Travelergbg
Medlem
Tycker det är rätt mycket klagande, SAS ger i alla fall pengarna tillbaka. Fick bara en voucher av Air France när mitt flyg ställdes in i april.
Ja du, förtroende tar lång tid att bygga upp och går fort att rasera, som ett gammalt ordspråk lyder. Vilket år tror du att resenärerna börjar tro på allt SAS säger igen, om de börjar sköta sig perfekt, börjar följa lagen, och sluta ljuga, redan imorgon?Alla flygbolag kämpar med återbetalningarna. Lufthansa hade för ett par veckor sedan 700 000 icke avklarade återbetalningar. De processar drygt 15 000 per dag, men nya tillkommer ständigt beroende på tidtabellsändringar. Kanske har Lufthansa betat av balanserna i början av december. SAS ligger inte långt efter. Precis som Lufthansa gör SAS allt för att betala tillbaka så snabbt det rent administrativt går. Det hela är en exceptionell situation och som frekventa resenärer bör vi ha förståelse för detta - även om det är irriterande att ligga ute med pengar.
Svensk anda ju allt ska ske i tur och ordning hahaAngående argumentet att SAS inte är värre kålsupare än någon annan:
Nu har jag ju inte tillräckligt med data för att kunna göra djärva uttalande om "alla bolag" och så, men det jag kan säga är att alla mina Finnair biljetter återbetalats inom 7 dagar från att jag begärt det. Jag har ringt, kommit fram på någon minut, fått glasklara besked och hjälp och inte behövt lyssna på trams som "din bokning finns inte i våra system" eller "vi återbetalar i turordning och har kommit till 17 mars just nu". I stället omgående 100% återbetalning, inga påhittade avdrag eller "felräkningar" och alla uppgraderings-vouchers återställda.
I vissa fall biljetter som bokats om otaliga gånger, där bokningarna har hamnat i ny fareclass och där avgångsort ibland bytts till annan ort är den ursprungliga biljetten (ändringar som förresten varit helt gratis för mig att göra - varken avgift eller prisskillnad). Detta är tydligen inte alls komplicerat att återbetala jämfört med simpla intra-norden, retur, full-flex biljetter, köpta direkt på SAS hemsida som jag avbokat på samma hemsida utan någon som helst koppling till inställda flyg pga pandemi.
Enligt pressuppgifter hade Finnair betalt tillbaka 2/3 av sina ärenden i juni. I juni hade man alltså 1/3 av fallen kvar, men i pengar räknat "bara" 27%. Att jämföra med ett SAS som uppger att man fortfarande har ca 40% kvar att återbetala i september och som fortfarande är helt oförmögna att lova någonting.
Därför upprepar jag - Ja, det är kämpigt för alla flygbolag, men det finns de som hanterar situationen bättre än SAS. Den som vill kan såklart låtsas att SAS har det värre än alla andra och därför måste ursäktas. Det kommer inte hindra andra från att dra sina slutsatser om var man ska lägga sin resebudget när det vänder.
Ingetdera tycker jag. Man bör göra det som känns mest rätt för sin egen delÄr det småaktigt eller smart att begära refund från Amex istället för att vänta på SAS och hoppas att dom betalar tillbaka hela summan? (Avbokade awardbiljetter)