Det mesta är skrivet redan.
Problemet för mig är att jag trivs så jädra mycket med mitt jobb och jag är långt ifrån säker att kunna hitta ett liknande igen. Dock har jag under julledigheten suttit och gjort en inre resa i lugn och ro och jag börjar mer och mer att inse hur jävla sjuk jag har varit hittills som har accepterat det jag har gjort. Har 0 i övertid och 0 restidersättning. Har iof en ganska bra månadslön men den är ändå ljusår ifrån det jag förlorar på övertid och restid. Jag roade mig med att bara kolla hur mycket jag förlorade i restidsersättning (ja - jag gjorde misstaget att räkna - skall inte göra det för 2014 - jag lovar
) Det blev 122 176:-
. Har i snitt 15 timmar övertid per veckoresa utöver det så - you do the math
Nu när jag återgår i tjänst nästa måndag så har jag en "krav lista" till min käre chef och om den inte uppfylls så blir det no-no till fler resor. Jobbet kommer att tappa en dimension men kommer ändock att vara roligt men jag är närmre döden än födelsen och livet har mer än bara jobb. Det räcker med att jag i princip har missat mina barns uppväxt (nu är det i princip försent så det får bli vuxen - vuxen resor med dem istället) - jag tänker inte missa min "ålderdom" också.
När det gäller policys i allmänhet så är det som så att de skrivs av folk som vet allra minst om hur det är att resa. Dessutom verkar de flesta som skriver den vara fyllda av jantelag dvs "- Vi flyger inte business - av princip" som en av cheferna uttryckte det när jag lyckades hitta en Finnair C som var billigare än SAS flex.
Jag har kämpat länge för att få till stånd en ny resepolicy - jag har t.o.m satt ihop ett väl genomarbetat förslag på hur den skulle kunna se ut. En policy som är förankrad i sunt förnuft och med stor dos flexibilitet men ändå med kostnadsfokus som en viktig beståndsdel.
Men - nä! När den hamnade i händerna på sådana som reser 1 ggn per år och som har sett "världen" med egna ögon ala "- Det är ingen skillnad mellan economy flex och economy" (på den tiden då SAS hade det som ett mer koncept) så bidde det bara kattskit när de var klara.
När jag visar dem bilder på olika konfigurationer hur "flex" kan skilja så är inte det tillräckligt för att få dem att förstå att CPH - BKK i premium economy är en jädrigt bra klass för bara 2-4,5 k kr mer (beroende på när i tiden man bokar) och ett alldeles fullgott substitut för Business för att komma utvilad till BKK.
Att driva ngn arbetsmiljölinje är hopplöst med sådana som inte reser mer än ett par ggr per år. Inte ens när jag lägger fram att jag i mitt ftgs tjänst har tillbringat 16 arbetsveckor i luften, xx antal veckor i transfer till och från flygplats, xx veckor i taxi till och från fabriker, minst 20 lördagar och 26 söndagar per år från familjen, xx dagar i luft som när den klassas som "bra" ändå skulle leda till att skyddsombudet skulle stänga kontoret om vi hade den luftkvaliteten hemma i Svedala (att "vi" som reser till sådana ställen kanske skulle få en extra försäkring som ev täcker upp inkomstbortfall pga KOL eller dyl är inte att tänka på eller att vi kan få några dagar extra ledigt hemma för bara "andas"
)
Nä! Man är pantad som ställer upp så jädra mycket och samtidigt förlorar så mycket utan att ens få ett par noice cancellation hörlurar gratis
Nåväl! Andra bullar från måndag för det finns annat i livet än att älska sitt jobb.