Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

Går det att byta en refund mot voucher om det avser skatter från en avbokad bonusresa? På refundsidan kommer endast följande text upp:

REFUND REQUEST IN PROGRESS
Your refund request for booking reference XXXXXX is still in progress. Due to extraordinary circumstances, the handling time is much longer than usual.

We are sorry for any inconvenience this may cause and kindly ask for your understanding.

Att hamna hos Kronofogden och få betalningsanmärkningar är totalekonomiskt rätt beslut och varje företagsledarens våta dröm.
Du lär bli förvånad om du undersöker hur många betalningsanmärkningar några av Sveriges största bolag har...

Om du är en liten byggare är det katastrof att få en betalningsanmärkning; om du är ex Skanska så spelar det ingen roll alls (men försöker ju att undvikas, såklart).

Väntat sedan april på återbetalning från SAS men efter nästan ett halvår utan att se röken av pengarna inledde jag en chargeback hos Amex genom chatten för någon vecka sedan. Mailade in uppgifter och idag kom mailet om kreditering. Enkelt, smidigt, och inga telefonköer. :)

Begär verkställighet av beslutet och meddela hur det går!

KFM borde ha lite rutin på att göra utmätning på SAS bankkonton nu.

Tror inte jag behöver göra något då det står "utslaget kommer verkställas utan särskild begäran från sökanden". SAS har betalat för biljetten men jag vill ha resterande också.
Sedan tar vi nästa steg med EU-kompensationen.

Kollade just refund status på mina avbokade resor (sju till antalet). Jag har gjorde detta regelbundet sedan möjligheten öppnades. Alla har hela tiden legat i kö med hänvisning till det extra ordinära läget (pandemin).

Idag hittades dock inte den ena bokningen varav jag ringde till SAS. Tydligen har den bokningen blivit eskalerad till huvudkontoret pga av ”original tickets not found”. Enligt kundtjänst kommer denna bokning därför ta ännu längre tid än de övriga.

Resan ställdes in och avbokades 15 april.

Någon som varit med om en sådan eskalering? Hur löstes det isåfall?

Kollade just refund status på mina avbokade resor (sju till antalet). Jag har gjorde detta regelbundet sedan möjligheten öppnades. Alla har hela tiden legat i kö med hänvisning till det extra ordinära läget (pandemin).

Idag hittades dock inte den ena bokningen varav jag ringde till SAS. Tydligen har den bokningen blivit eskalerad till huvudkontoret pga av ”original tickets not found”. Enligt kundtjänst kommer denna bokning därför ta ännu längre tid än de övriga.

Resan ställdes in och avbokades 15 april.

Någon som varit med om en sådan eskalering? Hur löstes det isåfall?
Ja, jag har varit med om en liknande situation. Tyvärr har jag ingen tröst för dig. Det är väldigt Kafka-likt allting. Min avbokning är också eskalerad till HQ för att de inte såg skatterna på originalbiljetterna (konstig i sig då det var vanlig SAS Award). När ärendet väl är eskalerat till HQ så finns det, enligt flertal olika kundtjänstkontakter, INGET sött att kontakta HQ på för kundtjänst. De kan maila till en mailadress att ärendet skall skynda på, men det hjälper inte.

Så grattis och välkommen, men klaga inte, det är ju synd om SAS att så många kunder hör av sig till dom...

Tack för påminnelsen, nu skall jag be kundtjänst om rätt org-nr och namn på företaget som sålde biljetterna till mig så jag kan gå till kronofogden.

Ja, jag har varit med om en liknande situation. Tyvärr har jag ingen tröst för dig. Det är väldigt Kafka-likt allting. Min avbokning är också eskalerad till HQ för att de inte såg skatterna på originalbiljetterna (konstig i sig då det var vanlig SAS Award). När ärendet väl är eskalerat till HQ så finns det, enligt flertal olika kundtjänstkontakter, INGET sött att kontakta HQ på för kundtjänst. De kan maila till en mailadress att ärendet skall skynda på, men det hjälper inte.

Så grattis och välkommen, men klaga inte, det är ju synd om SAS att så många kunder hör av sig till dom...

Tack för påminnelsen, nu skall jag be kundtjänst om rätt org-nr och namn på företaget som sålde biljetterna till mig så jag kan gå till kronofogden.
Intressant tillvägagångssätt. Om dom bara hade frågat mig så skulle jag kunna skicka dom biljetterna där skatterna är specificerade

Igår fick jag tillbaka pengarna för en Star Alliance award till Miami som avbokades 14 Juli.
Bali resan som avbokades 18 mars lyser dock med sin frånvaro.
EDIT på denna:
Det var tydligen min Bali resa som avbokades i Mars som återbetalades 30 sept.
Och i torsdags fick jag pengar för min andra Star Alliance award som avbokades online i tisdags.
Så nu saknas bara skatten från en ren SAS award till Miami som avbokades i slutet på Juli.

(Skrev fel i inlägget som citerades, men han aldrig ändra det innan de 60 min gått ut. Det var ju såklart SAS award till Miami)

Finns det någon baksida med att begära kreditering från Amex kontra att vänta ut SAS?

Det var en sak när det var jobbresor i Mars som ställdes in, det var ju ändå inte mina pengar. Men nu när jag fick två Awardresor inställda för en dryg månad sen är det ju en annan sak, det är privata pengar som jag ogärna väntar ett halvår på.

Såg förresten att Aftonbladet har någon plus-artikel om att man kan få tillbaka mer än vad man betalt när det dröjer. Känns som click-bait men är det någon som vet om det ligger något vettigt i det?

Alltså: Vänta, kontakta Amex eller något tredje alternativt?

Finns det någon baksida med att begära kreditering från Amex kontra att vänta ut SAS?

Det var en sak när det var jobbresor i Mars som ställdes in, det var ju ändå inte mina pengar. Men nu när jag fick två Awardresor inställda för en dryg månad sen är det ju en annan sak, det är privata pengar som jag ogärna väntar ett halvår på.

Såg förresten att Aftonbladet har någon plus-artikel om att man kan få tillbaka mer än vad man betalt när det dröjer. Känns som click-bait men är det någon som vet om det ligger något vettigt i det?

Alltså: Vänta, kontakta Amex eller något tredje alternativt?

Aftonbladets artikel bekskriver hur man ska göra om man vill ta ärendet via Kronofogden. Då kan man ju begära några procent i ränta.

Toppen