Senaste nytt

Hitta bästa pris på hyrbilar?

jimmy_h

Medlem
Senaste åren har jag blivit bortskämd att ”enkelt” kunna hitta bästa pris på flygbiljetter genom att inte bara se bästa pris ett givit datum eller tid mellan A och B utan också förslag på alternativa datum, tidpunkter och närliggande flygplatser.
Detsamma kan jag inte säga om hitta bästa pris på hyrbilsbokning. Finns någon bra tjänst som jag inte hittat?
Jämförelsesidor kan visserligen visa ”lägsta” pris på olika stationer men då är inte - mer eller mindre uppenbara - rabattkoder inräknade eller förslag på bättre pris om datum eller tid justeras.

Som referens lyckades jag kapa hyrbilskostnaden med 30% genom att ändra upphämtning från tidig morgon till kvällen innan (bilen kommer oavsett återlämnas kvällen innan den ursprungliga återlämningsdagen).
Andra gånger så har kostnaden kapats då jag lyckats hitta ett pris som bara gäller vissa veckodagar

Hade verkligen varit en önskvärd tjänst.

Jag brukar laborera med lite olika stationer. Har exempelvis lärt mig att upphämtning på Bromma Flygplats via Avis ofta är nån tusing lägre än vid Centralen. Sen så har majoriteten av kedjor lägre helgpriser med fredag 16.00 till måndag 08.00.

Hertz har till och med Weekend pris från torsdagar. Tex torsdag kl 19 till söndag kl 19.
Vissa stationer tillåter också att man återlämnar ej fulladdad elbil så länge man kopplar in laddkabeln vid återlämningen

Detta är ett evigt problem. Försvåras av olika kampanjer och statusar.
Även med högsta nivån hos Avis, Hertz och Europcar har jag många gånger fått bäst pris genom att ringa Hertz och uppge att jag har ICA-kort.

Slänger dock in ett tips: Om man använder rentalcars.com och hittar ett bra pris där, så kan man sen ringa stationen direkt och säga "Hej, jag vill hyra en bil hos er. På rentalcars.com fick jag bill x till priset y. Skulle ni vilja att jag betalar det direkt till er istället?". På så vis kan man få bra pris och även sina förmåner.

Lånar tråden lite för att berätta min historia. Ska hyra bil på Budapest flygplats, hittade för €112 på holidayautos. Tänkte jag kollar med leverantören om de vill ge samma eller bättre pris om jag bokar direkt med dem och för min förvåning svarade de nej, det kan vi inte. Vad kan ligga bakom detta?
Säljer holidayautos bilar med förlust?

Min enda erfarenhet med holidayautos slutade med att jag var tvungen att teckna extra försäkring för att få ut bilen. Det kostade mig mer än grundhyran.

Jag gick runt och frågade alla andra uthyrare på flygplatsen, men ingen hade några lediga bilar att hyra ut. Jag pratade med holidayautos support, som erbjöd mig återbetalning, men ingen hjälp.

Jag hade med familjen, och planerna byggde på att vi hade bil, så det var ju bara att bita i det mycket sura äpplet.

Det är min uppfattning att uthyrningsföretagen erbjuder låga priser till förmedlare med baktanken att sälja på ytterliggare kostnader vid upphämtningen. Det kanske är möjligt att vinna det här spelet, men jag avstår hellre.

Last edited:
Att brokers, resebyråer, förmedlare etc ofta håller lägre priser än den som levererar varan/tjänsten är väl ett ganska känt fenomen? Du förväntar dig väl inte att SAS eller Lufthansa drar ner priset för dig pga att Expedia just då kan erbjuda deras resor till lägre pris?

Jag har inte använd Holiday Autos men ofta Rentalcars.com och det har funkat riktigt bra om man kollar alternativen och speciellt försäkringsvillkoren ordentligt och inte väljer de uppenbart sämsta firmorna + ser till att ha bra egna försäkringar, kreditkortsalternativ.

Toppen