Senaste nytt

Hemresa betald av försäkringsbolag; problem

GMD2

Ny medlem
Är i USA och kommer att kunna resa hem LAX-CPH, som det ser ut nu, först på tisdag i nästa vecka. SOS International, som folksam (mitt försäkringsbolag) hänvisar till, har uppgett att de enbart står för ekonomibiljett, som de själva vill boka. Utgår ifrån att de avser att välja det billigaste som går med mellanlandningar.

Har själv bokat en icke återbetalningsbar SAS Plus biljett (direktflyg) och vill ju förstås att försäkringsbolaget matchar det.

I villkoren står det:
"Merkostnader till följd av akut sjukdom eller olycksfall
A44. Vi betalar nödvändiga och skäliga merkostnader för dig och medförsäkrade som stannat kvar hos dig till följd av ett akut sjukdoms- eller olycksfall.
Om din sjukdom eller ditt olycksfall medför att du måste ändra boendeform eller vara borta längre tid än planerat ersätter vi merkostnader för kost och logi i upp till 60 dagar från läkar- besöket. Merkostnad för kost lämnas med upp till 150 kr per dag och person, med merkost- nad menas i det här fallet en fördyring mot normal daglig kostnad.
Kostnad för nödvändiga telefonsamtal till oss och larmcentral med upp till 500 kronor.
Merkostnader för hemresa om du och medförsäkrade till följd av händelsen inte kan återvända till hemorten i Sverige som planerat".

Jag menar att kravet på nödvändighet är uppfyllt eftersom jag behöver ta mig hem och kravet på skälighet är uppfyllt eftersom det är en sådan biljett jag själv bokat som jag vill få.

Jag har testat med att hänvisa till att jag inte på mer än 5 år vid något tillfälle rest i vanlig ekonomi på långdistansflygningar, att det vore olämpligt med ett vanligt ekonomisäte på grund av ryggproblem (går hos en sjukgymnast) och att jag aldrig någonsin själv skulle boka en vanlig ekonomibiljett på en flygning som varar i 10+ timmar. Och att en grundläggande funktion med försäkringar är att de ska ersätta skada/se till att man hamnar i samma situation som om skadan aldrig inträffat. Eftersom jag bokat och betalt för en premium economy biljett så bör det rimligen också vara en sådan jag ersätts med. Men det biter inte på SOS, och folksam verkar inte ha någon jag kan prata med förrän på måndag.

Undrar om någon har erfarenhet av sådant här? Och som lyckats att få försäkringsbolaget/SOS att betala något annat än vanlig ekonomi? Hur? Eller i vart fall ett direktflyg även om det är dyrare?

Du kan antagligen fetglömma att resa i Plus.

Har du några dokument från läkare som styrker att du behöver resa mer bekvämt? Hur man brukar resa och göra grejer spelar inte någon roll när det gäller sånt här. En nödvändig och skälig kostnad är en biljett för att ta dig hem. En plusbiljett kan näppeligen vara det om inte synnerliga skäl föreligger. Och säger du då nej, kan det tänkas att försäkringsbolaget börjar fundera på hur akut det egentligen var.

Det finns kanske andra anledningar som du inte lyfter. Men att de bara erbjuder ekonomi, som de bokar (givetvis med deras avtal) är inte så konstigt och du kan inte förvänta dig annat i läget som du beskriver det.

Jag var i liknande situation några år sen och de skulle betala och ordna min hemresa från Hongkong. Jag hade dock bara bokning i ekonomi så det var inte fråga om något annat. Min "diskussion" blev dock huruvida jag skulle få flyga direktflyget hem med SAS (som var dyrare) eller med Emirates via Dubai (billigare och längre). Min första handläggare på SOS International vägrade ge SAS, men sen hade jag sån tur att han skulle gå av sitt pass och en ny handläggare tog över och godkände direkt att boka SAS.
Det viktigaste är ju att man bara får komma hem på något rimligt sätt, men jag var väldigt glad över att få direktflyget när man fortfarande var lite svag efter sjukdom.

Du kan antagligen fetglömma att resa i Plus.

Har du några dokument från läkare som styrker att du behöver resa mer bekvämt? Hur man brukar resa och göra grejer spelar inte någon roll när det gäller sånt här. En nödvändig och skälig kostnad är en biljett för att ta dig hem. En plusbiljett kan näppeligen vara det om inte synnerliga skäl föreligger. Och säger du då nej, kan det tänkas att försäkringsbolaget börjar fundera på hur akut det egentligen var.

Det finns kanske andra anledningar som du inte lyfter. Men att de bara erbjuder ekonomi, som de bokar (givetvis med deras avtal) är inte så konstigt och du kan inte förvänta dig annat i läget som du beskriver det.

Tycker det låter väldigt konstigt. Om ens hus brinner ner så är ju skälig ersättning marknadsvärdet. Varför ska skäligt vid ersättningsresa vara det billigaste som finns?

Vad är skadan som orsakat försening? Jag tror försäkringsbolag tänker att kan man resa långt så klarar man ekonomi. Sambo Dreamliner fick köpt business hem från Thailand när hon trampade på en giftig fisk. Jag och grabbarna flög ekonomi med samma plan på ordinarie biljetter.

Tycker det låter väldigt konstigt. Om ens hus brinner ner så är ju skälig ersättning marknadsvärdet. Varför ska skäligt vid ersättningsresa vara det billigaste som finns?

På en hemförsäkring återspeglar sig försäkringsbeloppet i hur stor din premie blir.

I det här fallet så ser de till att du komma hem och inte i den klass du önskar/förväntas eller brukar resa vanligtvis.

Vad är skadan som orsakat försening? Jag tror försäkringsbolag tänker att kan man resa långt så klarar man ekonomi. Sambo Dreamliner fick köpt business hem från Thailand när hon trampade på en giftig fisk. Jag och grabbarna flög ekonomi med samma plan på ordinarie biljetter.

Tydligen en slags infektion i halsen, som medfört andningssvårigheter, hosta osv. Blivit röntgad, andats genom en maskin, fått spruta, antibiotika och totalt 11 andra tabletter att ta idag. Hade tre läkare som undersökte. Och det var SOS som hänvisade mig dit.

Menar du att sambon fick en businessbiljett betald av försäkringsbolaget eftersom hon hade ont i foten? Eller att hon fick betala den själv?

Tydligen en slags infektion i halsen, som medfört andningssvårigheter, hosta osv. Blivit röntgad, andats genom en maskin, fått spruta, antibiotika och totalt 11 andra tabletter att ta idag. Hade tre läkare som undersökte. Och det var SOS som hänvisade mig dit.

Menar du att sambon fick en businessbiljett betald av försäkringsbolaget eftersom hon hade ont i foten? Eller att hon fick betala den själv?
Låter obehagligt. Jag hoppas det går bra.
Läkaren skrev intyg om att flyg skulle ske i business pga foten och då köpte SOS ny biljett för henne på samma flyg som oss.

Toppen