Senaste nytt

Har du lärt dig något nytt ombord idag?

Detta kan säker variera mellan bolag men då jag flög som steward för ca 8 år sen fanns det ett par kommandon från cockpit som indikerade någon form av fara/ exceptionell händelse.
1. Utrop från Cockpit, " cabincrew to cockpit immediately"
2. Upprepade "ping". Dvs cockpit kallar på uppmärksamhet men kanske inte har tid eller inte vill oroa pax i onödan.

Jag flög bla 737-300 som hade några år på nacken och under mattan i kabinen i höjd med landingsställen fanns ett litet fönster för att se visuellt om ställen fällts ut. Vet inte om det finns även på nyare modeller.

På undersidan av hatthyllorna vid nödutgångarna finns finns olika former av lampor eller "pluppar" för att man i en mörk eller rökfylld kabin ska kunna känna sej fram till over wing exit.

Alltså: Du får inte ha högklackade skor, men du får ej heller sitta i strumplästen. Hur löser man det? Flytta resenären till annan rad, eller är detta något som bara Norwegian har hittat på?
Det är som många andra påpekade att de vill inte ha lösa föremål. Vet att jag har fått det påpekat vid ett flertal tillfällen genom åren.

Sedan så är det ju när man hoppar ut på evacuation slide som man inte får ha högklackade skor. Så det är väl inte så otroligt motsägelsefullt.

Jag har lärt mig idag att en Iphone passar precis under gummilisten in till cockpit på en 738:a :) Vid landning imorse på bana 19 left Arlanda bromsade man ganska kraftigt. En Iphone kom då farande längs mittgången och for ända in i cockpit. Pursern blev väldigt fundersam på vart den tog vägen. En passagerare på främre raden hade då sett att den försvann in i cockpit. Pursern ringde då in dit och när piloterna tittade efter så låg den där. Lärdom. Håll i den utrustning oavsett var du sitter och att man måste lägga ner datorn i handbagaget är nog mycket klokt.

Jag har lärt mig idag att en Iphone passar precis under gummilisten in till cockpit på en 738:a :) Vid landning imorse på bana 19 left Arlanda bromsade man ganska kraftigt. En Iphone kom då farande längs mittgången och for ända in i cockpit. Pursern blev väldigt fundersam på vart den tog vägen. En passagerare på främre raden hade då sett att den försvann in i cockpit. Pursern ringde då in dit och när piloterna tittade efter så låg den där. Lärdom. Håll i den utrustning oavsett var du sitter och att man måste lägga ner datorn i handbagaget är nog mycket klokt.
Det måste betyda att iPhone kommer att förbjudas att tas med på flyget. Den går ju att skicka in i cockpit. Eller?

På en av Uniteds flygningar med CRJ 700 var det en passagerare framför mig som satt vid nödutgången och hade en stor ryggsäck som stack fram under sin stol. Omedveten resenär tänkte jag och bara väntade på att flygvärdinnan skulle agera - men det hände ingenting, ryggsäcken fick vara kvar under hela flygningen.
Är det upp till flygbolaget att tillämpa denna regel?

Japp, United tillåter faktiskt baggage under stolen framför vid nödutgång. Har irriterat mig på det vid något tillfälle då jag tycker det känns säkrare att det är rent runt nödutgången. Då jag frågade fick jag till svar att United inte hade någon regel runt detta och att hon inte visste hur det var på andra bolag!

Lärde mig att det finns en stretchstång i C-galleyt hos SAS. Har haft lite temporära problem med ryggen så gick runt och försökte sträcka utan den. Då visade pursern mig den och gav mig lite instruktioner, var riktigt händig faktiskt.

Lärde mig att det finns en stretchstång i C-galleyt hos SAS. Har haft lite temporära problem med ryggen så gick runt och försökte sträcka utan den. Då visade pursern mig den och gav mig lite instruktioner, var riktigt händig faktiskt.

Den har jag aldrig lagt märke till, måste kolla nästa gång :)

Toppen