Senaste nytt

Har kabinpersonal koll på resenärens status och biljettyp?

LH såg inte revenue/award när jag reste i first med dem för ett par år sedan. Anledningen att jag vet det är att de var bestörta över att jag inte hade något FFP alls i min bokning och de därmed trodde jag skulle gå miste om en massa poäng!

Exakt samma sak hände mig I Hong Kong vid incheckningen med Dragonair First till PEK - att jag och frun skulle gå miste om bonuspoängen.

@johhenrik tror du också har någon bra historia från Emirates Economy gällande när de har koll på status om jag inte minns fel ;)
Nej, det var en polare på Emirates som såg att hon kände den som var SFS på min flight jag skulle ta, så hon mailade henne och talade om att jag var på den flighten, att jag gillade Champagne och att hon skulle ta väl hand om mig. Det är nog den bästa service jag haft på ett flygplan, oavsett kabinklass. :) "ALLA" i Crew visste tillslut vem jag var och tog hand om mig. Så jag satt där på rad 42 och Champagneflaskorna hämtades i från fronten. :)

Uppdatering från min senaste resan till Asien.

ANA:

Status:
De har koll på status av ANA Milege Club medlemmar samt Star Alliance Gold medlemmar från andra flygbolag.

Biljettyp:
De har inte koll på om resenären reser med betald biljett eller bonusbiljett. De ser inte heller någon info om bokningsklass.
Däremot kan de se om passageraren är uppgraderad vid gaten (Op-Up).
Instruktion vid matservering är att fråga måltidsval från dem som är bokade i Business class från början först, sedan uppgraderade passagerare.

China Airlines:

Status:
De har koll på status av Dynasty Flyer medlemmar samt Skyteam Elite Plus medlemmar från andra flygbolag.

Biljettyp:
De har inte koll på om resenären reser med betald biljett eller bonusbiljett. De ser inte heller någon info om bokningsklass.

KLM:

Status:
De har koll på status av Flying Blue medlemmar samt Skyteam Elite Plus medlemmar från andra flygbolag.

Biljettyp:

När jag och några fler vänner härifrån BC flög på Ethiopian Airlines mistake fare i sommar till Kapstaden lyckades jag tjuvkika på manifestet. Eftersom denna fare var full flex business (C-klass) så var detta väl uppmärksammat med ordet FLEX C före alla våra 4 namn utöver star alliance gold status också.

Last edited:
Uppdatering från min senaste resan till Asien.
...

KLM:

Status:
De har koll på status av Flying Blue medlemmar samt Skyteam Elite Plus medlemmar från andra flygbolag.

...
... och eventuellt medlemskap i Blue Biz, deras företagsprogram. Hänt att någon ur CC kommer fram och tackar oss båda för att vi flyger med dem i tjänsten.

Någon som vet hur det är med Singapore Airlines? Annars kan jag rapportera om ett par veckor ;)
De vet alt om deg. I hvertfall om meg når jeg kommer ombord. Til og med slike ubetydelige ting som jeg ikke kan spise peanøtter vet de. Blir alltid ønsket velkommen om bord av sjef stuerten sekunder etter at jeg er på plass. Jeg er Solitare member. Noen ganger grenser det mot plagsomhet, men er jo takknemelig for positiv oppmerksomhet.

De vet alt om deg. I hvertfall om meg når jeg kommer ombord. Til og med slike ubetydelige ting som jeg ikke kan spise peanøtter vet de. Blir alltid ønsket velkommen om bord av sjef stuerten sekunder etter at jeg er på plass. Jeg er Solitare member. Noen ganger grenser det mot plagsomhet, men er jo takknemelig for positiv oppmerksomhet.

Vet du hur det är för andra *G medlemmar?

På mina senaste flygningar med BA GOT-LHR och vice versa, i månadsskiftet oktober/november så blev jag hälsad välkommen två gånger när jag satt i economy, medan jag inte blev det när jag när jag satt i CE. Det är nog första gången detta händer. Har ju ett antal WT+ och där har jag inget minne av att någon varit framme och hälsat. Här även 4 ben i premium economy med Cathay och där tror jag att jag blev hälsad välkommen tre gånger av fyra och en gång blev jag serverad först även om jag inte "satt" första i kön. Är BAEC Gold.

Som sagt var, möjlighen har det hänt en gång till ,sedan november -15, på BA att man kommit och hälsat när jag suttit i economy. För en dryg vecka sedan flög jag HKG-KUL med Cathay Dragon i economy på en bonusbiljett utställd av BA. Blev hälsad välkommen och fick en flaska Evian. Har hänt vid minst ett tillfälle tidigare i år och jag har nog fem ekonomyflighter med Cathay (Dragon) i år.

Toppen