Senaste nytt

Har du dålig resepolicy? Klaga här!

Hos min gamla arbetsgivaren måste avdelningschefen godkänna resebudgeten (förutom för installation).
Jag presenterade en Economy class biljett med ombokningsbar returbiljett till chefen.

Problemet var att de inte tillät Business class oavsett om det var billigare än Economy class biljett.
T ex Hamburg-Dalian T/R i Economy class för 1.800 EUR var OK men inte Stockholm-Dalian T/R i Business class för 1.650 EUR.
Men hur räknar man ut mellanskillnaden? Samma bolag och samma tid fast C-klass?

Att finna mellanskillnaden ser jag inte som ett stort bekymmer.. initialt ger resebyrån sitt "oberoende" skarpa standard förslag. Därefter efterfrågar jag ett business-alternativ och mellanskillnaden mellan dessa 2 alternativ bör min arbetsgivare dra från min lön. Kan se problematiken att ryktet går att en viss anställd reser business, går informationen förlorad att det inte är arbetsgivaren som betalar (merkostnaden), börjar rykten gå och andra börjar kräva mer osv osv. Hade jag varit arbetsgivare hade jag godtagit detta, och tagit mig mödan att förklara om någon ifrågasätter. Det finns ju faktiskt ett stort mervärde för arbetsgivaren - en utvilad glad anställd till 0 extra kostnad.

Hur räknas er arbetstid eg.?
Om ni är borta på helger eller reser ut söndag hur regleras arbetstiden? Får ni ersättning och isf hur?
Jag har oreglerad arbetstid, så jag får lika mycket lön oavsett hur lite eller hur mycket jag arbetar. Det är också flytande vad som räknas som arbetstid. I alla händelser lär det bli mer än heltid om jag summerar ihop det.

Men har man inte oreglerad arbetstid tänker jag mig att det beror på lönenivån.

Att finna mellanskillnaden ser jag inte som ett stort bekymmer.. initialt ger resebyrån sitt "oberoende" skarpa standard förslag. Därefter efterfrågar jag ett business-alternativ och mellanskillnaden mellan dessa 2 alternativ bör min arbetsgivare dra från min lön. Kan se problematiken att ryktet går att en viss anställd reser business, går informationen förlorad att det inte är arbetsgivaren som betalar (merkostnaden), börjar rykten gå och andra börjar kräva mer osv osv. Hade jag varit arbetsgivare hade jag godtagit detta, och tagit mig mödan att förklara om någon ifrågasätter. Det finns ju faktiskt ett stort mervärde för arbetsgivaren - en utvilad glad anställd till 0 extra kostnad.
Teoretiskt möjligt men praktiskt svårt då lönesystemet måste läsa in data från resebyrån, vilket även det är en kostnad. Noll kostnad för arbetsgivaren stämmer alltså inte.

Vad händer om du måste boka om en påbörjad resa? Hur räknar du ut kostnaden då?

Teoretiskt möjligt men praktiskt svårt då lönesystemet måste läsa in data från resebyrån, vilket även det är en kostnad. Noll kostnad för arbetsgivaren stämmer alltså inte.

Vad händer om du måste boka om en påbörjad resa? Hur räknar du ut kostnaden då?

Hmm.. en tidigare arbetsgivare jag hade tillät mig ändra om hemresan (och fick därmed 2v semester i Thailand). Kostnaden för ändringen meddelades till arbetsgivaren från resebyrån, och jag fick bekräfta i mail att en specifik summa skulle dras från lön. Extra administration, javisst. Men försumbar verkade som tur var alla inblandade tycka.

Ändring ja..kan ju kanske ställa till det. Kan du utveckla vilka scenarier som skulle kunna ställa till det som värst?

Hur räknas er arbetstid eg.?
Om ni är borta på helger eller reser ut söndag hur regleras arbetstiden? Får ni ersättning och isf hur?
Jag har aldrig haft arbetstid på detta sätt. Aldrig traktamente, övertid eller annat. Spelade ingen roll om man åkte på en söndag eller kom hem lördag kväll. Resepolicyn var alltid att åka i Economy om det inte var extrema omständigheter. Jag hade aldrig klagomål på detta. Själva resepolicyn var väldigt flexibel. Man kunde välja i stort sett när och hur man skulle flyga. Chefen behövde aldrig godkänna något.

Att man hade ett jobb som var tio gånger stressigare än att ligga i en skyttegrav under krig och att man under många år blev väckt flera gånger varje natt var egentligen aldrig ett problem. Det fanns så många andra uppsidor. När jag hade det "viktiga och prestigefyllda" jobbet hos den rätt stora arbetsgivaren tyckte jag det kändes konstigt att klaga. Ni vet ju att bara svaga klagar:) Skämt åsido så var resorna jag gjorde med jobbet roliga. Frågorna kom rätt ofta. "Har du lust att jobba en eller ett par veckor i Singapore/NYC/HongKong/London/Frankfurt/etc? Ta med dig frugan och ta några dagar/en vecka extra semester när du ändå är där." Frugan åkte i stort sett alltid gratis. Jobbet var hur kul som helst, man var klar senast 18 och på kvällarna provade man topprestaurangerna med någon trevlig arbetsbekant på firmans bekostnad. Då kan man väl inte klaga.

Hmm.. en tidigare arbetsgivare jag hade tillät mig ändra om hemresan (och fick därmed 2v semester i Thailand). Kostnaden för ändringen meddelades till arbetsgivaren från resebyrån, och jag fick bekräfta i mail att en specifik summa skulle dras från lön. Extra administration, javisst. Men försumbar verkade som tur var alla inblandade tycka.

Ändring ja..kan ju kanske ställa till det. Kan du utveckla vilka scenarier som skulle kunna ställa till det som värst?
Problemet här är att skatteverket bryr sig. Om du är ledig mer än den tid du jobbar ska du förmånsbeskattas för HELA resan.

Toppen