Senaste nytt

HJÄLP hitta ny routing till Bangkok i First

Arv

Medlem
3 personer

Existerande Rutt:
SK 525, ARN-LHR 07:45-09:35 Plus
TG 911, LHR-BKK 11:50-06:15(+1) First

Status:
Sitter på SK 525 just nu på ARN med beräknad avgång 10:20 pga dimma i LHR sa piloten precis. Vilket förmodligen gör att vi kommer missa vår connection.

Pratade med Guldsupporten. De kan inte göra något här då vi är boardade och bagaget incheckat. Dvs. kan inte skicka oss någon annanstans i Europa för att få annan First, utan det får vi kolla i LHR.

Frågor:
1. Hjälp med alternativ routing fr. LHR som jag snabbt kan föreslå dem? Där det finns tillgängligt, 3pax i First.

2. Det är en 2-4-1 bonusresa (2 olika bokningar). Mig veterligen har jag samma rättigheter som en betalbiljett. Om ja, vilka rättigheter har jag på ersättning, nedgradering, ombokning?

3. Något annat jag ska tänka på?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

SK989

Medlem
3 personer

Existerande Rutt:
SK 525, ARN-LHR 07:45-09:35 Plus
TG 911, LHR-BKK 11:50-06:15(+1) First

Status:
Sitter på SK 525 just nu på ARN med beräknad avgång 10:20 pga dimma i LHR sa piloten precis. Vilket förmodligen gör att vi kommer missa vår connection.

Pratade med Guldsupporten. De kan inte göra något här då vi är boardade och bagaget incheckat. Dvs. kan inte skicka oss någon annanstans i Europa för att få annan First, utan det får vi kolla i LHR.

Frågor:
1. Hjälp med alternativ routing fr. LHR som jag snabbt kan föreslå dem? Där det finns tillgängligt, 3pax i First.

2. Det är en 2-4-1 bonusresa (2 olika bokningar). Mig veterligen har jag samma rättigheter som en betalbiljett. Om ja, vilka rättigheter har jag på ersättning, nedgradering, ombokning?

3. Något annat jag ska tänka på?
Du har samma rättigheter när du flyger på en award som på en revenue-biljett. Sen ska man komma ihåg att en del flygbolag tycker annorlunda men regelverket (EU 261/2004 är tillämpligt då du började resan i ett EU-land) är tydligt på den punkten. Då det är SAS som är sena är det i första hand de som är ansvariga för att lösa ditt problem. Thai har en kärra från London Heahtrow sent i kväll - min gissning är att ni blir ombokade på den. Det finns två platser till salu i första klass och en plats till salu i business. Risken är att en av er får åka business och jag tror det blir svårt att få någon kompensation från SAS för den nedgraderingen (Thai är ju oskyldiga i sammanhanget).
 

SK989

Medlem
Du har samma rättigheter när du flyger på en award som på en revenue-biljett. Sen ska man komma ihåg att en del flygbolag tycker annorlunda men regelverket (EU 261/2004 är tillämpligt då du började resan i ett EU-land) är tydligt på den punkten. Då det är SAS som är sena är det i första hand de som är ansvariga för att lösa ditt problem. Thai har en kärra från London Heahtrow sent i kväll - min gissning är att ni blir ombokade på den. Det finns två platser till salu i första klass och en plats till salu i business. Risken är att en av er får åka business och jag tror det blir svårt att få någon kompensation från SAS för den nedgraderingen (Thai är ju oskyldiga i sammanhanget).
Nu såg jag fel är jag rädd - det var avgången 11.50 som hade lediga platser. Den sena kvällsavgången har inga lediga platser. Sorry.
 

Arv

Medlem
Nu såg jag fel är jag rädd - det var avgången 11.50 som hade lediga platser. Den sena kvällsavgången har inga lediga platser. Sorry.
Yes, såg det också. Den har inte ens F.

Därav tänkte jag kolla om det fanns några tips på alternativ routing? Tiden är nästan strunt samma. Viktiga nu är att få rätt kabinklass.

Kan inte se att det finns F på TG911 imorgon den 9 feb heller.
 

JacobGBG

Medlem
Om ni är toleranta för att hänga i första klass lounger en halv dag så kan ni åka via NRT med ANA ikväll kl 19:00. Finns nog många på detta forum som skulle gärna ha tagit det alternativet istället för orginalet. Det hålls ju inom star Alliance. Vill ni bara iväg så finns alternativ med Emirates efter lunch.

Guldsupporten kommer inte kunna göra något för er, det där löser ni på plats på LHR. Service desk kommer sannolikt försöka föreslå en downgrade till Business för att få iväg er på en tidigare flight men där ska ni stå på er.
 

Arv

Medlem
Om ni är toleranta för att hänga i första klass lounger en halv dag så kan ni åka via NRT med ANA ikväll kl 19:00. Finns nog många på detta forum som skulle gärna ha tagit det alternativet istället för orginalet. Det hålls ju inom star Alliance. Vill ni bara iväg så finns alternativ med Emirates efter lunch.

Guldsupporten kommer inte kunna göra något för er, det där löser ni på plats på LHR. Service desk kommer sannolikt försöka föreslå en downgrade till Business för att få iväg er på en tidigare flight men där ska ni stå på er.
Ja, ANA klagar jag inte på om de kan få till den. Inte Emirates heller för den delen men trodde att det bara kunde vara inom Star Alliance.

Men som du nämner ska jag stå på mig för att åka First, vilket de inte bör kunna neka som jag förstår det?
 

eddo

Medlem
Ja, ANA klagar jag inte på om de kan få till den. Inte Emirates heller för den delen men trodde att det bara kunde vara inom Star Alliance.

Men som du nämner ska jag stå på mig för att åka First, vilket de inte bör kunna neka som jag förstår det?
Finns det alternativ i samma klass som ni bokat bör ni ha rätt att bli ombokade till det. Så ja - stå på er. I teorin spelar det ingen roll om det är Star Alliance eller inte dvs ni ska kunna bli ombokade även till Emirates. Huruvida detta fungerar i praktiken är en annan fråga men värt ett (eller flera) försök!

Lycka till och dela gärna med dig av bilder/en liten reserapport när ni kommit iväg. :)
 

Arv

Medlem
Någon som vet vilken Service Desk jag ska armbåga mig fram till på LHR?

Kan inte minnas att SAS har en egen där.
 

pswe

Medlem
Du skriver två olika bokningar, jag antar att det är genomgående biljetter men att en av passagerarna har separat bokning?
Det kan ju göra att de bokar om er olika vägar om det inte framgår att ni hör ihop?
Servicedesken som kan hjälpa bör väl i första hand vara den som Thai använder, vet ej om de har egen?
 
Toppen