Senaste nytt

Hjälp : Awardresa - utan bagage - på resande fot nu mot Seychellerna

Hmm..

Sitter just nu i loungen Addis Ababa med min bättre hälft och sitter halvt i en rävsax.

Reser Arlanda-Dublin-Addis Ababa-Seychellerna.

Efter att ha spenderat några timmar i Dublin gick vi på flyget (Ethiopian) till Addis Ababa, väl ombord kommer det fram personal som var mycket beklagande till oss och förklarade att vårt bagage inte kunnat hittas. Oklart vart/hur detta skett? Väskorna checkades in på ARN i SAS-businessdisken av en enormt trevlig dam som förklarade att väskorna skulle gå hela vägen utan hinder. Så blev det alltså inte.

Nu sitter vi här, det börjar bli morgon och nästa flight om några timmar.

Hittade denna tråd och min tolkning är att den generösa försäkringen vid försenat (än så länge inte förlorat) även gäller på en SAS awardresa?
Vilken försäkring gäller vid bonusresa? | Sida 4 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Jag har Amex Platinum, resan är betald med detta (skatter + avg) plus poäng.

Min tolkning är att vi kan köpa det vi saknar enligt ersättning 3 a (max 4000kr/per person).
Finns ytterligare ersättning men då på slutdestinationen och efter lite mer tid.

Amex är stängt så här dags och på helgen, jag behöver era tips och råd.

Skall nu fixa en PIR-rapport och vad tror ni? Blir nog lite tid innan väskan dyker upp, Seychellerna är lite remote. Inte så kul med 2xväskor med allt som är på vift och landa i svenska höst/vinterkläder ;)

Vänligen

Blomsternisse

Last edited:
Försäkringsvillkoren i bilagan

Attachments

• 6A331320-A5D1-4BB8-892D-D48292E3C817.png
    6A331320-A5D1-4BB8-892D-D48292E3C817.png
    289,5 KB · Visningar: 251
Skall nu fixa en PIR-rapport och vad tror ni? Blir nog lite tid innan väskan dyker upp, Seychellerna är lite remote. Inte så kul med 2xväskor med allt som är på vift och landa i svenska höst/vinterkläder ;)

Ta det lugnt. OM väskorna är borta så kan ni handla i "huvudstaden" Victoria efter ankomst. Ni lär få gott om badkläder och flip-flops för 4000 per person och så mycket mer avancerade kläder behöver man inte där. Njut av Seychellerna!

Tack - lite tyst från mig dels pga äventyr att göra en PIR rapport i SEZ och sen försöka prata bagage i Addis Ababa.

Summan av allt blev att bagaget kom fram något senare, gjorde en volta upp till FRA-IST - fast allt var kvar i och vi shoppade loss i Addis, better dressed then sorry var mottot. Inga snygga saker men väl några t-shirts och andra mer sommarsvala kläder att gardera oss med ist för trilla ner i novemberkläder och täckjackan som snabbt arkiverades.

Vi har det iaf fantastiskt! Kanske kan bli en rapport på hemmaplan, vem vet ;)

PS. Försäkringen, hur brukar ni göra? Tidigare har jag endast kört Amex, borde man ist ta flygbolaget? Ge mig gärna lite input där.

Tack - lite tyst från mig dels pga äventyr att göra en PIR rapport i SEZ och sen försöka prata bagage i Addis Ababa.

Summan av allt blev att bagaget kom fram något senare, gjorde en volta upp till FRA-IST - fast allt var kvar i och vi shoppade loss i Addis, better dressed then sorry var mottot. Inga snygga saker men väl några t-shirts och andra mer sommarsvala kläder att gardera oss med ist för trilla ner i novemberkläder och täckjackan som snabbt arkiverades.

Vi har det iaf fantastiskt! Kanske kan bli en rapport på hemmaplan, vem vet ;)

PS. Försäkringen, hur brukar ni göra? Tidigare har jag endast kört Amex, borde man ist ta flygbolaget? Ge mig gärna lite input där.
Kör båda, ibland utesluter inte det ena även det andra.

Har samma fråga men för Amex Elite. Kommer att resa till Costa Rica på award-tripp. Skatter mm betalt med kortet. Gäller samma villkor som om resan i sin helhet var betald med kortet?

Toppen