Senaste nytt

Har SAS gett upp Barcelona?

Flög förra året några till Barcelona via Paris. Lite längre restid än direkt, men ändock smidigt och champagne hela vägen!
Några år tidigare flög vi med Spanair direkt från Arlanda - ingen rolig historia, dessutom var planet inte i särskilt gott skick den gången ....
Men, att SAS drar ned - inte så lönsamt längre trots resmålets populäritet? Antar att det är direktlinjen från Arlanda? Drar de även ned från Köpenhamn?

Last edited:
Ryan, Norsken och Vueling har redan baser där, och snart även Easyjet
inte konstigt om SAS mfl. ger upp.
Catalan News Agency - EasyJet to open operational base at Barcelona-El Prat Airport in early 2016

Det förekom väl diskussioner om att begränsa turismen till Barcelona. Vet inte om det hände något mer efter denna artikel: Barcelona har fått nog av alla turister | Barcelona | Spanien | Europa | Resmål | Resa | Aftonbladet

En idé kan väl vara att begränsa fulflyget... ;)

Du menar att det är därför SAS drar ned? :D

Tveksamt, de klarar väl inte längre konkurrens mot alla lågpris bolag helt enkelt. Har aldrig flygit med SAS till Sverige, närmaste var Spanair en gång när det fanns. Nu blir det oftast Swiss eller möjligtvis byte till LH eller BA nu när LX har höjt sina priser. Vueling funkar väl också, fräsch kabin, fast det är lite väl trångt för benen. Har aldrig varit ett SAS fan.

I övrigt har nog Barcelona nått sin gräns för hur många turister de kan ta emot, vi är väl uppe 8-9 miljoner snart i en stad som inte är större än 102 km2. Den gamla stadskärnan börjar mer och mer kännas som ett lekfält för turister och området runt Sagrada Famíia är nedlusat med folk, kan inte vara roligt att bo där och de som köpt lägenhet där en gång i tiden kan nog ha problem att få iväg den, i alla fall om de vill gå med vinst.

Gamla fina palats och byggnader har tömts på innanmätet och byggts om till fina (dyra) Hotell eller Boutique hotell. Svårt att hitta en plats där man kan hitta ett lugn numera, det är nog det jag saknar mest när jag är ute ibland.

Jag har aldrig förstått vad det är som lockar med Barcelona - Madrid är ju så mycket trevligare och charmigare, möjligen med undantag för klimatet. men en höst- eller vårvistelse i Madrid är aldrig fel. Tyvärr har ju SAS redan gett upp Madrid - så besöken där har blivit sparsammare för min del.

Jag har aldrig förstått vad det är som lockar med Barcelona - Madrid är ju så mycket trevligare och charmigare, möjligen med undantag för klimatet. men en höst- eller vårvistelse i Madrid är aldrig fel. Tyvärr har ju SAS redan gett upp Madrid - så besöken där har blivit sparsammare för min del.
Helt enig, IB har mycket bra priser till MAD i C om man kan tänka sig lite otrohet mot SAS.

Det är väl kombinationen av strand och stad och klimat som är så underbart med Barcelona. Men personligen tycker jag nog Madrid är lite trevligare än Barcelona. Men det är två härliga städer vilket som.

Jag flyger SK metall i jul och nyår från BCN till CPH - så de kanske är tillbaka igen - eller så slutar de precis efter årsskiftet - hittade nämligen inga flygningar tillbaka till BCN igen efter 2 januari?

Toppen