Senaste nytt

Har Lufthansa infört Starnet blocking mot SAS?

Jag tycker det inte är tydligt att tillgången stryps från Lufthansa. Det känns som det är SAS som stryper åt detta.
Antingen vill inte Lufthansa ge SAS samma antal platser som tidigare och vad som finns för andra bolag.
Eller så vill väl SAS inte betala det Lufthansa begär, men det där kan du betydligt bättre än mig hur ersättning ser ut mellan bolagen och om möjlighet finns att ha ett "flytande" pris på awards eller inte.

En vild spekulation:
SAS har fyllt sin kvot för FIRST award med LH under 2019. De stryper därför tillgängligheten till efter årsskiftet?

Hur som så kollar jag på 4 destinationer 21/22 dec med Lufthansa till Asien.
Finns massa osålda platser men noll ledigt hos LH. Snacka om frustrerande, varken badanka eller kaviar på flyget till Asien.

Antingen vill inte Lufthansa ge SAS samma antal platser som tidigare och vad som finns för andra bolag.
Eller så vill väl SAS inte betala det Lufthansa begär, men det där kan du betydligt bättre än mig hur ersättning ser ut mellan bolagen och om möjlighet finns att ha ett "flytande" pris på awards eller inte.

@Jonas C verkar sitta på nyare information som pekar på ett annat upplägg. Tidigare beskrev mina källor det som en matris med distans, kabinklass och ett fast pris per sträcka. Det var anledningen att min hypotes var att SAS begränsade både segment och routing när dessa ändringar kom (det blev för dyrt). Om det nu finns en dynamisk prissättning a la revenue och Point of Sales så ändrar det spelplanen.

Jag tror inte att Lufthansa principiellt begränsar inventory till SAS. De indikativa exemplen som medlemmarna har där "den vanliga SAS kundtjänst" ser platser medan "Tallinn kundtjänst" inte beskriver en situation där SAS vill begränsa tillgången. Sen om det beror på (nya) kommersiella villkor som Lufthansa har i en bilateral överenskommelse med SAS, eller att SAS och/eller AMEX har räknat på vad Chat Flights och Businessclass.se faktisk kostar är svårt att veta. Min killgissning är att SAS EuroBonus Lufthansa First bokningar är oproportionerligt höga jämfört med antal medlemmar (jämfört med Avianca och United). Det skulle vara en anledning om det är så att Lufthansa begränsar, att det finns någon nyckelfördelning baserat på storlek av programmen eller en annan form av kvot.

Eller så har LH infört dynamisk prissättning för partner Awards, vissa sträckor kostar mer för SAS att köpa loss, och SAS har infört ett maxpris på vad de kamän tänka sig betala för en First. Det skulle ju då tala för att "billigare" (eftrsom det historiskt varit gott om awards) sträckor som kanske FRA-PEK eller ORD slår man inte i SAS pristak för First och då går de att boka, men kanske bara 2 platser sedan är priset högre för nästa 2.

Killgissande delux :)

Jag tror inte att Lufthansa principiellt begränsar inventory till SAS. De indikativa exemplen som medlemmarna har där "den vanliga SAS kundtjänst" ser platser medan "Tallinn kundtjänst" inte beskriver en situation där SAS vill begränsa tillgången. [/QUOTE skrev:
I så fall är det väl att man vill begränsa 241, eftersom vanliga kundtjänst ser och kan boka F som inte Tallin får upp

Hur som så kollar jag på 4 destinationer 21/22 dec med Lufthansa till Asien.
Finns massa osålda platser men noll ledigt hos Lufthansa. Snacka om frustrerande, varken badanka eller kaviar på flyget till Asien.
Bara för att det finns osålda platser behöver det inte betyda att det är massa lediga platser ombord, flygbolagen överbokar ju som regel lägre kabinklasser och flyttar upp folk om det behövs. Kan vara så att inte en enda First plats är såld och de har F8A4 men att man överbokat ekonomi/business och om alla dyker upp så kommer man flytta upp personer till First, men man vill inte ge bort några awards till partners pga detta då det är dyrare att slänga av någon än vad ersättningen är från partner för en first stol.

Bara för att det finns osålda platser behöver det inte betyda att det är massa lediga platser ombord, flygbolagen överbokar ju som regel lägre kabinklasser och flyttar upp folk om det behövs. Kan vara så att inte en enda First plats är såld och de har F8A4 men att man överbokat ekonomi/business och om alla dyker upp så kommer man flytta upp personer till First, men man vill inte ge bort några awards till partners pga detta då det är dyrare att slänga av någon än vad ersättningen är från partner för en first stol.
Känns som en väldigt rimlig teori, @Tonton har skrivit ett inlägg bakåt i tråden om en teori att tillgängligheten stämmer bättre överens när det finns hög tillgänglighet i Business.

Det finns två platser i First FRA-HND 23/12 om någon är intresserad. Kollade för en timme sedan

Intressant. För jag pratade med dom för tio minuter sedan och kollade datumen 20, 21, 25, 26, 27, 28, 29, 30 dec, och där såg dom ingenting (trots att ex Awardfares ser 4F den 20e och 4F den 21a via United).
Synd att jag inte frågade även om 23e. Skulle vara intressant om svaret blev det du fick, eller om jag bara fick "fel" person i luren :)

Toppen