Senaste nytt

[Hjälp] Behöver 27000 Eurobonuspoäng i Juni

Jo men faktum kvarstår ju, flyger man så lite att man inte ens är nära att få status så är det bättre att lägga pengarna de få tillfällen man faktiskt flyger..
Det håller jag med om. Ska vara de extra 25 procenten, men flyger man lite så ger ju inte det så mycket heller. Och visst är senator lounge trevligare än business lounge, men inte på den nivån...

Däremot som tidigare nämnt, är man på tåget mot lifetime så ändras ekvationen.

får jag föreslå en alternativ idé.
Guldkort kan man även ansöka om när man äger 100.000 aktier i SAS. Just nu är aktien nere på botten. Så köp aktier för sisådär 77.000 kr så är du hemma, ska väl även gälla så länge du har kvar dem. Förhoppningsvis går kursen upp snart så då kanske du tjänar lite pengar också...

får jag föreslå en alternativ idé.
Guldkort kan man även ansöka om när man äger 100.000 aktier i SAS. Just nu är aktien nere på botten. Så köp aktier för sisådär 77.000 kr så är du hemma, ska väl även gälla så länge du har kvar dem. Förhoppningsvis går kursen upp snart så då kanske du tjänar lite pengar också...

Nere på botten?
HAHAHAHA

Kan bli ett dyrt guldkort om aktien står i 20-30 öre om ett par månader

Möjligt, men samtidigt borde botten vara nådd snart. Har man råd att nöjesflyga för att få poäng så har man råd att köpa aktier och glömma bort dem också. Får de någorlunda ordning så borde en aktie vara värd några kronor iaf.

Möjligt, men samtidigt borde botten vara nådd snart. Har man råd att nöjesflyga för att få poäng så har man råd att köpa aktier och glömma bort dem också. Får de någorlunda ordning så borde en aktie vara värd några kronor iaf.

Du får absolut tro att botten borde vara nådd och att kan vara värd några kronor men finns en anledning att det senaste veckan har kommit ut riktkurser på 10 eller 20 öre för aktien.
Avslutar diskussionen här för den passar bättre i rätt tråd

Att köpa aktier för 75000 i ett bolag som inte går bra för tillfället för att få ett guldkort låter som extremt dumt.
Dessutom så delas väl dessa kort ut på årsbasis och inget man får direkt väl? Man missar även LTG på det.

Även om man har råd att spendera pengar för att flyga låter detta som ett extremt dåligt val för att få guld.

Om aktien är nere å botten eller ej är inget vi ska ge som råd till forumet. Den kan både gå upp och ner från nuvarande kurs och det är upp till var och en vilken analys man väljer att göra. Finns absolut inget som säger att botten är vid nuvarande kurs.

Just nu är aktien nere på botten.
Finns absolut inget som säger att botten är vid nuvarande kurs.
Framför allt finns ingen som helst garanti för någon ”botten”. @Bonusflygarns 22 inlägg på sju års medlemskap ger en väldigt tunn historik av trovärdiga, återkommande aktieanalyser som sedan visat sig vara rätt eller fel.

I teorin skulle det -kanske- gå att få guldkort den vägen men man måste registrera sig som aktieägare och vänta till nästa års kontroll. Man får inte guldkort i samma ögonblick som man köper rätt antal aktier. Dessutom finns det en övre gräns av max 5000 guldkort som delas ut till aktieinnehavare. Är det fler som köper aktier får dem som har flest aktier guldkort först och man riskerar alltså att bli utan - även om man har exakt rätt antal för att teoretiskt kvalificera sig.

Dessutom kvalificerar ”gåvo-guld” aldrig till lifetime guld (coronaförlängningarna var just -förlängningar!).

För 75 000 kr kan man istället beställa 2 st SAS Amex Elite för 4800 kr stycket per år och ett SAS Eurobonus Mastercard för 1495 kr per år. Då får man totalt
2 x 20 000
+ 12 x 1000 (givet att man kör ett köp per månad med kortet!)
= 52 000 statuspoäng per år
Kravet för Eurobonus Guld är 45 000 poäng per år.
Man får ovan mängd statuspoäng till en kostnad av 11 095 kr, ca 11 100 kr.

Dessa statuspoäng som man får ovan, de kvalificerar till Eurobonus Guld och den kvalificeringen räknas också in mot lifetime guld. För de nämnda 75 000 kronorna i potentiellt aktieköp får man nästan sju år med kreditkorten och är då bara tre år från att kvalificera för lifetime guld. ”From the comfort of your own home!” - utan att någonsin ha behövt sätta rumpan i en endaste flygstol!

Enda frågan som återstår då är:
Vad ska du ha det till?

Vi avslutar där och konkluderar att Eurobonusguld genom aktieköp inte är en rekommenderad väg. Om man tror på bolaget/aktien och därför väljer att köpa aktier, kan det möjligen vara en trevlig bonus. Inget annat.

Last edited:
Jag är nyfiken på syftet med att gödsla på detta sättet för att nå status?:)

I mitt fall är det att jag ändå reser en del och det är rätt skönt att ändå behålla *Gold status när man uppnått den, samt att jag isf också kvalar in för 6:e året i rad och det skulle locka att faktiskt behålla statusen 10 år och då ha det for life. Onödigt för många, men lite guldkant för mig.

Toppen