Senaste nytt

Har jag tänkt helt fel gällande kreditkort?

Har senaste dagarna läst mycket i forumet, på de olika kortleverantörernas hemsidor samt använt bästa vännen Google.Har letat efter det optimala kortkombinationen främst med sikte på att tjäna så mycket Eurobonus som vanligt.

Tyckte jag hittade den bästa kombinationen med Amex Elite + Coop Mer även om jag hela tiden har lockats av Amex Platinum med PP och hyrbilsfösäkring etc.

Men, och det är ett stort MEN.

Alla mina resor måste bokas via ett system vi har, Concur, stor och komplext reseverktyg där jag bokar allt flyg, hotell och hyrbil. Inget av dessa dras på mina kort jag lagt in i systemen utan betalas direkt av företaget.

Missar jag då alla fördelar med korten? Gäller vekrligen försäkringarna när jag inte betalt med t ex Amex Elite-kortet? Gäller t ex hyrbilsförsäkringen i Platinum när jag inte betalar hyrbilen med kortet?

Kommer jag verkligen få Eurobonus när jag bor på hotellen SAS samarbetar med när hotellet inte är betalt med Amex Eurobonus-kortet, eller räcker det att visa kortet vid incheckning?

Som sagt, har jag gjort all research i onödan?

Och framför allt, med dessa förutsättningar, vilken blir bästa kortkombon? Jag måste tyvärr alltid använda Concur.
När det gäller Amex Platinum och hyrbilsförsäkringen måste du betala minst 75% av resan (flyg, hotell, hyrbil) för att få Platinumförsäkringens fördelar.

Jag är själv i samma sits med tvingande bokning via företagets resebyrå och funderar på att byta till Amex Elite från Platinum då merparten av mina resor/bilhyror är i jobbet så hyrbilsförsäkringen är ingen fördel längre för mig.

I och med att Amex inte tas på många restauranger i de länder jag göra ganska stora expense kommer jag inte nå 300k. MEN jag visste inte att det var en annan reseförsäkring på Elite. Det spelar faktiskt ganska stor roll på de privata resor jag betalar med kortet!

Här kan du jämföra:
American Express Sverige - Privat - Forsakringar

Det är en hel del belopp och villkor som skiljer sig mellan försäkringarna.

Vi måste skilja på kreditkortspoängen och poäng för resor/vistelser. Poäng för nätter (t.ex) får du ju via Eurobonusmedlemskapet, då behövs inget kreditkort utan det vanliga medlemskortet räcker. Kreditkortspoäng får du ju per spenderad krona och alltså inte alls på dina tjänsteresor som betalas direkt via resebyrå.

Ja, det är jag med på att det är skillnad, men jag tror inte jag kan få Eurobonus på t ex ett Best Western Hotell genom att visa mitt medlemskort på Eurobonus eftersom hotellet är bokat (och betalt) av Concur = tredjepartsleverantör. För att få bonus skall hotellet var bokat via deras ordinarie hemsida. Tror jag läst liknande villkor på det flesta ställen för att tjäna poäng ( inte kreditkortspoäng alltså).

Last edited:
OBSERVERA att om man har flera varianter av Amex så är det kortet med "högst nivå" som tillämpas vid skadereglering - undantag: Platinum ska användas vid bokning/uthämtning av hyrbil.

Jag själv betalar allt med SAS Amex Premium och har Platinum för förmånerna samt att SAS Amex Premium ingår i årsavgiften för Platinum.

Om du registrerar ditt Eurobonusnummer vid incheckning skall du få poäng oavsett vilket kort du betalar med, du kan t o m betala kontant.

Inte alltid. Det är inte helt ovanligt att hotellen inte ger poäng när du bokat via tredjeparts site. Om concur räknas dit kan säkert vara olika för olika kedjor...

Men det stämmer att det inte spelar roll hur du betalar, bara hur du bokar.

Inte alltid. Det är inte helt ovanligt att hotellen inte ger poäng när du bokat via tredjeparts site. Om concur räknas dit kan säkert vara olika för olika kedjor...

Men det stämmer att det inte spelar roll hur du betalar, bara hur du bokar.
Det stämmer, jag hade fel. Dock har jag själv fått poäng även när jag bokade via en tredjepart (med rabattkupong dessutom) men man är inte garanterad poäng.

Det stämmer, jag hade fel. Dock har jag själv fått poäng även när jag bokade via en tredjepart (med rabattkupong dessutom) men man är inte garanterad poäng.

Skulle tro att det där handlar mer om ren tur om man lyckas få poäng via 3:e part, som triss reklamen - plötsligt händer det ;)

Om du reser i tjänsten och bokar allt via resebyrå så förstår ja inte vad det är för försäkringar du vill åt via kreditkort?
Det vanliga är ju att din arbetsgivare tecknar en separat försäkring som täcker det du söker + massa mer.

För egen del så är försäkringen via arbetsgivaren rejält mycket bättre än vad man får via nåt kreditkort.

Toppen