Senaste nytt

Hjälp behövs för att välja seating på Turkish Airlines

Sedan tidtabellsskiftet har TK1792 bara flugits med B738, TK1794 mest med B738, men även ett par gånger med B739 och A321. TK1796 har varit nästan uteslutande A321, i söndags dock A320 och förra tisdagen B738.

Är lite less på att det här pressmeddelandet om att uppgradera till A321 på alla dagflighter från och med september bara var tomma ord:

Turkish Airlines ökar kapaciteten på Arlanda - Turkish Airlines

Jag flyger med TK1794 på söndag och TK1791 tillbaka måndagen efter. Finns det chans för nån sorts kompensation pga falsk marknadsföring eller är jag ute på rättshaveristisk is då?

Jag mailade marknadschefen för Stockholmskontoret och fick följande svar:

Hej Vaniljvodka,

Tack för att du hör av dig om detta.

Det är beklagligt att vi inte har kunnat genomföra bytet till 100% ännu. Vår första prioritet sedan september är att ha A321 på plats på alla avgångar som har connection till Far East- och Mellanöster flighterna.
Pga att vi tills nyligen hade ett längre problem med bokningssystemen när hela företaget gick över till ny platform har vi drabbats av ett stort bortfall i antal passagerare mellan november och januari. Vi är därför tvungna att anpassa kapaciteten därefter och flyger nu med en mix av flygplanstyper.

Jag räknar med att vi ser utlovade flygplan permanent på Arlanda från månadsskiftet jan/feb.

Vill dock påpeka att det finns både B737-800 och B737-900 med fixed business kabin i vår flotta och vi har just nu båda produkterna på Arlanda.

Vad gäller BKK-flighterna så har vi en mix av A340 och A330 beroende på att vi infört dubbla dagliga avgångar mellan Istanbul och BKK. 7 av våra 40 wide-body flygplan är A340. Resten är A330 och Boeing 777.
Vid bokningstillfället är det möjligt att se vilken maskin som är mest sannolik. A330 och B777 med nya business kabinen prioriteras på affärsdestinationer.

Jag har full förståelse för att du bokat i hopp om bästa möjliga produkt. Jag hoppas din planerade resa blir angenäm ändå.

Du är alltid välkommen att höra av dig till mig.

Välja plats Turkish Airlines

TJena!

Är det någon som vet hur man gör för att välja plats på TK innan man checkar in?

Finns redan ett dussintal trådar om ämnet. Så jag föreslår att använda sök funktionen i framtiden…

Men som Alx säger, du måste ringa för att välja plats och du kan göra det tidigast 90 dagar innan avgång.

Finns redan ett dussintal trådar om ämnet. Så jag föreslår att använda sök funktionen i framtiden…

Men som Alx säger, du måste ringa för att välja plats och du kan göra det tidigast 90 dagar innan avgång.

Gäller detta fortfarande, att säten kan bokas tidigast 90 dagar före resa med aktuell flight? Läste 100 dagar på Turkish hemsida. :rolleyes:

Ska vara 100.

För mig har det varit enklast att maila TK:s Stockholmskontor eller besöka deras servicecenter på Arlanda. De har varit supertrevliga och ordnat det direkt.
Tack. Har gjort det själv på Arlanda hos TK tidigare, tyvärr har jag glömt tidsgränsen. Vill minnas att jag var där 100 alt 90 dagar före avresa ARN-IST och kunde då boka seat på flighten till IST. Men då flighten från IST gick efter midnatt lokal tid blev det 101 alt 91 dagar före, och då fick återkomma dagen efter, :( vilket jag nu vill undvika.

Bokade seating idag, 90 dagar före flight, så det funkar iaf. Försökte fråga hur tidigt man kunde boka plats, men pga språkförbistring(agenten på ARN talade inte svenska och endast ok engelska), så fick jag inget svar. Agenten förklarade istället att TK inte kunde fixa plats på övriga flighter med SK/OS.

Toppen