Senaste nytt

Har SAS slutat bjuda på vatten?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Högtalarutrop på SK4229 igår:
"För er som reser i SAS GO bjuder vi på kaffe, te eller vatten"

Flög GOT-ARN-LLA-ARN-GOT i Go under helgen, det var samma besked på alla fyra flighterna, "För er som reser i SAS Go bjuder vi på Kaffe eller Te". Hade tänkt att testa att be om vatten, men orkade inte krångla till slut. Såg ingen i Go som fick vatten.

Jag har hela tiden tolkat det som att ber man om vatten erbjuds man en flaska till försäljning. Ber man däremot uttryckligen om ett GLAS vatten så får man ett glas vatten gratis.

Det stämmer också mycket bra överens med mina egna erfarenheter då jag så gott som alltid brukar be om ett GLAS vatten. Visst är det så att man sällan möts av ett stort leende och "my pleasure". Men det är ytterst sällan har jag märkt av några särskilt sura miner pga att jag bett om ett glas vatten!

På SK193 idag serverades vatten i glas ur 0.5 l-flaskorna utan kostnad till pax i GO.

OT: SK193 idag var för övrigt planerad att flygas med en SAAB 2000 som byttes ut till en ATR-72 i tisdags. När jag checkade in på Arlanda i morse hade jag blivit re-seatad och det visade sig bli en 737-800.

Flög LLA-ARN-HEL idag (båda flighterna operated by Blue1). På flighten från Luleå fick jag genast ett glas vatten (med ett leende :) ) då jag bad om "vatten, tack". Frågade senare flygvärdinnan och fick höra att de enligt direktiven från SAS alltid borde erbjuda att sälja en flaska först men att det sedan är okej att hälla upp ett glas gratis. Detta bekräftades på ARN-HEL där man först erbjöd vatten på flaska.

PS. Mitt första inlägg på BC.se :)

Frågade senare flygvärdinnan och fick höra att de enligt direktiven från SAS alltid borde erbjuda att sälja en flaska först men att det sedan är okej att hälla upp ett glas gratis.

*stön*

Tredje förklaringen från SAS om hur vattenserveringen ska gå till. Med så usel internkommunikation och rutiner undrar man hur resten av verksamheten fungerar. Måste piloterna snart insistera på att få Jet A1 tankat, eftersom markpersonalen har instruktioner att erbjuda bunkerolja först?

Flög ARN-LHR idag och blev nekad ett glas vatten. Jag frågade specifikt efter ett glas vatten men det var blankt nej. Enda alternativet var att köpa en flaska. Blev inget vatten alls då.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen