Senaste nytt

Hjälp med flygbiljett för sladdis?

Tostarp

Medlem
Behöver lite råd och tips av er.

Har en 2-4-1 (2pax) med Swiss CPH-ZRH-BOS i sommar (Jag+Hustru). Nu har min äkta hälft bestämt att vår sladdis (9år) ska med. Bokningen som sådan är helt ’låst’ pga att den bokades 2017. Dvs den går inte att ändra på något sätt utan endast att boka av (och då bränner poäng +voucher inne).

Frågan är vilket som är bästa sättet att få med sladdisen på samma plan? Jag kan inte köpa en biljett till henne då det isåfall blir ’unaccompanied minor’ då det blir separat PNR (och vad jag förstår så går det inte att ’lägga till’ eller ’lägga ihop’ två PNR för det isåfall blir en ’ombokning’ vilket i mitt fall inte är tillåten). Jag kan ju som sagt inte heller köpa en egen biljett till mig själv och byta namn på den ena 2-4-1 för det blir också en ombokning.

Kan Tallinn ’lösa’ det här? Kan SAS kundtjänst?? Någon av er som varit ute för liknande?

Ideer?

• Gilla
Reactions: Gus
Varför går det inte köpa biljett som unaccompanied minor? Jag ser det som enda alternativet här då alla andra lösningar med största sannolikhet kräver att biljetten skrivs om.
Du kan ju testa prata med Tallinn och se vad de säger, de kanske kan göra undantag men det kräver att det finns awardbiljetter i samma bokningsklass på flighterna ni ska åka.
Man kan hur som helst helst inte byta namn på star alliance bokning, det går dock bra på en sas-bokning.

Jag har, inrikes i Sverige, lyckats boka en minderårig på en ensam PNR då de vuxna i sällskapet fanns med på samma flight. Dom skrev i bokningen vilket seating de vuxna hade. Jag vet inte om detta var en fuling av SAS, men rent tekniskt fungerade det iaf.

Hade jag varit dig hade jag ringt Swiss och förklarat precis det du förklarade här. Lycka till!

• Gilla
Kan man 'köpa' en biljett via Tallin? Dvs om jag förklarar läget för dom, kan dom då debitera mig för en 'ny' Swiss-biljett?

Alternativet är att ringa Swiss och kolla med dom och hur dom vill/kan hantera det...

Dvs den går inte att ändra på något sätt utan endast att boka av (och då bränner poäng +voucher inne).
Om det inte är så att dina poäng du använde vid bokningen hunnit gå ut så ska du få tillbaka dessa vid en avbokning, dvs det är bara vouchern som i så fall brinner inne (om det är så att du tjänade in den under 2016).

• Gilla
Nu fixat biljett till sladdisen.

Efter lite HUACA till Swiss direktlinje för Schweiz/Tyskland fick jag tag på en äldre herre som visste precis vad jag ville ha. Fick således köpt en extra biljett till sladdisen på samma flyg som unaccompanied minor (UAM tror jag att det heter?) men där det på biljetten står att det finns föräldrar med på samma flight under ett annat PNR. Och mitt telefonnummer.

Herren var extremt tydlig med att hans 'Additional data' kommer inte att synas förrän vi ska checka in. Dvs om jag försöker omboka etc etc kommer ingen att kunna se hans kommentar förutom incheckningspersonalen vid incheckningsdisken?

Jag har ingen aning, men vi får hoppas att det funkar...:)...

Toppen