Senaste nytt

Har du rest på charterresa senaste åren?

Vilket charterbolag reste du med?

• Apollo

Votes: 11 20,0%
  • Fritidsresor

Votes: 22 40,0%
  • Ving

Votes: 23 41,8%
  • Airtours

Votes: 2 3,6%
  • Detur

Votes: 4 7,3%
  • Solfaktor

Votes: 0 0,0%
  • Solresor

Votes: 5 9,1%
  • Turkietresor

Votes: 1 1,8%

• Total voters
    55
Inte riktigt Charter, utan bara flygresan. Flög Arlanda - Dalaman, Turkiet 2011 med i SAS PLUS (föregångaren dvs, med long haul Economy Extra service) på MD-80. Biljetten kostade 1300kr, vilket är ett kanonpris för 4 timmar på MD-80.

Åkte Göteborg-Phuket förra året på en restresa (enbart flyg) med fritidsresor. Kostade 5000 SEK för Dreamlinerclass. Ungefär jämförbart med en sämre premium economy. Helt ok för det priset.

För över 20 år sen åkte jag till London med Vingresor. Men då såväl hotellet var dåligt samt att väskan kom bort och kuskade runt i Europa under 4 dagar, så jag har inte varit så sugen sen dess

Skulle till Spanien med familjen häromåret och kollade då upp priserna med såväl charter som Norwegian. Men eftersom SAS hade bättre pris och tider föll valet på dem.

Jag åkte till lilla ön Chalki utanför Rhodos 2013. SAS var operating carrier.

Denna gång var det kanon att åka charter, vi möttes av en taxi på flygplatsen på Rhodos, som direkt körde oss till den lilla marinan och båten ut. Väldigt enkelt och stressfritt.

Det var även bra på hemvägen, då vi fick åka tidigt från ön pga vind. Vi blev inhysta på hotell på Rhodos sista natten på Apollos kostnad.

Flydde den svenska skitsommaren 2012 och drog till solsäkra Side (Turkiet) med Ving en vecka i slutet av semestern. Hela familjen törstade efter sol (och bättre sommarhumör) så det var det mest rationella alternativet med kort framförhållning.

Charter är varken första eller andrahandsalternativet för mig, pris/prestanda brukar bli bättre om man syr ihop det själv, men det kräver framförhållning. En sista minuten charter till värmen kan jag dock tänka mig att göra igen om det svenska sommarvädret är dåligt och ingen resa är planerad.

Detur 2002 o 2003, när svenskarna precis upptäckt Alanya (hemska plats :S). Fritidsresor 2005 till Mallorca...

Flera gånger till Kanarieöarna i början/mitten av 90-talet.

Flygstol med solresor (primera air?) nyligen för att slippa byta flyg påväg till Madeira.

Skickade föräldrarna på femstjärnigt till Korsika förra året, med Langley. En vecka inkl frukost för 3.290kr/pers.....o anslutning ingick. Normalpriset var 18.900kr, men detta var sista minuten o off season. De var kanonnöjda.

Hälsning från charterresa till Teneriffa just nu :)

image.jpg

Detta är min första charterresa på 15år, men jag tycker det är otroligt bra. Kanske delvis för jag inte betalat den själv... ;) Hur som haver, med två barn så är detta otroligt smidigt och bra anser jag. Jättebra service, oändligt med glass (uppskattas av barnen) och trevlig pool. Jag kan helt klart tänka mig att resa så här igen medan barnen är små.

Last edited:
Har kört några vändor till Egypten, Thailand, Dominikanska Republiken, Kanaireholmarna etc som charter. Vi har slutat åka charter till Kanarieholmarna då vi har tillgång till boende själva numera på Gran Canaria. Men en All Inclusive resa till Egypten med val av hotell med fokus på vattenland går lätt hem hos ungarna. (Bra om man inte vill se så mycket av landet och uppleva kulturen utan bara sola, bada och äta) Thailand och Dominikanska var före barnen och efter charter till Thailand så lovade jag och frugan varandra att hit blir det bara flygstol och sedan fixa eget boende istället.
Kanarieholmarna eller Egypten är ganska lagom flygtid i förhållande till vistelselängden på en vecka med familjen. Är vi borta längre blir det gärna Florida istället. I vår familj brukar det bli antingen två korta charterresor (en höst och en vår) eller en längre resa (2-3 veckor) under sen vinter/tidig vår.

Så länge man är med på vad man får (och inte får) med charter så tycker jag det är ett bra alternativ när fokus ligger på sol och bad.

Kommer aldrig glömma den där tjejen jag träffade på mitt livs charterresa 1997 - till Alanya i Turkiet. Fyra grabbar från Stockholm på rolig resa möter fyra tjejer från Östersund. En av tjejerna var väldigt speciell och jag blev kär direkt. Vi fick kontakt i Sverige när vi kommit hem och jag bestämde mig för att hälsa på henne.

Nu är hon min fru och vi har två döttrar ihop :)

Toppen