Senaste nytt

Har vi för höga krav på flygbolagen?

Frågan är väl om förväntningar möts eller inte? Förväntningar byggs upp av ett antal olika källor i mitt tycke:
1. Egen erfarenhet och hur mycket vi har av erfarenhet
2. Andras erfarenhet som delas med sig, antingen via direktkonversation eller läsa till sig (som BC)
3. Leverantören (flygbolagets) information och marknadsföring

Krav kan jag ställa för något som är explicit utlovat: wifi ombord, platt säng, duntäcke etc. För mig handlar denna diskussion mer om vad vi kan förväntas oss av ett flygbolag i 2017 som är mer implicit.

Förväntningar är olika för oss alla. Som affärsresenär med tajt schema har jag andra behov och förväntningar än när jag åker på semester. Ta en lounge: som affärsresande handlar detta om ett kontor. På semester en lugn oas. Jag ställer bara krav mot det som är explicit utlovat, och har ett bolag "lovat" mig något, jag då "kräver" jag detta som t.ex. en platt säng ;)

Jag har aldrig riktigt förstått hetsen över att ha gångaccess, klart att det är väldigt smidigt att ha och slippa bli störd av någon som vill ut, men skulle nog aldrig tycka att en businessprodukt är dålig för att jag inte är den enda som har gångaccess där jag sitter. För min del så kommer den punkten väldigt långt ner på listan över vad som är viktigt när jag flyger Business.

På en dagflygning spelar det ingen större roll tycker jag.

Däremot på en natt flygning så är möjligheten att sova relativt ostört största anledningen att väljas business för mig. Och där är det väldigt stor skillnad på att ha någon som klättrar/behöva klättra och att vara ostörd.

Alla prioriterar olika. Framförallt när man har betalat cash för biljetten tycker jag man har rätt att vara petig med tanke på vad priserna är.

Sedan är business bättre än Eco ändå, naturligtvis, även om den inte är perfekt. Men tex Lufthansa business kan oftast bytas mot någon av de andra jv medlemmarna på transatlantiskt till samma pris, och då gör jag det definitivt på nattflyg. Risken för klätter är en ganska stor del av anledningen.

Toppen