Senaste nytt

Har ni erfarenhet av turbometer på en taxifärd?

Lite annorlunda men... Åkte 10 min från PEK till ett Best Western i närheten. Chauffören ville ha 150, jag pekade på taxametern och han sa återigen 150, sen körde han. När vi var framme sa han 150 flera gånger, jag pekade på taxametern och gav honom 35+10 RMB för vägtullen. Han skrek något åt mig sen körde han.

Klev just ur en BKK-taxi efter en t o r Swampy-City på drygt 6 mil, + ca 15 min väntetid medan jag gjorde mitt ärende + lite telefonsamtal för att hjälpa mig hitta rätt.
För detta begärde han 600 B (Ca 123 kr), inkl flygplatstillägget men exkl några tior i highwaytullar

Taxi med turbometer har jag åkt två gånger.

Den ena gången i Stockholm en sen kväll efter en julfest. Från Södermälarstrand till centrala Kungsholmen, vilket är ungefär tre kilometer, rusade taxametern upp till nästan trehundra kronor. Det var på tiden innan det blev obligatoriskt med tydlig skyltning av jämförelsepris på bakrutan men plats, tid och framförallt bilmodell ("fläskmerca") borde utlöst varningsklockor!

Första gången var några år tidigare i det charmiga landet Tunisien. Där visar taxameterna priser i dinarer vilka knappt är värda ett ruttet öre. Således tickar taxametern fram summan i raketfart. Även om det med svenska mått mätt var väldigt billigt att åka. Chaufförerna körde även de i raketfart och givetvis krockade han under vår färd. Vi klarade oss med plåtskador och givetvis stängdes inte taxameterna av medan "missförståndet" reddes ut på högljutt vis!

Råkade ut för en riktig turbometer nyligen i Istanbul (110 TL istf ordinarie drygt 50 nånting för Galata->Atatürk, betalade 60 kontant under mycket skrik och bråk). Tyvärr var det bara grädden på moset efter vår minivecka där, så lusten till ett återbesök är obefintlig, även om vi såg mycket fint och hade trevligt ändå. Men när man alltid måste gå omkring med garden helt uppe så fort man gör något "turistigt" så tröttnar jag.

Jag skulle åka från The Bund till någon annan del av Shanghai (någon nattklubb). Taxiresan kostade dubbel nattaxa. Å andra sidan kostade resan fortfarande under 50kr så man ska väl inte klaga egentligen...

Just när man åker från The Bund en lördagnatt typ är det ju inte ovanligt med lite fylleskatt på taxametern... Jag orkar oftast inte klaga iaf, eftersom det är så lite iaf i slutändan. Värre är det de som ska luras vid Maglevstationen.

Varit med om en taxameter som stack iväg fort så in i h-vete i Budapest.
Slutade i en 5 del av beloppet som betalades. Idioten satt och tryckte på en knapp som ökade priset var 3 minut. Det var så sjukt tydligt med idioten fortsatte varje gång.

Toppen