Senaste nytt

Hjälp med poängplan för resa 2021

Vilhelm

Medlem
Jag skaffade Amex plat i somras, (juni tror jag) utan några specifika planer. Då vi nyligen hade fått barn 3 och 4 i form av tvillingar kändes det härligt att börja spara poäng till en belöning framöver. Jag fantiserade mest om en barnfri resa med min sambo när de värsta småbarnsåre var över. Men nu har vi har vi fått en ganska konkret resa på tapeten.

Vi har blivit bjudna till ett bröllop på Bali 2021 och jag tänker att jag ska försöka se hur jag kan maximera möjligheten till att betala så mycket som möjligt av resan med poäng.

Jag tänker mig att vi börjar med att se till att vi har eurobonus konto med shared points för hela familjen. Därefter bjuder jag in min sambo till något av Amex sas kort. Därefter tar vi alla vardagsköp på Amex sas kort och alla köp i utländsk valuta på platinumkortet. Men jag vet inte om det ens rimligt att försöka få till någon form av poängresa för en 6 personersfamilj?

Det är ungefär så långt jag kommit i tankarna.

Vilket av korten bör jag välja?

Det finns ju också möjlighet att omvandla poäng till hilton eller Radisson poäng för att fixa härligt boende? Är det det jag ska satsa på istället?

Utgår från att jag kommer få skjuta til pengar, men blir det här värt det?

Är det någon som har tips och råd? Någon smart lösning eller alternativt sätt att tänka kring detta?
 

palmen

Moderator

Canadien

Medlem
Fast för 4 pers (+2 infant) behövs det 330k poäng och två 2-4-1-vouchers i Business. Bör gå att lösa med en kombo av SQ, LH, CA eller SQ men om det är en "storhelg" 2021 som ni vill resa så kanndet bli svårt med platser.
 

Quaddan

Medlem
För att du ska ha någon chans att klara få ihop poängen krävs det nog att du skaffar ett SAS Amex Elite/Premium och når en spend på 300k.
I annat fall behöver du 660k (om vi pratar 4 vuxna och 2 infant, annars ännu mer).

Ett alternativ skulle kunna vara att boka SAS Business till HKG och revenue biljetter därifrån till DPS?
Då bli poängkostnaden 100k / vuxen och 50k / barn.

Kanske inte helt enkelt att hitta 4-6 awards med SAS.
 

Vilhelm

Medlem
Titta gärna i denna tråd för tips.
Inspiration från ett halvårs poängjakt i Eurobonus-världen | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Business till Bali är 165k poäng och det bör night klara. Dina MR poäng blir väl ca 55k poäng om du för över. Smart att bjuda in och köra poäng pool.

Boende på Bali behöver inte bli jättedyrt för bra boende, även om det självklart går att gå all in där också.
Känns som att det finns en chans i alla fall! Jag var inte tydlig med att det istället för som jag först tänkt sannolikt blir hela familjen, 2 vuxna och 4 barn under 12 och över 2. Har förstått att det blir svårt att boka annat än de enklaste klasserna med så många resenärer.. Tråkigt nog. Flög mycket business på 90 talet när jag som tonåring bodde utomlands med mina föräldrar och jag saknar verkligen den upplevelsen.
 
Känns som att det finns en chans i alla fall! Jag var inte tydlig med att det istället för som jag först tänkt sannolikt blir hela familjen, 2 vuxna och 4 barn under 12 och över 2. Har förstått att det blir svårt att boka annat än de enklaste klasserna med så många resenärer.. Tråkigt nog. Flög mycket business på 90 talet när jag som tonåring bodde utomlands med mina föräldrar och jag saknar verkligen den upplevelsen.
Just till Bali borde de finnas möjlighet om inte Singapore Airlines ändrat släppen i business på sistone (lite osäker där då jag har för mig att det nämnts). Tidigare har de släppt 8 platser. Dock underlättar det om man kan boka tidigt (cirka 355 dagar innan) vilket ni inte kommer kunna om alla poängen först också ska dras in så då kan de bli lite mer utmaning beroende på flexibilitet.
 

Vilhelm

Medlem
För att du ska ha någon chans att klara få ihop poängen krävs det nog att du skaffar ett SAS Amex Elite/Premium och når en spend på 300k.
I annat fall behöver du 660k (om vi pratar 4 vuxna och 2 infant, annars ännu mer).

Ett alternativ skulle kunna vara att boka SAS Business till HKG och revenue biljetter därifrån till DPS?
Då bli poängkostnaden 100k / vuxen och 50k / barn.

Kanske inte helt enkelt att hitta 4-6 awards med SAS.
Ja... Precis, jag får skapa ett spreadsheet helt enkelt. Om jag får två vouchers, 2 vuxna +4barn... Har sett att det finns någonstans här på forumet som jag kan utgå ifrån va?

Vi får garanterat ihop 300k spend i tid. Med tanke på att vi fått ihop 700 000mr på... Ca 7 månader.

Signup bonus, referal bonus, byta till Fortum, preem
Får se vad vi kan hitta.

Men det hela är meningslöst om det inte går att boka bonusresa för så många.
 

Canadien

Medlem
Men det hela är meningslöst om det inte går att boka bonusresa för så många

Kika själv på SAS sida för star alliance

Star Alliance Award | SAS

Sök t ex 4 pers ARN-SIN för 4:e eller 5:e Januari 2021 så ser du hur det ska se ut om det finns platser. Kolla även CPH-SIN, LHR-SIN och FRA-SIN
Singapore brukar släppa 4 platser ca 350 dagar i förväg. Sedan tar de slut allt eftersom. Kollade några strödatum i September 2020 och det fanns 4 på vissa datum, t ex MAN-SIN (SQ), IST-SIN (TK) och CPH-BKK (Thai)
Lufthansa och Swiss brukar släppa sina business awards longhaul ca 6 månader innan avresa.
Sista benet SIN-DPS eller BKK-DPS brukar vara lättare att hitta.
 

Vilhelm

Medlem
Fast för 4 pers (+2 infant) behövs det 330k poäng och två 2-4-1-vouchers i Business. Bör gå att lösa med en kombo av SQ, LH, CA eller SQ men om det är en "storhelg" 2021 som ni vill resa så kanndet bli svårt med platser.
Jag vet inte ännu exakt datum vi måata vara där, det är ett bröllop som vi blivit förvarnade för redan innan save the date korten går ut. Den familjen bor i Australien så det kan bli något annat än våra storhelger här. Osäker. Får se.

2 vouchers +490k poäng.... Infants är de nog inte längre då. Plus att jag skulle aldrig palla flyga med infant utan chans att byta av varandra vilket inte går med tvillingar.

Kanske bäst att jag istället kampanjar för att jag och sambon lämnar barnen hemma.
 
Toppen