Senaste nytt

Hjälp med att förstå AVIS prisuppgifter

jimmy_h

Medlem
Kom nyss hem från Los Angeles och behöver experthjälp med att förstå deras prissättning (för övrigt upplever jag alltid samma problem med bilhyra i USA).

Bokade från Sverige en bil som skulle kosta ca 2000kr för en vecka som inkluderar basförsäkringarna (LDW och ALI).
När jag hämtat ut bilen står det att totalkostnaden är $208.51 vilket typ motsvarar 2000kr.

När jag lämnar tillbaka bilen får jag ett kvitto på $286.30, ($78 extra).
På kvittot står det
Packade charge 208.51
@Non pkg items 77.79
Energy recovery (0.79/dy) 5.53
Veh lic recoup (1.05/dy) 7.35

Fuel service 13.2 gal out - 06.8 gal in * 9.990/gal

Son jag förstår har jag fått betala för bensin trots att jag tankade bilen full precis innan jag lämnade in den

Kom nyss hem från Los Angeles och behöver experthjälp med att förstå deras prissättning (för övrigt upplever jag alltid samma problem med bilhyra i USA).

Bokade från Sverige en bil som skulle kosta ca 2000kr för en vecka som inkluderar basförsäkringarna (LDW och ALI).
När jag hämtat ut bilen står det att totalkostnaden är $208.51 vilket typ motsvarar 2000kr.

När jag lämnar tillbaka bilen får jag ett kvitto på $286.30, ($78 extra).
På kvittot står det
Packade charge 208.51
@Non pkg items 77.79
Energy recovery (0.79/dy) 5.53
Veh lic recoup (1.05/dy) 7.35

Fuel service 13.2 gal out - 06.8 gal in * 9.990/gal

Son jag förstår har jag fått betala för bensin trots att jag tankade bilen full precis innan jag lämnade in den
Kolla vad du har för inställningar i din profil - ibland kan det vara konstiga saker förifyllda där.

Men i övrigt så försöker de flesta hyrbilsföretag blåsa sina kunder på alla möjliga konstiga sätt. I ditt fall så hade jag mailat och frågat varför du får betala för de där tilläggen. Och kolla också igenom avtalet som du skrev under och jämför.

De där avgifterna avseende "Energy recovery" and "Vehicle licence recoup" kan vara avgifter som alltid tas ut på plats och därmed svåra att få tillbaka pengarna för. Det var ett tag sedan jag hyrde i Kalifornien.

Men om du har lämnat in bilen med full tank så har de helt klart försökt blåsa dig på en halv tank till det facila priset av 9,99/gallon (kallas fuel service). Det bör du kunna bestrida om du har kvittot kvar från en bensinmack som ligger rimligt nära flygplatsen (brukar vara max 10 miles). Alternativt skulle det kunna fungera med en kreditkortsnota.

Jag hyr i stort sett alltid bilarna i USA via Holiday Autos och måste säga att jag hitills aldrig haft problem med extra avgifter utan allt har ingått i det förbetalda priset (och fler utöver dem på Hawaii).

Lycka till

De där avgifterna avseende "Energy recovery" and "Vehicle licence recoup" kan vara avgifter som alltid tas ut på plats och därmed svåra att få tillbaka pengarna för. Det var ett tag sedan jag hyrde i Kalifornien.

Men om du har lämnat in bilen med full tank så har de helt klart försökt blåsa dig på en halv tank till det facila priset av 9,99/gallon (kallas fuel service). Det bör du kunna bestrida om du har kvittot kvar från en bensinmack som ligger rimligt nära flygplatsen (brukar vara max 10 miles). Alternativt skulle det kunna fungera med en kreditkortsnota.

Jag hyr i stort sett alltid bilarna i USA via Holiday Autos och måste säga att jag hitills aldrig haft problem med extra avgifter utan allt har ingått i det förbetalda priset (och fler utöver dem på Hawaii).

Lycka till
Man har ju dock valet att i förväg betala för full tank och kan då lämna bilen med hur mycke/lite bensin man vill och bli debitera för en tank. Det kan vara det valet some var gjort för denna hyra.

Man har ju dock valet att i förväg betala för full tank och kan då lämna bilen med hur mycke/lite bensin man vill och bli debitera för en tank. Det kan vara det valet some var gjort för denna hyra.

Nej det tror jag inte. Då skulle de a) inte debitera 9,99 / gallon och b) skulle det vara för hela tanken och inte för 6,4 gallon som det verkar nu.

För övrigt är det där nmed att köpa en full tank mot en minimal rabatt och lämna tillbaka den tom bland de största lurendrejerierna som finns. Skall det löna sig skall man oftast lämna tillbaka bilen med någon enstaka liter i tanken och vem är sugen på att sitta i bilkö på väg in till flygplatsen och få soppatorsk? Sedan finns det förvisso en bekvämlighetsaspekt i konceptet.

Undrar om det är lagligt att slanga kvarvarande bensin vid inlämningen och sälja den på gatan utanför? Hmm... ;)

Är det Eurobonuserbjudandet du bokat?
Tycker mig känna igen avgifterna, men de brukar ingå tror jag.
Lades de på när du hämtade ut bilen eller efter du lämnat tillbaka den?

La du nyckeln i en låda eller lämnade du bilen till någon och fick kvitto i handen?

Nej det tror jag inte. Då skulle de a) inte debitera 9,99 / gallon och b) skulle det vara för hela tanken och inte för 6,4 gallon som det verkar nu.

För övrigt är det där nmed att köpa en full tank mot en minimal rabatt och lämna tillbaka den tom bland de största lurendrejerierna som finns. Skall det löna sig skall man oftast lämna tillbaka bilen med någon enstaka liter i tanken och vem är sugen på att sitta i bilkö på väg in till flygplatsen och få soppatorsk? Sedan finns det förvisso en bekvämlighetsaspekt i konceptet.

Undrar om det är lagligt att slanga kvarvarande bensin vid inlämningen och sälja den på gatan utanför? Hmm... ;)
Jag har nyttjat det ibland, kan framförallt vara fördelaktigt om man har bråttom att lämna tillbaka bilen och kanske inte har tid att leta upp en bensinmack att tanka på. Ska det vara någorlunda fördelaktigt så ska man ju dock veta att man gör av med hela första tanken och sen kan fylla upp på slutet för att bara ha några liter kvar vid återlämnande av bilen. Just bekvämlighetsfaktorn kan vara riktigt bra här.

Hej!
- erbjudande om köpa full tank
Nej jag tackade nej till det (har däremot använt det förut när jag lämnat tillbaka bilen på hotellet mitt i stan en sen kväll)

- lämnade nyckel i låda eller kvitto i handen
Återlämnade bilen till personal på Avis på flygplatsen. Det hela gick snabbt och smidigt: lämnade bilen, fick kvitto av en kille, tog mitt bagage och hoppade på bussen till terminalen.
För smidigt då jag insåg först på bussen att de tagit betalt för bensin.
Tilläggas är att personen på inlämningen ägnade 2 sekunder åt mig innan han gick vidare till nästa bil, så det var inte direkt upplagt för diskussion

Eurobonus
Ja det var 10.000 poäng erbjudandet
Men jag förstår inte varför jag ska betala $70 extra bara för jag bokat med ett Eurobonus erbjudande

Toppen