Senaste nytt

Hjälp för er som är påverkade av strejken

erc

Medlem
Har i uppdrag att bevaka min systers intressen. Systern bedriver ett mindre företag där hon är kritisk för verksamheten. Typisk småföretagare.

Hon befinner sig i Paris med man och dotter och har bokad biljett från CDG till ARN den 2 maj. Bokad flight är SK573 med avgång från CDG 10:40. Ankomst ARN 13:05.

Hon har tyvärr bokat biljetterna med ticket.se. SAS hänvisar i princip helt och hållet till resebyrån.

Men - enligt sas.se går det att avboka med full ersättning. Kan vara ett alternativ. Får hon då tillbaka HELA biljettkostnaden, dvs t/r?

Undersöker just nu vilka enkelbiljetter för två vuxna och ett barn (6 år) som kan vara aktuella från CDG till ARN den 2 maj. Hittade en lösning med EuroWings med mellanlandning i DUS för totalt ca SEK4500. Om fler förslag finns tar jag gärna emot dessa!
 

mha321

Medlem
Har i uppdrag att bevaka min systers intressen. Systern bedriver ett mindre företag där hon är kritisk för verksamheten. Typisk småföretagare.

Hon befinner sig i Paris med man och dotter och har bokad biljett från CDG till ARN den 2 maj. Bokad flight är SK573 med avgång från CDG 10:40. Ankomst ARN 13:05.

Hon har tyvärr bokat biljetterna med ticket.se. SAS hänvisar i princip helt och hållet till resebyrån.

Men - enligt sas.se går det att avboka med full ersättning. Kan vara ett alternativ. Får hon då tillbaka HELA biljettkostnaden, dvs t/r?

Vad är t/r resan? Du har bara beskrivit ens benet. Är det utgående resa och hon ska sedan tillbaka till Paris på returen? Eller är det retur och utgående resa har redan passerats?
 

Panda

Medlem
Det kommer bli tufft.

Nattåget finns dock som alternativ om du ändå kan åka kvällen innan.
Absolut, det är inte omöjligt. Ska föreslå det för chefen om hon pallar det då det är henne jag reser med.

I annat fall, tror ni SAS kan tänka sig att boka om en med KLM? Tänkte om man skulle föreslå denna för nedresa i proaktivt syfte om min flight blir inställd (Ni med expertflyer får gärna hjälpa och kolla availability på alla avångar nämnda i detta inlägg):
1/5 KLM1104 06:30 ARN - 08:40 AMS
1/5 KLM1126 09:40 AMS - 10:50 CPH

Hemresa hade det optimalt att flyga nedan då jag inte kan lämna Köpenhamn innan 18:00

3/5 D8231 19:00 CPH - 20.10 ARN

Men då jag läste här på formuet att de inte bokar om med Norweigan så har jag kollat på dessa:

3/5 LH831 19:00 CPH - 20:30 FRA
3/5 LH 808 21:45 FRA - 23:50 ARN

Har folk andra tips är de också varmt välkomna.
 

ekf

Medlem
@Panda Nattåg med varsin egen 2kl-sovvagnskupé Stockholm-Köpenhamn kostar ca 2600 kr för t&r på dina datum. Då kan ni vara framme i Köpenhamn strax efter kl 07 på onsdag
 
Vi var bokade på ALC-ARN i eftermiddag.
Ringde i Söndags och bokade om till Lufthansa VLC-FRA-ARN imorgon så det blir en hyrbil och hotellnatt som jag tänker kräva SAS på.

Någon som har insikt i hur stor chansen är att man kommer med LH flygen?
VLC-FRA 1/5 LH1161
FRA-ARN 1/5 LH804
 
Har i uppdrag att bevaka min systers intressen. Systern bedriver ett mindre företag där hon är kritisk för verksamheten. Typisk småföretagare.

Hon befinner sig i Paris med man och dotter och har bokad biljett från CDG till ARN den 2 maj. Bokad flight är SK573 med avgång från CDG 10:40. Ankomst ARN 13:05.

Hon har tyvärr bokat biljetterna med ticket.se. SAS hänvisar i princip helt och hållet till resebyrån.

Men - enligt sas.se går det att avboka med full ersättning. Kan vara ett alternativ. Får hon då tillbaka HELA biljettkostnaden, dvs t/r?

Undersöker just nu vilka enkelbiljetter för två vuxna och ett barn (6 år) som kan vara aktuella från CDG till ARN den 2 maj. Hittade en lösning med EuroWings med mellanlandning i DUS för totalt ca SEK4500. Om fler förslag finns tar jag gärna emot dessa!
Paris bör inte vara så svårt om ni tar med i beräkningen att det går att åka tåg till/från andra flygplatser i Frankrike och Europa.
 
  • Gilla
Reactions: erc
Är i Chicago, inbokad på hemresa på onsdag. Jag, frun och infant. Business. Båda guld om det nu spelar roll.

Än är inte flighten inställd men verkar ju bli det.

Vi kan inte förlänga där vi bor nu. Vi kommer alltså behöva flytta till annat hotell. Vi vill helst skjuta upp hemresan minst två dygn för att
1. ha lite (mer) visshet om när vi får åka hem
2. slippa flänga för bara en natt. Behöver lämna tillbaka hyrbil också, så rätt körigt blir det ändå.

Framförallt vill vi ha direktflyg med SAS istället för annan lösning. Hela poängen med att resa till Chicago var att det var bekvämt med barnet med direktflyg.

Nog bör SAS kunna gå med på detta?
Jag skulle ringa nu om jag vore er och säga nått i stil med "chansen att flyget kommer gå är lika med noll och vi behöver komma hem. Enklast för oss båda om ni kunde boka om oss till xxx och xxx där jag ser att det finns platser kvar". Känns som att SAS prioriterar att få hem folk så att dom slipper betala hotell.

Finns 2 platser i C på LOT flight LO4 imorgon 1 maj just nu enligt Expertflyer.
 

Westerberg

Medlem
Hej,

Jag och min sambo är i Paris och skulle enligt plan flyga hem med SK580 imorgon. Vad jag kunnat se kommer den bli inställd om strejken fortfarande pågår imorgon. På google flights verkar det finns plats med Austrian med resa CDG - VIE - ARN (Flight OS410 & OS317) Dock endast 25 min layover, hinner vi och väskorna en så kort layover?

Annars hittar jag från Bryssel till Bromma med Brussels Airlines flight SN 2309, men då ska man ju ta sig till Bryssel. Står SAS i så fall även för tågkostnaderna?
 
Hej,

Jag och min sambo är i Paris och skulle enligt plan flyga hem med SK580 imorgon. Vad jag kunnat se kommer den bli inställd om strejken fortfarande pågår imorgon. På google flights verkar det finns plats med Austrian med resa CDG - VIE - ARN (Flight OS410 & OS317) Dock endast 25 min layover, hinner vi och väskorna en så kort layover?

Annars hittar jag från Bryssel till Bromma med Brussels Airlines flight SN 2309, men då ska man ju ta sig till Bryssel. Står SAS i så fall även för tågkostnaderna?
Bra att du har två alternativ! Bara att ringa och föreslå
 
Toppen