Senaste nytt

Hjälp med att hitta rätt kort

Mab

Ny medlem
Hej!
Har nu läst mig fram och gjort tester om vilket kreditkort som skulle passa mig bäst men kan ändå inte riktigt få ett bra svar.
Önskar få lite hjälp att komma framåt i mitt sökande..

Räknar med att göra dem flesta av mina köp och faktura köp med kortet och bör landa iaf på 220.000kr om året. ca 168.000kr är faktura köp.

Jag och sambon hinner inte med så många resor per år men en veckas semesterresa utomlands och någon weekend resa båda inrikes och utrikes lyckas vi hinna med.

Tanken är ju att försöka samla ihop bonus för att kunna använda den på resan vi gör utomlands och lite extra lyx under resorna.

Hej!
Har nu läst mig fram och gjort tester om vilket kreditkort som skulle passa mig bäst men kan ändå inte riktigt få ett bra svar.
Önskar få lite hjälp att komma framåt i mitt sökande..

Räknar med att göra dem flesta av mina köp och faktura köp med kortet och bör landa iaf på 220.000kr om året. ca 168.000kr är faktura köp.

Jag och sambon hinner inte med så många resor per år men en veckas semesterresa utomlands och någon weekend resa båda inrikes och utrikes lyckas vi hinna med.

Tanken är ju att försöka samla ihop bonus för att kunna använda den på resan vi gör utomlands och lite extra lyx under resorna.

Du får nog göra lite mer jobb än såhär - då det finns mängder med information om kortförslag här på forumet.

Vilka kort har du kollat på?
Varför är du osäker?
etc.

Hej och välkommen till forumet!

Med din spend skulle jag titta på Amex premium, med 150k+ spend får du en ”flyg 2 till priset av 1” voucher (2-4-1) om du betalar med eurobonuspoäng. Du får 15 eurobonuspoäng per 100kr spenderat på kortet.

SAS EuroBonus American Express Premium Credit Card | Amex

Notera att vissa handlare inte tar emot Amex, att betala fakturor med Amex är även det lite dyrare.

Du kan även titta på SEBs SAS Mastercard, det accepteras överallt med ger endast 10 eurobonus per 100kr.

https://saseurobonusmastercard.se/

Bonustips:
Ett kort jag följer med intresse är Curve, ett ”proxy-kort” som styr in transaktioner på det kort du ajälv önskar (hanterat via detas app). De kommer snart stödja Amex igen, samt säger sig ha Apple pay på ingång. Kortet är Mastercard och accepteras därför i stort sätt överallt.

Home | Curve - All your cards in one

@Mab
Hej och välkommen till forumet!

Det här med kreditkort är en halv vetenskap men jag skall ändå göra ett försök:

Du skriver inte vilket eller vilka flygbolag du brukar eller föredrar att åka med, men låt oss ändå för sakens skull utgå från SAS eftersom de är stora här i Skandinavien, är det flygbolag som har flest olika kreditkort med möjlighet att samla poäng.

Då finns det som tidigare nämnt dels American Express med de två varianterna Amex Premium och Amex Elite. Den stora skillnaden mellan korten är kostnaden, Amex Premium kostar 1000 kr per år. Amex Elite kostar 4000 kr per år. Amex Premium ger 15 poäng per 100 kr som du spenderar med kortet medan Amex Elite ger 20 poäng per 100 kr spenderade. Båda korten ger en voucher med vilken du kan boka SAS poängresa för upp till två personer, med 50% poängrabatt, med andra ord, ni kan åka två till priset av en, 2 for 1, 2-4-1. Den första vouchern ges för båda korten vid 150 000 kr i årlig spend, räknat på kalenderår, dvs från januari varje år. Med Amex Elite har du även en möjlighet att få ytterligare en årlig voucher om du når 300 000 kr i årlig spend.

Det finns också ett Mastercard, SAS Eurobonus Mastercard, som finns i två varianter, en billigare som kostar 395kr/år och ger 10 poäng per hundra kronor spenderade och det lite dyrare som kostar 1495 kr/år och som ger 15 poäng per 100 kr spenderade. Här finns inga vouchrar men om man väljer det dyrare Mastercardet kan du, beroende på hur mycket Eurobonuspoäng du drar in, få möjlighet att boka billiga poängresor men får resa i lite bättre klass, exempelvis SAS Plus, till poängpriset av en resa i SAS Go.

När du pratar om fakturaköp antar jag att du menar att du har för avsikt att betala fakturor via Betalo.com eller Billhop.se med ditt kreditkort. Båda företagen tar en avgift för detta, på 2,5% på beloppet som betalas med ett American Expresskort. Kollar vi då på att en mycket stor del av den spend du tänker dig kommer från fakturor som betalas med kortet, så blir det extra relevant att jämföra hur mycket fler poäng du får med Amex Elite, eftersom avgiften för alla Amexkorten är lika.

Du nämner själv ca 168 000 på fakturaköp årligen.
Det ger en avgift på 168 000 x 0,025 = 4200 kr i avgift för att få betala med kortet.
Detta ger i sin tur
med Amex Premium: 168 000 x 0,15 = 25 200 SAS Eurobonus extrapoäng.
med Amex Elite: 168 000 x 0,20 = 33 600 SAS Eurobonus extrapoäng.

För dessa poäng kommer du då ha betalat:
med Amex Premium: 4200 kr i avgift för att betala + 1000 kr kortavgift
5200 / 25 200 = 0,20634921 per poäng, med andra ord ca 20,6 öre per poäng.

med Amex Elite: 4200 kr i avgift för att betala + 4000 kr i kortavgift
8200 / 33 600 = 0,24404762 per poäng, med andra ord ca 24,4 öre per poäng.

Om vi justerar kalkylen för de extra 52 000 kr som du tänker att du har i årlig spendering så händer följande:
med Amex Premium: 52 000 x 0,15 = 7800 SAS Eurobonus extrapoäng.
Totalt antal poäng: 25 200 + 7 800 = 33 000 SAS Eurobonus extrapoäng.
Kostnad per poäng: 5200 / 33 000 = 0,15757576, med andra ord ca 15,8 öre per poäng.

med Amex Elite: 52 000 x 0,20 = 10 400 SAS Eurobonus extrapoäng.
Totalt antal poäng: 33 600 + 10 400 = 44 000 SAS Eurobonus extrapoäng.
Kostnad per poäng: 8200 kr / 44 000 = 0,18636364, med andra ord ca 18,6 öre per poäng.

Om du betänker att man, i princip när som helst, kan köpa poäng i nästan obegränsad mängd av SAS för det fasta priset 20 öre per poäng så skall man naturligtvis ALDRIG sätta sig i en situation där man betalar mer än 20 öre per poäng. Där går gränsen, alla pris högre än det, då bör man göra något annat. Med det sagt så framstår både Amex Premium och Amex Elite som ganska dyra sätt för dig att få in poäng, främst för att du har så stor andel fakturor där du tvingas betala avgift för att kunna använda ditt kort.

Kalkylen ovan är dock inte riktigt hela sanningen eftersom du vid en spendering av minst 150 000 kr per kalenderår också kommer uppnå minst en Amex voucher, som då ger förmånen 2-4-1. Dessutom kan du bli rekryterad till Amexkortet istället för att bara ansöka om det direkt på Amex webbplats och då får du även en välkomstbonus för att du blivit inbjuden. Den som bjuder in dig får lika mycket. Skall vi i ärlighetens namn justera även för detta blir det följande tillägg till ovan, obeservera att du bara får välkomstbonusen ditt första år:
Amex Premium ger just nu 12 000 SAS Eurobonus extrapoäng om du spenderar 15 000 kr med ditt nya kort inom dina första tre månader som kortmedlem. Amex Elite ger i sin tur 18 000 SAS Eurobonus extrapoäng om du spenderar 20 000 kr med ditt nya kort inom dina första tre månader som kortmedlem.
Båda de här gränserna skulle du utan problem uppnå med dina räkningar och vi lägger då till de 12 000 respektive 18 000 poängen till de ovan nämnda poängsummorna:
Amex Premium: 33 000 + 12 000 = 45 000 SAS Eurobonus extrapoäng.
Kostnad per poäng: 5200 / 45 000 = 0,11555556, eller 11,56 öre per poäng.

Amex Elite: 44 000 + 18 000 = 62 000 SAS Eurobonus extrapoäng.
Kostnad per poäng: 8200 / 62 000 = 0,13225806, eller 13,22 öre per poäng.

Har du ingen kompis som kan bjuda in dig till SAS American Expresskorten så finns det en tråd här på forumet där fem personer utses genom lottning som får lov att värva varje månad.
Tråden hittar du här: Amexvärvning genom Businessclass | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Observera att jag är en av dessa fem personer denna månaden och jag gör ju naturligtvis skamlös reklam för mig själv som värvare - men du väljer själv vem du vill bli värvad av genom att klicka på denna personens länk. Länkarna leder fram till lite olika kort, är det inte just det kortet du vill ha, klicka då på den vita knappen som säger "välj ett annat Kort" och sedan kan du välja i "kortväljaren" just det specifika kortet som just du vill ha. För tillfället har Amex kampanj och alla korten är gratis de första tre månaderna och du får ha högst två kort samtidigt. Du kan alltså söka två stycken, om du skulle vilja.

Av ovanstående kommer vi fram till att du ligger precis under brytpunkten för var ett Amex Elite egentligen blir mer fördelaktigt. Nu har jag inte nämnt att det kortet också ger 20 000 statuspoäng hos SAS Eurobonus, dessa poäng kan du inte göra något för, de höjer endast din status i Eurobonusprogrammet. Med 20 000 statuspoäng blir du automatiskt SAS Silver och får använda business/plus incheckningsdiskarna och får under jul- och sommarloven även prova på SAS Fast Track och SAS Loungerna på de flygplatserna där dessa finns. För att bli SAS Guld krävs det 45 000 status-/baspoäng (baspoäng får du endast genom att flyga!) så 20 000 statuspoäng är nästan halvvägs men det låter inte som om du reser tillräckligt mycket för att det skall vara lönt för dig att jaga SAS Guld.

Däremot är skillnaden i ditt fall ganska liten om man jämför poängkostnaden samt lägger till möjligheten till business-/plus incheckningsdisken som du alltid får använda som SAS Silver. Det kan vara värt någon hundralapp eller två om året, att få lov att stå i den kortare kön vid incheckningen. Båda Amexkorten ger möjlighet till ett extrakort, som du kan ge till sambon. Allt kommer på din räkning och poängen för sambons spendering kommer också till ditt SAS konto. Om du tror att ni kommer att öka er spendering något under det kommande året så hade jag nog, till syvende och sist sagt att prova att ansöka om ett Amex Elite, kör hårt med det under dina första tre gratismånader, se om det passar er och är ni nöjda, fortsätt då med det kortet. Är ni inte nöjda, då kan du ansöka om att nedgradera det eller välja att stänga kortet genom ett enkelt samtal till kundtjänst. Du har egentligen inget att förlora på att ge det en chans. Lycka till!

Last edited:
Toppen