Senaste nytt

Hjälp med hur jag ska hantera AMEX

JAM(1)777

Medlem
Nej. Alla lyckas inte. Och de som inte lyckas är väldigt lönsamma kunder för AMEX.


1. Öppna ett nytt sparkonto, döp det tex till "Kreditkort" eller "AMEX".

2. Varje gång du köper något med AMEX-kortet så för du över samma belopp från tex ditt lönekonto (eller ett annat konto där du har pengar du ändå skulle ha använt för att betala för just det inköpet) till sparkontot "Kreditkort".

3. När du får fakturan från AMEX, eller behöver göra extrainbetalning, så betalar du från sparkontot "Kreditkort".

Med detta system vet du att du alltid har pengar att betala fakturan med, samt att du aldrig spenderar över dina tillgångar.

Not: Om du i steg 2 säger "men jag har inte pengarna än", då kanske du skall vänta med det inköpet och bygga upp en buffert först. Tips i all välmening.
Gör som hco, praktisera detta själv sedan många år både för Elite och MC Premium, 1 konto per kort, funkar finfint
 
  • Gilla
Reactions: hco

ekf

Medlem
2. Varje gång du köper något med AMEX-kortet så för du över samma belopp från tex ditt lönekonto (eller ett annat konto där du har pengar du ändå skulle ha använt för att betala för just det inköpet) till sparkontot "Kreditkort".
Beroende på ens ekonomiska situation, så kan man, om man tycker det blir för bökigt, se till att sätta undan ett en summa motsvarande kreditgränsen (eller vad man tänker sig att handla för max under en månad) på ett sparkonto med god ränta redan från början. Sedan låter man pengarna vara där, men man betalar sin faktura med pengar från sitt lönekonto. Då har man hela tiden en buffert som kan täcka fakturan, ifall man skulle klanta sig, men slipper omaket med överföringar stup i kvarten.
 
Nej. Alla lyckas inte. Och de som inte lyckas är väldigt lönsamma kunder för AMEX.


1. Öppna ett nytt sparkonto, döp det tex till "Kreditkort" eller "AMEX".

2. Varje gång du köper något med AMEX-kortet så för du över samma belopp från tex ditt lönekonto (eller ett annat konto där du har pengar du ändå skulle ha använt för att betala för just det inköpet) till sparkontot "Kreditkort".

3. När du får fakturan från AMEX, eller behöver göra extrainbetalning, så betalar du från sparkontot "Kreditkort".

Med detta system vet du att du alltid har pengar att betala fakturan med, samt att du aldrig spenderar över dina tillgångar.

Not: Om du i steg 2 säger "men jag har inte pengarna än", då kanske du skall vänta med det inköpet och bygga upp en buffert först. Tips i all välmening.
Tusen tack!
 
  • Gilla
Reactions: hco
Förstår att det är en svår situation, men har du pengar på kontot som ska avsättas för detta eller är det bara lönen som ska täcka? Annars kanske man får ta av sparade pengar och se till att fylla på de sen. Stirra dig inte blind på limit, det är vad företagen vill så att du ska betala ränta.

I värsta fall så får du betala av det som du kan och få ränta för denna månad. Men se till att det inte blir något återkommande!
Jag har ett sparkonto och efter 7/8 börjar jag ju arbeta heltid igen efter FL. Jag har en buffert så jag kan boka flygbiljetter så får helt enkelt bara föra över till AMEX när jag köpt flygresan
 
Toppen