Senaste nytt

Hjälp att rädda awardflight med familjen till Malaysia

Hej,
Jag har en resa bokad nu i juli med 2 award+ 1 revenue biljett till Malaysia.
Det började med att jag bokade två vuxna på award, och tänkte sen köpa till en revenue biljett för vår 3-åring. Awardbiljetterna är i dagsläget utställda på mig och min fru. och revenue-biljetten är utställd i mitt namn (då jag inte kunde boka till en 3-åring ensamt utan vuxen).
Min plan var att byta namn och ge award-biljetten utställd i mitt namn till min son, tills jag blev varse om att namechange med Star Alliance inte är tillåtet/möjligt. Jag har pratat med såväl SAS och Turkish kundtjänster och de bara säger att det inte är möjligt alt. hänvisar till varandra.

Just nu har jag alltså 3 biljetter enligt:
Biljett 1: Award i mitt namn. ARN->VIE (Austrian), VIE-> IST (Turkish), IST->KUL (Turkish)
Biljett 2: Award i min frus namn. ARN->VIE (Austrian), VIE-> IST (Turkish), IST->KUL (Turkish)
Biljett 3: Revenue i mitt namn. ARN->IST (Turkish), IST->KUL (Turkish)
och motsvarande för hemresa.

Men biljett 1 kan jag inte ställa om till min son pga award-bokningsregler. Och biljett 3 kan jag inte sätta i hans namn heller då jag inte kan skicka honom själv pga delvis andra legs plus att det går ju inte att bara ställa en resa för en 3-åring.

Kraven är:
1. Att vi ska åka iväg hela familjen (kan tänka oss att mixa flighter något precis som vi redan har gjort)
2. Har redan köpt biljett 3 som revenue för en dyr peng så är inte glad i att köpa fler biljetter.

Tar med mig flera lärdomar från detta inför framtiden - finns det några möjligheter att rädda upp detta på något sätt utan att helt vaska biljetterna och rädda resan?
Vad säger experterna här på forumet? Kreativa och smarta lösningar välkomnas varmt :)

//Peter
 

Berglund

Medlem
Namnbyte på en Star Alliancebiljett går inte, helt enligt reglerna. Där verkar du ha fått rätt svar, varje gång. Det är på ett sätt skönt, att man inte behöver oroa sig för att ”det kanske går med rätt agent” och ägnar timmar och dagar åt att försöka hitta rätt agent.

Den trista delen för dig är att du har tänkt och gjort fel. Hur du än gör nu, kommer du sitta där med en förlorande hand. Den enda frågan som återstår är: hur ont vill du att det ska göra nu?

Alternativ 1:
Avboka alltihop och stanna hemma. Poängen kommer tillbaka, något får du kanske tillbaka på biljett 3. Kom ihåg läxan, glöm den förlorade tiden och pengarna och gå vidare!

Alternativ 2:
Chansa och följ @jontens förslag ovan. Avboka awardresan och be många stilla böner om att biljetterna ska komma tillbaka. Gör dem inte det, då är du tillbaka i alternativ 1 och får försöka avboka/få något tillbaka även på biljett 3. Resultatet blir att du antingen får leta ny resa och köpa på rätt sätt denna gång eller stanna hemma, glömma och gå vidare.

Alternativ 3:
Försök boka till sonen på biljett 3. Med andra ord, köp en biljett till sonen med sin förälder med. Det kan möjligen gå, trots att ni i så fall hamnar på varsitt bokningsnummer. Om det skulle gå, glöm inte avboka biljett 1, då får du i alla fall tillbaka poängen, skatter och avgifter. Om det inte går att köpa lös biljett till sonen i eget bokningsnummer, då får du avboka biljett 3 och köpa vars två nya biljetter. Dyr läxa, åk på semester och njut. Glöm kostnaden och krånglet.

Kontentan blir som vanligt, läs på vad som gäller innan man rusar ur stad och försöker vara ”smarta gubben” eller göra ”särskild fix”. Det finns vissa regler och förutsättningar som hitintills inte har ändrats, det här med namnbyte på en Star Alliance partner award - är en av dem.
 
Last edited:
Tack @jonten och @Berglund för bra och tydliga svar. Och ja läxan har jag lärt mig. Förstår att det härifrån är en fråga om storlek på sunk cost.

Ang avboka och be till högre makter-spåret: Vilka tidsramar brukar det röra sig om för återföring av award efter avbokning och vilken är den bästa metoden för att bevaka det (dvs snabbast/mest träffsäkra uppdatering)?
 
Jag tycker Berglund bidrar med kvalitativa alternativ och om finanserna finns så är väl första steget att avboka bonusresan och se vad som dyker upp. I värsta fall får ni åka någon annanstans. I bästa fall kan ni boka om med rätt namn, och en mellanväg är att en plats dyker upp som ni kniper och sedan adderar sonen till revenue-bokningen.

Samtidigt tycker jag att Berglund i onödan inleder och avslutar med en uppläxning. Jag är helt säker på att Östlund vet ;)
 

jonten

Medlem
Tack @jonten och @Berglund för bra och tydliga svar. Och ja läxan har jag lärt mig. Förstår att det härifrån är en fråga om storlek på sunk cost.

Ang avboka och be till högre makter-spåret: Vilka tidsramar brukar det röra sig om för återföring av award efter avbokning och vilken är den bästa metoden för att bevaka det (dvs snabbast/mest träffsäkra uppdatering)?
Tidigare inlägg om det så kommer platserna tillbaka direkt. Annars är de troligen borta.
 

marbe166

Medlem
Går det inte på något sätt att länka ihop bokningarna och namnändra revenuebiljetten, så att de vet om att det inte är en treåring som åker själv?
 

Berglund

Medlem
Ang avboka och be till högre makter-spåret: Vilka tidsramar brukar det röra sig om för återföring av award efter avbokning och vilken är den bästa metoden för att bevaka det (dvs snabbast/mest träffsäkra uppdatering)?
Det sker precis son @jonten säger, i princip direkt. Man sköter det i ett och samma samtal, agenten avbokar och när agenten bekräftar att det är avbokat ber man dem söka upp exakt samma igen. Förklara för agenten i början av samtalet vad du vill uppnå, boka samma resa igen, fast byta ut en passagerare. Då kan agenten redan från början skriva ned flightnummer och tider, vilket underlättar för dem att söka på nytt.

Ett bubblaralternativ som dyker upp, som dock inte är för den med ömtålig mage, är känslig för att förlora eller som absolut inte vill få semestern förstörd vore att snabbare än katten se till att lägga till ditt eget förnamn som ett av sonens förnamn. Det kräver dock nytt pass - och det vet vi ju alla vilken cirkus det är just nu! Passagerarnas ålder hade man då fått ha någon ”alternativ verklighetsberättelse” om, hur det verkar ha blivit fel vid bokningen, samma namn - lätt att blanda ihop…
Men stor varning, provar man det här kan vilken incheckningsagent som helst stoppa resan och vägra checka in eller släppa ombord. Inget för den ömhudade eller egentligen familjeresenären.
 

Mr Basic

Medlem
Solklart alt 2. Försvinner (de nuvarande) awardbiljetterna kan det finnas andra vägar för fru och 3-åring att ta sig ToR KUL.
 
@Johannes Winberg att helt ersätta award med revenue för 2x40ksek vilket är vad de ligger på just nu är helt enkelt inte värt det. Även ekonomi-varianter känns jäkligt ovärda i detta läge. Om jag inte har flax med en boka av/boka om-manöver går det bli nåt annat helt enkelt…

@marbe166 bra tanke, funkar dock inte även om det skulle vara ”tillåtet” (vilket jag inte vet om det är). Men det är bara långflighten IST-KUL som sammanfaller med award-bokningarna. Och även om det flygbolaget skulle tillåta det så tänker vi inte skicka vår 3-åring att flyga ARN-IST själv i båda riktningarna.

@Berglund hatten av för kreativt förslag med namntillägget. Inte aktuellt med den nivån av gamling för oss denna gång av flera skäl.

@Mr Basic tror det är så det får bli. Testa boka/boka om. Och ha en på förhand solklar idé innan om alternativa vägar framåt beroende på hur utfallen av avboknings-rouletten blir.
 
Toppen