BW är väl någon form av kooperativ om jag förstått rätt.
Men vad har det för betydelse, de uppträder som en kedja mot kunden.
Marriott, Hilton, Starwood, Intercontinental osv äger väl inte ens 10% av hotellen som det står deras namn på?
Jag tror skillnaden är kraven för att använda varumärken som skall (i teorin) skapa en mer homogen/universal kundupplevelse. T.ex. uppfattade jag att rätt många Holiday Inn hotell lämnade då ICH Gruppen valde att putsa varumärket och upplevelsen för några år sedan. En del lokala operatörer helt enkelt sa nej till att investera på den nivån som ICH krävde. Jag uppfattar att upplevelsen på ett BW hotell till ett annat sprider sig mer än t.ex. ett Sheraton till nästa, men jag har kanske fel.
Sen har jag också uppfattat som du att man inte "äger" hotellen längre men det finns 3 spelare:
Fastighetsägaren
Lokala management bolagen
Varumärkesägaren (t.ex. Starwood)
Väldigt ofta är det management bolaget som svider i konjunkturen då hyran skall betalas samt royalty till varumärkesägaren oavsett.