Senaste nytt

Har klarna slutat ta AMEX?

Undrar

Medlem
Har tidigare lyckats betala med amex på webbutiker som normalt inte tar kortet genom att betala via klarna. Tänkte göra samma sak nu när jag skulle köpa kontaktlinser, men fick då ett meddelande att det kortet inte stöds. På klarnas hemsida står dock fortfarande att man tar AMEX. Någon som haft likartat problem och sitter på en lösning?
 

Syversen

Medlem
Det är upp till handlaren vilka kort de vill acceptera. AMEX har högre avgifter och alla handlare väljer därför inte att acceptera dem.
 

Undrar

Medlem
Ok. Jag har för mig att jag vid något tillfälle kunde betala med Amex eftersom jag "gick via klarna" trots att butiken annars inte tog kortet. Men jag kan förstås ha misstagit mig.
 

ekf

Medlem
Ok. Jag har för mig att jag vid något tillfälle kunde betala med Amex eftersom jag "gick via klarna" trots att butiken annars inte tog kortet. Men jag kan förstås ha misstagit mig.
Det förekommer också, så det är inte säkert att du minns fel.
 

Berglund

Medlem
Ok. Jag har för mig att jag vid något tillfälle kunde betala med Amex eftersom jag "gick via klarna" trots att butiken annars inte tog kortet. Men jag kan förstås ha misstagit mig.
Ja du har missförstått.

Varje butik kan naturligtvis välja att själva teckna inlösenavtal direkt mot Amex, butiken tar då Amex.

Varje handlare kan också välja att låta Klarna ta hand om webbshoppens betalningslösning. Som en del av den betallösningen erbjuder Klarna att koppla till Amex. Butiken tar då Amex via Klarna. Men butiken kan också välja bort att erbjuda Amex via Klarna, det där kan skifta.
 

MrRy

Medlem
Fick nytt kort idag (SAS Amex premium) och skulle lägga in det i min profil på klarna.
Mitt förra kort har legat inne i flera år men det nya går inte att lägga till. Står att kortet inte stöds. Någon mer som haft samma problem? Kanske till och med en lösning
Provat både i app och webbversion.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Ja du har missförstått.

Varje butik kan naturligtvis välja att själva teckna inlösenavtal direkt mot Amex, butiken tar då Amex.

Varje handlare kan också välja att låta Klarna ta hand om webbshoppens betalningslösning. Som en del av den betallösningen erbjuder Klarna att koppla till Amex. Butiken tar då Amex via Klarna. Men butiken kan också välja bort att erbjuda Amex via Klarna, det där kan skifta.
Rätta mig om jag har fel - men Amex är default när en handlare tecknar avtal med Klarna. Har aldrig hört någon kollega i branschen koppla bort Amex från sin butik som har klarna.
 

Anders5

Medlem
Rätta mig om jag har fel - men Amex är default när en handlare tecknar avtal med Klarna.
Så är det säkert. Spekulation: Kunden frågar vad som kan göras för ytterligare rabatt och då föreslår Klarna att man kan stryka Amex för att priset ska sjunka nån promilleenhet. Det blir sora pengar för stora handlare, Apotea tar väl inte Amex t.ex.
 

ekf

Medlem
Rätta mig om jag har fel - men Amex är default när en handlare tecknar avtal med Klarna. Har aldrig hört någon kollega i branschen koppla bort Amex från sin butik som har klarna.
Det var väl flera onlinebutiker som slutade ta Amex via Klarna för ett år sedan eller något sådant? Nämndes i någon tråd här på BC...
 
Så är det säkert. Spekulation: Kunden frågar vad som kan göras för ytterligare rabatt och då föreslår Klarna att man kan stryka Amex för att priset ska sjunka nån promilleenhet. Det blir sora pengar för stora handlare, Apotea tar väl inte Amex t.ex.
Ja dom du säger är ju Amex generellt betydligt dyrare men visste faktiskt inte det gick förhandla bort för lägre %, men så känner jag inte Per Svärdson heller :)
 
Toppen