, men det sista kom 23/2 och rörde då rimligen någon av TK:s 5-minutersvarianter. Eva Air skickade mail om inställda avgångar den 17/2 vilket medför att vi fastnar i TPE och kommer ej vidare till DPS på utresan och från SIN-TPE på hemresan. Så vår Open jaw blev plötsligt en T&R till TPE.

Det roliga är att nu när jag lusläser alla mailen är att det inte står något om 15-dagarsregeln som det gjort i tidigare mail...

Dear Traveler,

Thank you for flying SAS.

Unfortunately we've had to change our flight schedule which has impacted your trip with us WE5L32.

We have tried to find alternative flights close to your travel dates but have not been able to rebook you. We truly apologize for this.

Should you wish to postpone your trip, please call us for rebooking assistance. If you instead prefer to apply for a voucher, cancel your trip and get a refund of your ticket, you can request this online through "My Bookings".

Please inform anyone else traveling with you about the change.

Best regards,
SAS

Var inte helt lätt att fixa detta när jag var i LA och har först igår hunnit sätta mig med allt strul. Insåg att jag fått ändringar för 3 olika bokningar och det tog sin lilla tid att reda ut.

Det var därför som jag började klura på om jag skulle boka om nu till random datum någon månad framåt i tiden bara och försöka pricka så att även den resan blir inställd och då ha en chans att kunna boka om till påsken 2023.

TK:s 5-minutersändringar medför ju inte att jag kommer få boka av framöver, det måste ju till någon större ändring. Om jag får till en bokning där det inte är en VTL-linje till Singapore så borde det rimligen vara ett alternativ, eller tänker jag galet? IST-SIN är en godkänd VTL-linje med Singapore Airlines vet jag (https://www.singaporeair.com/en_UK/sg/travel-info/vaccinated-travel-lanes/). Hittade nu att det endast är Söndagsfligten med TK som är godkänd. Vilket innebär att alla övriga flighter inte är det. Kan det då vara skäl gratis ombokning framöver om man är inbokad på en sådan? Det vore ju för bra för att vara sant i så fall. https://www.turkishairlines.com/en-int/announcements/coronavirus-outbreak/coronavirus-announcements/

Det är sannerligen inte lätt att resa under dessa tider. Får kanske bara inse att detta inte går att lösa och slänga in handduken och låta dessa vouchers gå till spillo och sedan betala det högre poängpriset för nästa år istället.


Hmm, och vad gäller för mig som turist? Det hittar jag inte. Affärsresenärer hittar jag och karantänsregler som kortas efter den 7 mars, men tolkade inte att dessa gäller mig som turist, eller? Skulle det gälla även oss så är 10 dagars karantän inte att tänka på.
 
Last edited:
Toppen