Senaste nytt

Hittar inte passet! Resa till Frankrike imorgon.

Hyveln

Medlem
God kväll!

Letat i timmar efter passet här hemma utan lycka. Har inte heller något nationellt id-kort. Tyvärr görs ju inte längre provisoriska pass på Arlanda heller och kommer bli för tight med närmsta polisstation. Reser med Ryanair till Frankrike imorgon. Min upplevelse är att man ofta klarar sig från att visa pass/nationellt id vid europaresor men jag vill minnas att Ryanair är rätt noga med att kolla pass vid gaten. Är det ens någon idé att åka ut till Arlanda och chansa om jag inte hittar passet?

God kväll!

Letat i timmar efter passet här hemma utan lycka. Har inte heller något nationellt id-kort. Tyvärr görs ju inte längre provisoriska pass på Arlanda heller och kommer bli för tight med närmsta polisstation. Reser med Ryanair till Frankrike imorgon. Min upplevelse är att man ofta klarar sig från att visa pass/nationellt id vid europaresor men jag vill minnas att Ryanair är rätt noga med att kolla pass vid gaten. Är det ens någon idé att åka ut till Arlanda och chansa om jag inte hittar passet?
Inte åkt med Ryan

Men AF/SK CDG-ARN brukar gå med körkort

Inte åker med Ryan

Men med Sas till Polen via cph och det kollades inte pass eller id någon stans.
Varken på Arlanda, Köpenhamn eller i Polen

Skulle inte riktigt chansa att åka utan, kanske går på utvägen men inte hemåt, vad händer då?
Eller försöker fixa det medan du är iväg?

CDG-CPH med AF brukar kollas pass vid gate. Dock aldrig från CPH, kanske fransmännen är lite extra nog.

Det är olika krav i olika länder. Tjeckien och Frankrike är det alltid koll av passet/id-kortet. Kanske fler länder.
Jag vet inte hur hårda de är i Frankrike men jag var nyligen på Malta och när jag tog fram körkortet som var lättast att komma åt fick jag höra att de ville se en legitimation.

Det är inte enbart olika krav i olika länder utan också vad flygbolaget som utför flygningen har instruerat.
Aegean från Arlanda för två år sen var det pass eller nationellt id som gällde. Aegean är generellt strikta även på inrikes flygningar i Grekland.

Tack alla för input! Kommer hänga på låset till passexpeditionen och hoppas att det inte är kö, så kanske jag hinner flighten med grispass

Min erfarenhet är att ut från Sverige oftast är utan id-kontroll, men för flyg som går från södra europa norrut ofta tenderar till att ha id-kontroll vid boarding. Så om du inte har en plan för att fixa id på ambassad/konsulat väl på plats, så hade jag inte rest ut från Sverige.

Toppen