Senaste nytt

Hittar business class biljetter från Stockholm to Hong Kong

Platsgaranti på varje avgång med minst 2 platser i business som ofta finns kvar upp till 6 månader efter de går till försäljning anser du är ”bedrövlig tillgänglighet”?

Om vi jämför Finnair med Eurobonus så är Finnairs tillgänglighet ljusår bättre och snarare Eurobonus som är bedrövligt.

Japp jag jämför med Cathay där alla mina kreditkort samlar poäng till, otroligt mycket bättre tillgänglighet. De finns inte ofta kvar 6 månader efter de går till försäljning, något enstaka datum kan finnas kvar 6 månader efter. Efter att ha studerat detta skulle jag säga att genomsnittligen är awardsätena borta efter 5 dagar.

.

En liten detalj som är positiv specifikt med flighter vidare via Stockholm är att Finnair inte tar extra betalt för HEL- ARN benet utan man får de så det ingår i priset av longhaul awardsresan, detta gäller inte på längre distanser eller många andra flygbolag.
Ok, tack för värdefull information. Men om det finns platser online Hongkong till Helsingfors men inte Hongkong till Stockholm via Helsingfors kan jag på något sätt boka Hongkong - Helsingfors och senare, via telefon lägga till Helsingfors -Stockholm utan extra kostnad?
Jag ser detta just nu för flyg 5 juli 2026, trots att det finns flera award platser lediga om jag vill bara boka HEL-ARL det datumet.

Ok, tack för värdefull information. Men om det finns platser online Hongkong till Helsingfors men inte Hongkong till Stockholm via Helsingfors kan jag på något sätt boka Hongkong - Helsingfors och senare, via telefon lägga till Helsingfors -Stockholm utan extra kostnad?
Jag ser detta just nu för flyg 5 juli 2026, trots att det finns flera award platser lediga om jag vill bara boka HEL-ARL det datumet.

Det vet jag inte om de gör gratis, du får ringa och fråga. Dedär är bara en effekt av att de släpper biljetterna lite olika tidpunkter, av någon anledning finns HKG-HEL biljetten lite före biljetterna för andra regioner, på något sätt finns det flighten ofta ett dygn innan. Så imorgon om 5e juli HKG flighten finns kvar, så kan du även boka HEL-ARN benet. Som du ser är de rätt löjlig övning hur fort folk hugger dessa biljetter, speciellt för sommarperioden.

Det vet jag inte om de gör gratis, du får ringa och fråga. Dedär är bara en effekt av att de släpper biljetterna lite olika tidpunkter, av någon anledning finns HKG-HEL biljetten lite före biljetterna för andra regioner, på något sätt finns det flighten ofta ett dygn innan. Så imorgon om 5e juli HKG flighten finns kvar, så kan du även boka HEL-ARN benet. Som du ser är de rätt löjlig övning hur fort folk hugger dessa biljetter, speciellt för sommarperioden.
Kanske folk som bor i Hongkong som vill komma ifrån hettan. Vi ska inte åka dit i juli. Försöker bara sätta mig in i systemet så jag är förberedd när awards släpps för den tidsperiod vi vill resa. Som tur är kan vi planera ett år i förväg och vara flexibel

Inte utan kostnad om du gör det i efterhand, utan det borde väl bli en ombokningsavgift om € 50 för att du gör en ombokning och förmodligen lite extra flygplatsavgifter ovanpå det. Men däremot kostar det inga fler Avios med en förbindelse HEL-ARN. (Hos t.ex. BA betalar man Avios för varje segment för sig med vissa få undantag som inte omfattar anslutningsresor ARN/GOT/CPH-LHR.)

Last edited:
Tyvärr är tillgänglighet på awardsäten på Finnair bedrövligt. Det enda positiva är att Finnair nu för tiden släpper 2 BC säten för varje flight, cirka 1 år i föreväg, så om du sitter uppe beredd, minuten det senaste datumet 1 år ut släpps så finns de alltid 2 säten ledigt. Eftersom man inte är ensam om att lista ut detta, så försvinner ofta awardsätena på några timmar, i alla fall för populära reseperioder. Under lågsäsong kan man ha tur att awardsätena finns kvar i ett par månader. Normalt när sätet funnits ute 4-5 månader är dom alltid slut, man kan helt enkelt inte boka awardsflighter med Finnair på HEL - HKG linjen med mindre än 7-8 månaders planering.

I och med sätena försvinner så fort får man även problem att boka awardsresan som en tur och return, när väl din returresa finns tillgängligt i kalendern, är utresans platser redan tagna. För att bli garanterad biljetter, får man alltså hänga på låset två gånger och boka två singel awards ett år vardera håll.

En liten detalj som är positiv specifikt med flighter vidare via Stockholm är att Finnair inte tar extra betalt för HEL- ARN benet utan man får de så det ingår i priset av longhaul awardsresan, detta gäller inte på längre distanser eller många andra flygbolag.
Platsgaranti på varje avgång med minst 2 platser i business som ofta finns kvar upp till 6 månader efter de går till försäljning anser du är ”bedrövlig tillgänglighet”?

Om vi jämför Finnair med Eurobonus så är Finnairs tillgänglighet ljusår bättre och snarare Eurobonus som är bedrövligt.
Efter att igår ha lyckats boka en plats i business med Finnair med c:a 9 månaders framförhållning och inte hittat något på SAS håller jag med om att Eurobonus är bedrövligt - om man vill åka till/från Asien. Fler linjer och avgångar med Finnair, och ändå en pålitlig releasepolicy för några attraktiva bonusplatser, är en skillnad mot SAS till Ost/Sydostasien som helt enkelt slår igenom. Även om det kanske var bättre förr med Finnair, som med så mycket annat här i världen? Till USA ser det inte riktigt lika bedrövligt ut med SAS/Eurobonus, eftersom de har fler avgångar dit och intresset dessutom verkar ha minskat. :)

Tyvärr är tillgänglighet på awardsäten på Finnair bedrövligt. Det enda positiva är att Finnair nu för tiden släpper 2 BC säten för varje flight, cirka 1 år i föreväg, så om du sitter uppe beredd, minuten det senaste datumet 1 år ut släpps så finns de alltid 2 säten ledigt.

Syftar du på tillgängligheten av business class-awardsäten? Ekonomi finns det gott om, nästan alltid, tycker jag. Även med väldigt kort varsel.

Syftar du på tillgängligheten av business class-awardsäten? Ekonomi finns det gott om, nästan alltid, tycker jag. Även med väldigt kort varsel.

Yes BC säten, något annat är de ju väldigt dåligt värde på, bättre att köpa ekonomi direkt och spara poängen. PE skulle man väl kunna argumentera att de kan vara värt att använda poäng.

Toppen