Senaste nytt

Hemresa från Asien med bl a Cathay Business och Thai First

majer

Medlem
Tack för en bra rapport!! Känns som ett klokt beslut att njuta till fulla av utresan för att istället fokusera rapporterandet på hemresan.
Tack själv.
Det ska väl erkännas att jag inte är helt bekväm med att ta en massa bilder i tid och otid i kabinen heller.

Tack för fin rapport
Tack själv, kul att min första reserapport uppskattas. :)

Hade du något tillbaka för att byta fönsterplats mot gångplats? Personligen ska det mycket till om jag ska byta bort ett fönstersäte mot någon annan plats (om det inte är en bättre kabin eller cockpit). På mina 52 flighter i år har jag 50 gånger suttit vid fönstret och 2 gånger vid gången, dessa två gånger berodde på att nya jobbet bokade detta till mig för min introduktion, dvs jag hade ingen möjlighet att påverka flygbolag eller var jag blev placerad i planet.

Ser nu när jag tittar mer på menyn med Thai att de serverade Massaman, min favorit från det thailändska köket och hade gärna testat ombord.
Inget som jag märkte i alla fall. Purser kom och tackade för att jag bytte plats, men egentligen är det familjen som borde ha gjort det. :)
Jag tänker att om det t ex skulle bli ont om någon av huvudrätterna är det nog bra att ligga på plus hos kabinpersonalen.
Om kabinen är konfigurerad 2-2-2 föredrar jag gång före fönster. Fönsterplatsen är ändå bara intressant under start och landning för mig, därför var det ingen jätteaffär att byta från fönster till gång.

Tack för en trevlig rapport :)
Tack själv, kul att min första reserapport uppskattas. :)
 

VictorB

Medlem
Riktigt trevlig första rapport snyggt jobbat! Extra kul att du började din resa i Kaohsiung där jag pluggade en termin förra hösten. Håller även med om att flygplatsen är riktigt smidig att resa ifrån och väldigt bra priser i restaurangerna när man inte hade tillgång till någon lounge.
 

JohnnyWilde

Medlem
Jag har just haft bra upplevelser i TG F på medium och shorthaul och blev glad att finna den här fräscha rapporten .
Det känns verkligen som att Thai snäppt upp sig och blivit ett fullvärdigt alternativ österut!
 

Johanna

Medlem
Bra rapport. Jag förstår inte heller gåslever. Brist på eluttag tycker jag är ett problem allt för ofta. Vill också prova Thai F
 
Enda möjligheten för mig att prova Thai First var via Paris/CDG.

Det var kaos från det att jag klev av Blue1-flyget och sedan via Star Alliance First-loungen och fram till vänstersvängen på Thais 380...går det att undvika Paris/CDG så gör det!

Nu kanske detta är som att svära i kyrkan, men jag tycker inte Paris/CDG är så speciellt svår. Har säkert varit på flygplatsen ett 50-tal gånger. Aldrig haft några problem. Jag har rest i både Eco och Biz, pratar lite franska men inte flytande. Ok, har hänt att väskan inte kommit till Arlanda några gånger, men hänt lika ofta från/via andra flygplatser. När de infört SkyPriority och Access 1 så har det blivit enklare. Har FBG sedan 10-tal år. När jag har haft short connection så har jag alltid fått hjälp/blivit eskorterad till rätt flyg. Ibland kan det bli en promenad på kanske 10 min, men vet värre flygplatser. Att ta sig från terminal 1 till terminal 3 eller vice versa tycker jag är enkelt med flygplatståget CDGVAL.
 
Last edited:

majer

Medlem
Jag har just haft bra upplevelser i TG F på medium och shorthaul och blev glad att finna den här fräscha rapporten .
Det känns verkligen som att Thai snäppt upp sig och blivit ett fullvärdigt alternativ österut!
Tack. Det är kanske dags att anse den tidigare kritiken mot Thai F som obsolete.

Bra rapport. Jag förstår inte heller gåslever. Brist på eluttag tycker jag är ett problem allt för ofta. Vill också prova Thai F
Tack! Tydligen (enligt andra skribenter i den här tråden) ska gåslever avnjutas varm på restaurang, inte kall på ett flygplan. Jag ger den en chans till vid tillfälle.
Prova Thai F, både jag och @JohnnyWilde går i god för att du kommer vara nöjd. :)

Nu kanske detta är som att svära i kyrkan, men jag tycker inte Paris/CDG är så speciellt svår. Har säkert varit på flygplatsen ett 50-tal gånger. Aldrig haft några problem. Jag har rest i både Eco och Biz, pratar lite franska men inte flytande. Ok, har hänt att väskan inte kommit till Arlanda några gånger, men hänt lika ofta från/via andra flygplatser. När de infört SkyPriority och Access 1 så har det blivit enklare. Har FBG sedan 10-tal år. När jag har haft short connection så har jag alltid fått hjälp/blivit eskorterad till rätt flyg. Ibland kan det bli en promenad på kanske 10 min, men vet värre flygplatser. Att ta sig från terminal 1 till terminal 3 eller vice versa tycker jag är enkelt med flygplatståget CDGVAL.
CDG är nog inte så kaotisk om man har varit där 50 gånger, pratar lite franska och har FBG.
Om man följer skyltarna mot T2 och de inte leder en till något tåg är det svårare måste jag tyvärr meddela.
 

niksal

Medlem
För att kommentera gåslever, så är det familjetradition att äta det på julafton. Så börjar vår julmiddag: Gåslever (bara tagen från burken, dvs kall), nybakad batong (är det en finlandism? dvs menar det långa franska brödet) och champagne. Otroligt gott, dock uppskattar inte alla det.
 
Toppen