Har du fått återbetalning av SAS?

ekf skrev:Ja, jag ser att de ändrat i artikeln nu dessutom. Från början stod det "företagen", nu står det "en del företag"... Och med summeringen av dig ovan så tyder det ju på att det är SAS som gjort uttalandet till Konsumentverket. Är det inte så, så undrar jag vad SVT är ute och far efter.Klicka för att utvidga...
Jag tittade lite närmare på artikeln. Det är SvT som är ursprungskällan, och sedan har TT plockat upp den och den har då fått spridning i Sverige.



Jag trodde att det var tvärt om, att SvT fått det från Konsumentverket (t.ex. en press-release / via TT) men jag kan inte hitta att KoV har offentliggjort något om en tillsyn. Alltså agerar SvT på ett tips och har från detta tips ställt 4 bolag "mot väggen". Man kan inte utesluta att någon företrädare för något flygbolag sagt något i stil med att "det saknas pengar i kassan" till någon kund/medarbetare/social kontakt eller i något samtal med KoV och att det är den uppgiften som SvT dragit fram.



Eftersom KoV inte har gått ut med något är alltså uppgifterna helt och hållet SvTs egna. (Notera att det är SvTs reporter som påstår att tillsyn inletts. Den intervjuade juristen nämner inte detta, varken i rörlig bild eller citerad text.)



Man får se om det blir någon verklig tillsyn och vad den kan leda till. Sedan kan man ju säga rent hypotetiskt att om SAS de facto inte har pengar i kassan och inte tydligt kan visa pengar på väg in så är man på obestånd och en konkurs skulle de facto gynna den som köpt via kreditkort men inte fått återbetalning - i konkursläget blir ju kreditkortet skyldigt att ersätta kunden, dvs det behöver inte gå via något chargeback-förfarande som kan förhalas/bestridas.
 
Avbokade en mixed reward den 7e mars. Pengarna återkom till amex den 20e men syntes inte förrän idag. Poängen saknas dock fortfarande vilket är lite märkligt, poängen brukar komma först... Får väl ge det ett par vardagar och ringa in. Har hänt förr och då har svaret varit "oj då, ser här att de inte återbetalats men nu är det fixat".
 
Jag avbokade 9 sportresor den 15 Mars, 1 bonusresa 15 Mars (Fick poäng direkt men inga pengar), 1 USA resa 29 April blev inställd av SAS. Har ringt någon gång då och då, men i förrgår skickade jag till Diamond mailen och frågade om det inte borde gå fortare för de biljetter som är avbokningsbara. Fick svaret "jag ska se vad jag kan göra". Igår kom återbetalnings meddelanden på alla biljetter.
 
nonicoc skrev:Intressant, för jag avbokade en (icke inställd) resa till LAX just den 9 mars och har undrat om jag ska agera på något sätt. Nu ska jag vara tålmodig några dagar till.Klicka för att utvidga...


Har du fått n0gra pengar än? Även jag bokade av en resa till San Francisco 9e mars... vore intressant att veta om de fortfarande håller på med utbetalningar från första delen av mars.. mvh
 
När ni gjort era avbokningar, har ni då avbokat online eller ringt till kundtjänst? Har en bokad awardresa 4 Juli men som vi alla vet avråder ju UD för samtliga resor. Har ni fått tillbaka era 2-4-1 vouchers? Min Award resa är med en 2-4-1 som gick ut i december 2019, men vad jag förstått av SAS villkor så förlängs giltighetstiden för denna till den 31 AUG 2020.



Bör jag ringa kundtjänst för avbokning eller har det funkat fint för er att göra det online och då fått tillbaka poäng, skatter samt voucher?
 
TomJ skrev:Avbokade en mixed reward den 7e mars. Pengarna återkom till amex den 20e men syntes inte förrän idag. Poängen saknas dock fortfarande vilket är lite märkligt, poängen brukar komma först... Får väl ge det ett par vardagar och ringa in. Har hänt förr och då har svaret varit "oj då, ser här att de inte återbetalats men nu är det fixat".Klicka för att utvidga...


Ringde kundtjänst idag, kom fram direkt efter att den automatiska svararen hade malt färdigt om vouchers, engelsktalande osv. Poängen hade inte återbetalts av någon anledning så de gjorde det direkt.
 
Lyckad status rapport!



11 mars 2020 - Avbokad plus pro resa



Mars-Maj 2020 - Flera mail till guldsupporten där de stackarna kunde inte annat än beklaga sig och skicka påminnelser till "The Refunders"!



4 maj 2020 - Tröttnade på SAS hantering och ringde AMEX (tack för ert tips här på forumet!)



23 maj 2020 - AMEX bekräftar att de krediterat hela beloppet till mitt konto. Boom!
 
Jeg har netop rykket igen i dag - rejsen blev annulleret 17 marts. Svaret var nedslående



"

Jeg kan desværre ikke se, hvor i køen denne booking befinder sig.



Beklager ventetiden"



Jeg har nu svaret at jeg har brug for en dato ellers må jeg søge chargeback via Mastercard. Det bliver spændende at se om det har en effekt.
 
Avbokade själv en bonusresa via vanliga hemsidan (även om jag blev fundersam när det stod ”Ansök om...”), en timme senare alla poäng tillbaka samt mail om att pengarna återbetalats till kortet.



Återstår att se om några dagar att pengarna är tillbaka, men så långt otroligt snabbt, över förväntan.
 
Plötsligt händer det! Idag landade det en refund, på flyg som skulle gått 19 Mars och avbokades 16 Mars (via telefon). Vanlig avbokningsbar Plus-biljett.



Då var det bara resten kvar...
 
Arv skrev:Lyckad status rapport!11 mars 2020 - Avbokad plus pro resaMars-Maj 2020 - Flera mail till guldsupporten där de stackarna kunde inte annat än beklaga sig och skicka påminnelser till "The Refunders"!4 maj 2020 - Tröttnade på SAS hantering och ringde AMEX (tack för ert tips här på forumet!)23 maj 2020 - AMEX bekräftar att de krediterat hela beloppet till mitt konto.Boom!Klicka för att utvidga...


Mycket intressant, eftersom alltså även Amex verkar hantera fallen olika. Jag har också en plus pro avbokad, med "transaktion under utredning" på Amex sedan 30/4 och den är inte hanterad.

Eftersom min avbokning gjordes 2 veckor senare än din så misstänker man nästan att Amex utredning går till så att de frågar SAS om återbetalningen ligger i kö och om de svara att den gör det så gör de inget förrän SAS "hinner med" att göra klart återbetalnignen.






LarsCph skrev:...Jeg har nu svaret at jeg har brug for en dato ellers må jeg søge chargeback via Mastercard. Det bliver spændende at se om det har en effekt.Klicka för att utvidga...
Fick du någon feedback på det?

Jag fick själv svaret "Jaha, då får du väl göra det" med en otroligt loj ton.
 
intuition skrev:Mycket intressant, eftersom alltså även Amex verkar hantera fallen olika. Jag har också en plus pro avbokad, med "transaktion under utredning" på Amex sedan 30/4 och den är inte hanterad.Eftersom min avbokning gjordes 2 veckor senare än din så misstänker man nästan att Amex utredning går till så att de frågar SAS om återbetalningen ligger i kö och om de svara att den gör det så gör de inget förrän SAS "hinner med" att göra klart återbetalnignen.Klicka för att utvidga...


Intressant att se vad Amex har för kapacitet. Deras handläggning är ju rimligen helt manuell i dessa ärenden och risken är ju att väntetiderna för konsumenten bara förflyttas dit i stället.
 
Spännande samtal med SAS kundservice. Bokat resa ToR LA med 2-4-1 och poäng, resan till LA inställd, och igår ställdes resan hem den 3/6 in, men bara till Köpenhamn. Från Köpenhamn till Arlanda bokades den om till ett tidigare flyg. Ringde in och skulle fråga om varför och boka av. Men de tyckte inte jag kunde få Vouchern tebax för jag hade ju redan använt den till LA, jag fick upplysa han om att SAS inte haft något flyg dit och den var avbokad. Han bokade av den kvarvarande delen, får se om jag får tebax nått.
 
intuition skrev:Fick du någon feedback på det?Jag fick själv svaret "Jaha, då får du väl göra det" med en otroligt loj ton.Klicka för att utvidga...


Nej - de har ikke svaret endnu! Jeg skrev meget pænt at jeg havde brug for en dato og at jeg ellers så mig nødsaget til at søge chargeback. Og bad dem checke med deres finansafdeling. Jeg giver det lige et par dage før jeg gør mere.
 
LarsCph skrev:Nej - de har ikke svaret endnu! Jeg skrev meget pænt at jeg havde brug for en dato og at jeg ellers så mig nødsaget til at søge chargeback. Og bad dem checke med deres finansafdeling. Jeg giver det lige et par dage før jeg gør mere.Klicka för att utvidga...


Meget forbavsende svar på min opfording til at få en status fra finans afdelingen -



"Hej Lars. Det kan jeg godt se, desværre har jeg ingen kontakt mulighed til dem ud over mail og den virker ikke."
 
Back
Top