Senaste nytt

Hertz – Finns det risk att bli blåst?

Inte haft allt för många duster på en 50-60 hyror. Tre skador jag vägrat betala varav jag fick slanta för en. Ett varselljus som jag är övertygad var trasigt redan vid uthämtning. Bilen stod med nosen mot en snödriva och jag hämtade ut den och jag var så korkad att jag inte tog min vanlig runda efter jag backat ut den.

Det här är nog ett ganska vanligt utfall. vad kostar försökringen på alla ggn det inte hände ngt??

Jag har inte alltför många hyror per år, kanske 5st - för några år sedan var det drygt 10 per år. Har hygglig försäkring på firmakortet, så brukar inte ta självriskeliminering i Europa, däremot alltid i USA och 'konstiga' länder. Hittills klarat mig från försök från hyrbilsfirmorna! Hyr nästan uteslutande av Hertz i Sverige, och en blandning av Sixt/Hertz/National utomlands.

Dock alltid viktigt att se till att eventuella problem står i protokollet och att ta bilder är aldrig fel - har gjort det några gånger.

Har en gång haft en riktig skada som var självorsakad (eller ja - väjde för idioter som gick runt ett hörn på en parkering genom att snedda över rutor), med punktering på däck och mindre repor på lacken. Slutade med att pröjsa däcket (straxt under självrisken), och lacken fixade de själva enkelt utan någon betydande avgift. [Sixt i Norge]

Hyr av Hertz i Spanien och Frankrike ca 5 gånger per år sedan 10 år tillbaka. Tar aldrig självriskeliminering då det skulle kosta mig 5000 kr per år. Däremot så har jag det momentet i hemförsäkringen och på kreditkortet. Har faktiskt ännu inte betalat en enda självrisk för någon skada. Jag har heller inte sett att bilarna har fått några skador under min hyrestid mer än två gånger. Båda gångerna accepterades det tydligen som normalt slitage.
Jag kan absolut inte säga att du garanterat blir lurad av Hertz, inte heller att de är exceptionellt dyra. Det finns betydligt värre bilskojare i Spanien.

Om du frågar mig så är risken att bli blåst av Hertz ungefär 100 %, eller strax därutöver. Risken är i alla händelser tillräckligt hög för att det är inskrivet i vår resepolicy att aldrig någonsin använda dem. Undvik.

@Jakob Österberg Hade onekligen varit intressant att veta lite mer om vad detta grundar sig i?

Jag har nog provat mig igenom de flesta stora (Hertz/Sixt/Avis/Europcar och någon gång Budget) främst i Sverige/Europa och Sydafrika. De har givetvis lite olika nivå på service och pris, men jag har inte märkt någon skillnad i hur de försöker blåsa sina kunder.

@Jakob Österberg Hade onekligen varit intressant att veta lite mer om vad detta grundar sig i?

Jag har nog provat mig igenom de flesta stora (Hertz/Sixt/Avis/Europcar och någon gång Budget) främst i Sverige/Europa och Sydafrika. De har givetvis lite olika nivå på service och pris, men jag har inte märkt någon skillnad i hur de försöker blåsa sina kunder.
Lång historia, men i korthet anbud från Hertz, anbud accepteras, avtalsförhållande uppstår, betalning sker, Hertz levererar inte, Hertz försöker inte ställa saker till rätta, Hertz är otrevliga i tal och skrift, och Hertz försöker i efterhand lägga till avtalsvillkor som inte fanns där från början. Till sist hävdar Hertz att inget avtal alls funnits. Men ingen betalning går åter. Jag kan förstå att saker och ting ibland kan gå åt skogen, men då får man försöka göra något åt det istället för att be kunden dra åt helvete. Och det är inte bara på kundtjänstnivå som det falerar, utan på ungefär varje nivå åtm i den svenska organisationen. Kundtjänst var den nivå som åtm försökte agera någorlunda professionellt.
Ett sådant bolag avstår jag från att göra affärer med. Varje gång.

Jag har försökt hyra på Hertz i Göteborg, men de är jäkligt svåra att ha och göra med. Bortsett från att de är allmänt ovilliga att hjälpa till eller hitta flexibla lösningar, så tar det alltid lång tid eftersom deras it-system inte riktigt orkar med.
Jag har aldrig lyckats får några poäng för hyrorna trots rätt CDP-kod. En gång ville jag ändra CDP, då kraschade systemet så att han fick lämna ut bilen genom att jag skrev på en post-it. Lägg till att deras v40 är lägre utrustade än vad som går att köpa på den svenska marknaden. Jag hyr på andra ställen.

@demgard I Göteborg finns det två alternativ. Jag har varit nöjd med Sixt om man önskar sig en av kedjorna eller bonuspoäng, annars är flagskeppet av biluthyrare i Göteborg Perpetum. Rekommenderas skarpt! Stora nog för att alltid fixa fram en bil enligt dina önskemål, men små nog för att vara familjära och kundnära. Dessutom är de prisvärda och de flesta bilarna byts ut efter 6 månader.

Jag har försökt hyra på Hertz i Göteborg, men de är jäkligt svåra att ha och göra med. Bortsett från att de är allmänt ovilliga att hjälpa till eller hitta flexibla lösningar, så tar det alltid lång tid eftersom deras it-system inte riktigt orkar med.
Jag har aldrig lyckats får några poäng för hyrorna trots rätt CDP-kod. En gång ville jag ändra CDP, då kraschade systemet så att han fick lämna ut bilen genom att jag skrev på en post-it. Lägg till att deras v40 är lägre utrustade än vad som går att köpa på den svenska marknaden. Jag hyr på andra ställen.

@demgard I Göteborg finns det två alternativ. Jag har varit nöjd med Sixt om man önskar sig en av kedjorna eller bonuspoäng, annars är flagskeppet av biluthyrare i Göteborg Perpetum. Rekommenderas skarpt! Stora nog för att alltid fixa fram en bil enligt dina önskemål, men små nog för att vara familjära och kundnära. Dessutom är de prisvärda och de flesta bilarna byts ut efter 6 månader.

Underbar historia..! Du borde i efterhand kunnat hävda att du inte skulle betala något då det inte fanns ett kontrakt, men att döma av det du och andra berättat hade det väl inte gjort någon skillnad.. :rolleyes:

Sist jag hyrde var i Sydafrika, glömde helt bort EBB så jag mailade i efterhand. Fick svar att det avtalsnumret inte fanns och bad mig komma in med mer information. Hann inte riktigt med, men noterade 2 dagar senare att poängen satt på mitt konto.

Angående Göteborg kan det vara bra att känna till, men här har jag ju egen bil. Jag reser mest inrikes, så bilhyra är oftast förekommande i Norrland etc. Sixt hyrde jag mycket av för 10 år sen och var då väldigt nöjd, men när jag kollad senaste gångerna har det varit minst dubbelt så dyrt mot andra alternativ för en lite finare bil och det blir det aldrig värt för mig eller min arbetsgivare.

men när jag kollad senaste gångerna har det varit minst dubbelt så dyrt mot andra alternativ för en lite finare bil och det blir det aldrig värt för mig eller min arbetsgivare.
Sixt priser bygger på att man är Platinum, som statusförmån från flyg-/hotellprogram, vilket gör 15% på priset.

Sixt priser bygger på att man är Platinum, som statusförmån från flyg-/hotellprogram, vilket gör 15% på priset.

Jo, men 15 är en bit från 50. Sitter och kollar lite på min nästa bilhyra (3 dagar). Från Sixt kan jag välja på en Audi A3 Eller BMW 1 serien för 4200 kr, tittar jag på Avis kan jag hyra en VW Golf för 1800 kr. Visst är det en annan sak att köra Audi eller BMW, men om jag får 15% från Sixt är det ganska exakt dubbla priset mot Avis vanliga priser.

Jag provade för övrigt en rabattkod från Club Carlson på Avis för skojs skull. Golfen som utan rabatt kostade 1800 kostade då 2300 kr.. o_O

Toppen