Senaste nytt

Hjälp att hitta resa i egen kupé på nattåg Umeå-Göteborg

Erik M

Medlem
  1. Varifrån vill du börja din resa? Umeå
  2. Var är din destination? Göteborg
  3. När vill/behöver du resa ut? Juni eller juli helst. Men långhelg funkar också.
  4. När vill/behöver du komma hem? Juli eller augusti. Men långhelg funkar också.
  5. Hur länge vill du vara borta? 3-6 dagar
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna, 1 barn
  7. I vilken kabinklass? Första klass, egen kupé
  8. Med vilka bolag vill du resa? Oviktigt
  9. Vad är din budget? (per person) Upp till ca 10 000, eller egentligen obegränsad.
  10. Vad är det viktigaste för dig? Egen kupé samt start i Umeå. Helst inga byten, iaf inga bökiga. Resan behöver inte ens gå till Göteborg. Extra plus med bekväm avgångs- och ankomsttid!
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Det kan vi. Viktigt är att resa med egen kupé från Umeå, inte byta på obekväm tid.

Nu har jag letat i över ett halvår utan att hitta en bokningsbar biljett i egen kupé från Umeå.
Det verkar som att Umeå-Göteborg går på rätt bra tider. Som synes i mallen ovan har vi ett barn med oss, en fyraåring. Därför vill vi gärna vara på tåget före 22.00 och kunna stanna till åtminstone typ 08.00.

Varmt tack på förhand för hjälpen!
 

Hachans

Medlem
Biljetterna är inte släppta för resor längre fram än maj än så länge.

Men när de väl släpps borde det inte vara några problem att boka egen kupé. Under vintertabellen går tåget 19.41 utan byte med 1:a klasskupé. Blir nog liknande till sommaren.

Dock osäkert att man får ha barn i 1:a klasskupé som bara rymmer två pers.
 

Palazzi

Medlem
Vill inte ta gift på informationen, men är ganska säker på att den kommersiella linjen mellan Göteborg-Umeå (inte trafikplikt där längre) inte har med några förstaklass-vagnar längre.

Det är alltså inte samma tåg som går från Stockholm. Det finns 2:a klass sovvagnar för 1-3 personer men då är toalett och dusch i korridor.

Någon får rätta mig om de nyligen åkt linjen, men en sökning i SJs app tycks bekräfta vad jag tror mig ha hört.

Är ert barn över 6 år är det dock ändå inte möjligt att boka första klass sovvagn, då det där endast är tillåtet med två resenärer. Enda undantaget är barn t.o.m. 6 år som tillåts dela bädd med förälder.

Resorna för i sommar är enkom bokningsbara tills sista Maj än så länge. Prismässigt skulle jag gissa att ni landar på ca. 5.000kr t/r för samtliga resenärer om ni är tidigt ute efter biljettsläpp.
 

Palazzi

Medlem
Ska fungera att boka för sommaren redan ikväll @Erik M ! Man skulle släppa tillgången på morgonen, men som vanligt så fungerade det inte…

Så se till att boka idag eller imorgon, så ska det nog finnas god tillgänglighet för er tre
 

Hachans

Medlem
Ska fungera att boka för sommaren redan ikväll @Erik M ! Man skulle släppa tillgången på morgonen, men som vanligt så fungerade det inte…

Så se till att boka idag eller imorgon, så ska det nog finnas god tillgänglighet för er tre

Är du säker? SJ annonserar högt och tydligt att det nu går att boka biljetter fram till siste maj och tidigare år har inte sommarens biljetter släppts förrän i maj.

Men du verkar ha rätt om 1:a klass-kupéerna, men det går ju att boka en egen 2:a klass om man vill. Då får man plats tre pers dessutom.
 

Erik M

Medlem
Vad är det som är så speciellt så du vill lägga 10 000kr/pers på denna tågresa?
Bara nyfiken……
Vill och vill ...
Det kunde vara en trevlig upplevelse tänkte jag, inte minst för fyraåringen.
Det är segt att börja vareviga familjeresa med att flyga från UME till ARN.
Har gångavstånd till tågstationen. Det är nog det som är den stora lockelsen för mig. Lite som att åka i business på semesterresa: Upplevelsen börjar redan vid avfärd.
 

henrik l

Medlem
Vad är det som är så speciellt så du vill lägga 10 000kr/pers på denna tågresa?
Bara nyfiken……
Åker Skövde Umeå några gånger per år, samt bokar åt en kollega som kommer ner. Nu har jag inte koll på vad fyraåringen kan kosta, men jag misstänker han/hon tar upp en egen bädd + två vuxna t&r så är nog runt 10 000 kr vad det kostar. Egen sovkuppe i andra klass enkel Skövde Umeå låg runt 1800 kr senast jag åkte.
 

Erik M

Medlem
Nu påstår SJ att man ska kunna åka till Tyskland också.
Jag har provat flera datum
Jag har provat både Hamburg och Berlin
Ingenstans går det att boka egen kupé 1 klass.
 
Toppen