Senaste nytt

Hilton Bali resort eller Conrad Bali?

Märkligt ödsligt hotell? Vi har knappt sett någon här?
Kollade också på bokningsläget och det är fullbokat? Helt obegripligt? Vid frukosten fanns det ETT annat bord upptaget? Iofs bra för man får blixtsnabb service:)

Intryck så här långt är att det är definitivt inget 'top-notch' hotell. Execloungen är dock mycket trevlig och mysig. Observera att Execloungen inte serverar mat och det är ingen självservering, utan allt (=dricka) beställs vid bordet. Till detta kan man få lite snacks.
Personalen är överlag väldigt trevlig och snäll men åt det långsammare hållet.

Vi satt och öste ur erfarenhetsbanken och är överens om att det som ligger närmast från vår horisont är Hilton Huahin och/eller Pattaya.
Dvs detta är definitivt inget dåligt hotell, men håller inte Conrad-klass.

Ser man det ur kostnadsperspektiv så är det bra. Vi betalar knappt en tusing och för det får man mycket. Jag hade dock aldrig lagt poäng på detta hotell. Då är KohSamui/Maldiverna många ggr bättre. Det andra är kostnadsläget generellt både på hotellet (och utanför) som gör att ta en helmiddag på hotellet är billigt. Dvs man kan gå och äta middag efter Execloungen utan att bli rånad som på andra Conrad...

Glömde svara om solstolarna. Det finns gratis stolar på själva stranden. Vi valde (för andra dagen i rad) en sorts 'upphöjd divan' med tak över och plats för två och för den får man betala. Dock ingår det lite dricka o snacks o frukt, vilket gör att vi satsade på denna igen. Vi har inte provat divanerna vid Execloungen ännu men räknar med att göra det imorgon.

Det enda som är lite störigt hitintills är att det precis vid stranden (typ bara 5m ut) kör hundratals båtar/jetskis/fallskärmsåkare. Det går mycket fort och det är högljutt.

Vi har nu bestämt oss för att byta hotell om några dagar.

Last edited by a moderator:
Tips är att åka till Radisson i Uluwatu. Går att hitta bra priser nu om man bokar minst två nätter. Eller Alila i Ubud, mycket bra.

Ny uppdatering för er som ska hit (hänvisar till bild over anläggningen som visats tidigare i tråden). Hänvisar till de olika vingarna som A, B, C och E(=Exec-delen). Observera att jag HHD vilket gör att jag kan röra mig fritt över hela anläggningen, vilket alla inte kan.

Vi bor på bottenplan i C på kortsidan rakt ut mot havet vilket är ganska lyckat. Dvs man kan gå rakt ut på stranden från rummet.
Hela A är stängt för massiv renovering. Likaså hela delen under lobbyn. B innehåller 'vanliga hotellrum' med små balkonger och har hela pool-området intill. B rekommenderas varmt om ni kommer som familj och har barn över blöjåldern. Om ni då har ett rum på bottenvåningen har ni poolen direkt i anslutning till terassen på ert rum vilket är guld värt om man ska vaka över barnen. Annars verkar B vara ganska mer högljudd och inger klassisk 'Mallorca-känsla'. Vi såg/hörde ett gäng extremt högljudda Kineser här, nästan i klass med Ryssar.

C är mycket tystare och vi har upptäckt att det sitter en hel del Japaner på rummen och häckar, dvs dom går inte ut antagligen på grund av rädsla för solen. C är ändå klassiska hotellrum som verkar vara något större än de rummen som finns i B (och A).

E är tyst, lungt och mycket bättre service. Mycket pga att personalen är betydligt mer senior än övriga och har en professionell inställning till sitt jobb. E har också strikt barnförbud. E har en egen pool med bra kvalite och egna 'divaner'. E har också en egen liten inhägnad del av stranden.

Frukost kan intas på två ställen. Det skiljer sig ganska mycket mellan dessa. Den 'vanliga' frukostrestaurangen närmast lobbyn har mycket junior personal och det funkar inte riktigt alla gånger. Frukosten i exec-delen (=Restaurang RIN) fungerar mycket bra, men har lite mer begränsat utbud och är mer av ala carte-typ.

Det finns två st 'Exec-lounger' och man kan välja vilken som. Den i Lobbyn är öppen för alla, men om dom upptäcker att du är typ HHD eller Exec-gäst så får man en annan (mindre) meny där alla gratisdrinkar finns. Känns lite konstigt att sitta med andra människor, men inte ha samma meny. Servicen i loungen i E är dock mycket mer professionell och på det hela taget får denna loungen helt klart mycket bra betyg.

Vi har också testat restaurangerna och kan bara ge dom topp-betyg när det gäller maten. Speciellt 'RIN' har vi testat några ggr och det var utöver det vanliga. I kombination med i mina ögon väldigt låga priser så känner man sig mycket nöjd efter en komplett middag.

Sammantaget kan man säga om detta Conrad att som HHD och de låga rumspriserna för ett 'vanligt rum' är det extremt prisvärt. Ett vanligt rum kostar inte mer än Scandic i Umeå och för det får man extremt mycket 'gratis'. Jag hade dock aldrig någonsin betalat (som blev offererat till mig) SEK 4000 för ett exec-rum. Mycket drivet av att man är inte på Bali för att sitta och häcka på rummet (vad ska man tex med en svit som har ett matsalbord?). Dvs E är helt klart extremt 'över-pris-satt'.

Som statuslös så är nog inte detta hotell något speciellt, men är definitvt inte dåligt. Vi blev inte uppgraderade (har fortfarande inte förstått varför?) men lite så här efteråt blev vårt tilldelade rum en mycket bra lösning då C är den enda delen där man kan gå rakt ut på stranden.

Over and out...

Efter några dagar i inlandet så checkade vi in på Hilton Bali Resort. Detta hotell är definitivt bättre än Conrad på alla plan. Speciellt servicenivån är mycket högre. Tyvärr blev vi inte uppgraderade utan fick behålla ursprungligen bokade alternativet (King pool villa).

Efter några dagar i inlandet så checkade vi in på Hilton Bali Resort. Detta hotell är definitivt bättre än Conrad på alla plan. Speciellt servicenivån är mycket högre. Tyvärr blev vi inte uppgraderade utan fick behålla ursprungligen bokade alternativet (King pool villa).

Fan - Du gör det svårt för mig haha. Är HHD och har 5 nätter bokade på Conrad i maj... Ska man byta?

Först måste jag säga att valet mellan dessa är ett i-lands problem på absolut topp-nivå, men jag ska försöka sammanfatta:

Hilton brukar ju vara som andra stora kedjor, dvs Asien=Mycket hög nivå, Europa=Bra och USA/England=undermåligt.

- Första konstaterandet är att båda dessa hotell håller inte Asien-standard, Dvs den som är van vid att bo på Hilton/Conrad i typ Bangkok, HongKong etc ska inte ha för höga förväntningar.
- Andra konstaterandet är att båda hotellen genomgår fn massiva renoveringar, vilket gör att flera restauranger barer etc är stängda.

@Tonton: Det beror på? Jag antar att du inte kommer hit för att 'Titta runt på Bali'? För isåfall ligger båda hotellen helt fel, dvs du måste ta dig igenom en myllrande storstad med ca 1½-2h enkel resväg för att komma till 'Bali'. Är du däremot ute efter att 'lata dig på hotellet' funkar det bra.

Jämförandet:
Mat/Dryck: Conrad helt klart bäst. Hilton sämre (och rätt mycket dyrare!)
Exec lounge: Conrad vinner, men Hiltons exec-lounge är fn stängd (finns en tillfällig) så det är svårt att vara objektiv.
Vanligt hotellrum: Hilton vinner (Speciellt om du får rum med havsutsikt). Om du inte har havsutsikt är det nog mer jämnt skägg.
Villa/Poolvilla: Hilton vinner med hästlängder. Extremt mycket bättre villa och butler-service.
Bad/pool: Conrad vinner (om du har tillgång till Conrads 'Exec-del' via svit eller HHD!). Conrad om du vill ha mycket tyst och lungt. Hiltons pooler är mer 'badanläggning' över det hela, men är mycket trevliga och tilltalande.
Bad/Strand: Hilton vinner med 10-1! Conrad fårinte noll pga av det är mycket närmare/enklare att ta sig till stranden på Conrad.

Sen vet jag inte hur mycket de omfattande renoveringarna påverkar prissättning på både det ena och det andra för tillfället? Kanske prisbilden på båda hotellen förändrar sig dramatiskt efter renoveringarna är klara i höst?

Ska du 'slappa' rekommenderar jag skarpt Hiltons 'pool-villa'. Fantastisk...

Last edited:
Hej Tostarp! Tack för värdefull infomation !
Vi har en bokning i oktober på Hilton, priset och din infomation gör att det känns bra .:)
Men med tanke på att vårt främsta mål är att snorkla på de bästa platserna , är då Hilton läget bra / dåligt . Vet du ?
Not : första gången på Bali för oss
Ha det fortsatt skönt där borta ...:cool:

Snorkling vet jag inte? Kusten där båda hotellen ligger är mot 'öppet hav' vilket jag som amatör lungt kan säga att snorkla kan man definitv inte göra här iallafall. Det är strand med STORA vågor. Mer typ Waikiki beach!

Om ni inte varit på Bali innan så måste ni förstå att dessa båda hotell ligger i 'fel ände' av ön om man vill 'upptäcka Bali'. Södra änden är storstad/storflygplats/storhamn/trafik/köer etc etc. Jag har iofs inte en susning om var/hur man brukar snorkla på Bali, men i Södra änden verkar det inte troligt iallafall. Det är som om du skulle snorkla vid Manhattan i NYC.

Dvs ha inte bilden av att Bali är någon sorts 'paradisö' a´la Maldiverna. Bali tillhör Indonesien och som land är en av Jordens absolut mest tätbefolkade platser...

Snorkla vid Manhattan ., ha ha. Det var ju inte precis vad man tänkt sig :confused:. Men sanningen är bäst..
Vi hade i och sett framför oss att man skulle kombinera med båttur (för bättre snorkling). Men oundvikligen dyker frågan upp om man skall flyga på en annan ö (vi flyger från Jakarta). Undrar nu om det finns någon på BC som har information ...

Toppen