Senaste nytt

Hertz, fick en ej upptankad bil. Vad gör jag bäst?

MMü

Medlem
Hej,

Frågar er experter.

Hämtade en XC40 hos Hertz automat ikväll. Bilen ska vara fulltankad men hade enbart en liten slurk kvar.

Hertz kontor och kundtjänst är stängt för helgen. Jag har mailat kort till dem.

Vad gör jag bäst?

A) Tankar fullt vid återlämning och bestrider kostnaden för merparten av tanken
B) Tankar så mycket som behövs och försöker rulla in på nästan tom tank

Kontoret är obemannat så ingen personlig kontakt finns på något sätt.

IMG_0252.jpeg

Hej,

Frågar er experter.

Hämtade en XC40 hos Hertz automat ikväll. Bilen ska vara fulltankad men hade enbart en liten slurk kvar.

Hertz kontor och kundtjänst är stängt för helgen. Jag har mailat kort till dem.

Vad gör jag bäst?

A) Tankar fullt vid återlämning och bestrider kostnaden för merparten av tanken
B) Tankar så mycket som behövs och försöker rulla in på nästan tom tank

Kontoret är obemannat så ingen personlig kontakt finns på något sätt.

Visa bifogad bild 157487
Vad säger ditt kontrakt / upphämtningskvitto om mängden bränsle?

Jag har någon gång tagit en bil med mindre en full tank, lämnade fullt och fick fint med pengar tillbaka för det! Det behöver alltså inte vara negativt.

Blir hur som helst lättast att visa felet om du tankar fullt vid återlämning (om milställningen stämmer ut och in sedan), bör ju vara ganska enorm förbrukning annars mot ditt tankkvitto.

Tack experter.

Tankade i lite mer än vad jag räknade skulle gå åt, dvs tankade inte fullt.

Nu är bilen återlämnad och kan rulla 18mil, dvs 6mil mer än när jag hämtade ut den.

Följde upp mailet med ett nytt på mätarställning och tank samt tankningen om 300:-

Återstår att se om/hur Hertz återkopplar.

Tack experter.

Tankade i lite mer än vad jag räknade skulle gå åt, dvs tankade inte fullt.

Nu är bilen återlämnad och kan rulla 18mil, dvs 6mil mer än när jag hämtade ut den.

Följde upp mailet med ett nytt på mätarställning och tank samt tankningen om 300:-

Återstår att se om/hur Hertz återkopplar.
Löstes snyggt av Hertz.

Fick ett samtal av Hertz på måndag förmiddag då de sett mina mail. De berättade att fakturaunderlaget redan processats varför jag på tisdagen skulle få en felaktiga faktura följt av en kredit dagen efter (onsdag).

Nu är det snart midnatt tisdag och kredit har redan kommit med avdrag för drivmedel och kostnad för upptankning. Således är jag nöjd.

Löstes smidigt ur alla aspekter, tack Hertz!

Hade en liknande med Budget i Barcelona i somras. Trots bara 75% fullt vid upphämtning (som jag slarvigt nog upptäckte först på motorvägen) så lämnade jag tillbaka fullt. Ett antal mail och diskussioner med "kundservice" renderade bara "håll käften" svar och jag gav upp till slut. Tydligen hade jag vid utlämningen signerat ett kontrakt där jag åttog mig att lämna tillbaka fulltankat och så vidare......

Toppen