Senaste nytt

Historiska biljettpriser Stockholm - New York? Är det någon prisskillnad att resa 31/7 eller 14/8?

Om man tittar på ordinarie priser för SAS (dvs ej kampanjpriser) så har ju SAS och många andra flygbolag tre säsonger till USA

Low season, Shoulder Season och High Season. I år är high season mellan 20JUN och 11AUG. Lufthansa har high season 21JUN till 11AUG på resor från Sverige. Jag antar att det kommer vara ungefär samma säsong nästa år.

Kampanjpriser verkar kunna ligga lite utöver dessa datum men publiceras väl först till hösten.

Priset för L-klass de tre säsongerna för SAS är 1680, 1880 respektive 4780 + skatt. Så visst är det en skillnad att ta hänsyn till. Men billigaste biljetterna kommer ni nog hitta om ni kan flyga på vardagar.

Beroende på hur många ni är skulle jag nog kolla på gruppriser. Då tror jag skillnaden är något mindre (men troligen dyrare än de absolut billigaste biljetterna). I gengäld får ni andra fördelar i händelse av att någon eller några backar ur.

Som nämnts ovan behöver ni också ta hänsyn till hotellpriser som troligen är högre den senare perioden då det är både semester- och affärsresenärer i New York.

Förvånad över att High Season till New York är mitt i sommaren. Stan är ju helt olidlig den tiden på året.

Hursom så är flygpriser till New York ofta helt orelevanta över alla vistelser på mer än några få nätter. De höga hotellpriserna raderar ofta ev vinningar i flygpris, så börja istället i änden av var ni kan få ett bra boende och matcha flyg till detta.

High Season gäller hela nordamerika - inte per destination. Att sedan New York är i det närmaste olidligt under juli håller jag delvis med om men det är inget (utländska) turister tänker på när de bokar. Mig inkluderat som spenderade en knapp vecka i juli i dagstemperaturer överstigande 40C. Det var varmt! Men hotellen var nästan lika fullbokade. Dock lite billigare har jag för mig.

Toppen