Hotell: Home Hotell Wellington (Sthlm) Nätter: 1 Bokat: Standard 2 enkel (Award 25k bonuspoäng) Fick: Superior 2 enkel (ett steg upp) Status: Lifetime Platinum
Såg inget i appen och hade ingen förväntan på att få uppgradering. Däremot ville jag ha tidig incheckning när jag traskade dit strax efter 12. Fick både och, helt utan tjafs.
Jag förstår det som att rumstilldelning var gjord i förväg *) men syntes inte i appen. Först när man checkat in syns rumsnummer och rumskategori i appen, tillsammans med det klämkäcka "Du har blivit uppgraderad". Helt klart har kundklagomål påverkat Strawberry så att de känner sig tvugna att på alla sätt berätta att man fått uppgradering - dock aldrig i förväg!
*) Svarade "Ja, rummet är klart" direkt utan att öht leta i systemet efter uppgraderingsmöjligheter och tidig incheckning
Problemet med att informera i förväg är säkert att då får man istället klagomål när man drar tillbaka uppgraderingen. Antingen för att man tex sålt en till Superior I sista stund, men också tex av operationella anledningen (näst sista superior hade trasig toalett, då tar man bort en uppgradering och flyttar betalande gäst till det rummet istället för att nedgradera tex).
På Marriott körde en del hotell ett tag med att det stod "your upgrade is here" eller något i den stilen på den där papp-mappen man får med nyckeln i. Men när de andra mapparna tog slut då började personalen används dem även till "vanliga" rum och gissa vad det slutade med... Då gick man över till att istället lägga i en lapp med att man blivit uppgraderad, istället för att behöva förklara. (numera har man säkert sparat in på kostnaden för den lilla lappen också, det var länge sedan jag såg en)