Senaste nytt

Hemresa betald av försäkringsbolag; problem

Utsatt för grovt rån i Sydafrika för några år sedan. SOS beordrade omgående hemresa och erbjöd sig boka resan, men som sagt i billigast möjliga economy.
Hade LH premium.economy biljett med tänkt hemresa en vecka senare.
Avböjde SOS bokade om biljetten själv ( sista minuten ombokningen gick på nästan 40.000 kr för oss två)
Väl hemma ersatte vår försäkring, If, hela ombokningskostnaden utan diskussion.

Vi hade bokat SAS Plus T/R Stockholm - Los Angeles för några år sedan. Sjukdomsfall för sambon på hemvägen just innan vi skulle kliva på flyget i Los Angeles. Efter en tids återhämtning på sjukhus ordinerade SOS International vårat försäkringsbolag att boka sambons hemresa i business eftersom det inte var bra om hon satt upp under resan. SOS Internationals intresse var ju att min sambo kom hem i så gott skick som möjligt så jag var bara glad att få komma hem med samma kärra och var helt okej att åka i ekonomi, men SOS International tyckte det vore bra om jag var vid sambons sida under hela resan, så även jag fick åka business, vilket vi båda uppskattade såklart! Om du är den som råkat illa ut och av medicinska skäl behöver sträcka på dig eller ligga ner under resan behöver du nog få läkaren att skriva det, annars ser jag inte att du från försäkringsbolagets håll har en chans att få åka mer än det billigaste.

Tycker det låter väldigt konstigt. Om ens hus brinner ner så är ju skälig ersättning marknadsvärdet. Varför ska skäligt vid ersättningsresa vara det billigaste som finns?

Försäkringen ska se till att du kommer hem, inte ersätta dig för ekonomisk skada. Det får du eventuellt ta med hemförsäkringen när du kommer hem. Ditt exempel är inte jämförbart.

Toppen