Kollade igen nu och jag har nu fått ett annat rum på 6te våningen, hade våning 2 först. Så antingen är det så att uppgraderingar ske på morgonen, eller hon jag pratade med kollade upp min bokning och gav mig en uppgradering eftersom jag nämnde förmånen och tillgänglighet av bättre rum.Intressant datapoint. Bor på Clarion Stockholm ikväll. Kunde se rumsnummer nu och även att det finns många rum i högre kategorier lediga.
Ringde och frågade vilken kategori mitt rum var och det var det jag bokade, standard. Frågade varför jag inte hade blivit uppgraderad när det finns många lediga rum och fick svar att de inte hade hunnit titta på uppgraderingar ännu (kl 07.50).
Måste säga det känns konstigt att de gör det arbete på fm när receptionen har mycket att göra med utcheckningar.
Hade trott det gjordes av nattpersonalen eftersom det brukar vara under natten man blir tilldelad ett rumsnummer.
Men det kan också vara så att personen i telefonen ljög helt enkelt för att undvika ytterligare frågor om uppgraderingsförmånen.
Guldförmånen är väl "möjlighet till uppgradering vid ankomst"?Ringde och frågade vilken kategori mitt rum var och det var det jag bokade, standard. Frågade varför jag inte hade blivit uppgraderad när det finns många lediga rum och fick svar att de inte hade hunnit titta på uppgraderingar ännu (kl 07.50).
7.9.7. Möjlig gratis uppgradering vid ankomst, möjlighet avgörs vid ankomst.
Jag läser möjlighet som, om det finns lediga bättre rum en kategori högre så får man ett.Guldförmånen är väl "möjlighet till uppgradering vid ankomst"?
I stort sätt alla bokningar jag har gjort som Platinum så står det ett rumsnummer i appen och sen när man checkar in får man ett bättre rum.Jag läser möjlighet som, om det finns lediga bättre rum en kategori högre så får man ett.
Ja, det står att det ska göras vid ankomst men erfarenheten är att de tilldelas mycket tidigare till alla Guld och Platinum som har en bokning. Troligen för att slippa köar vid incheckning och för att städ ska veta vilka rum ska städas först
Hur som helst tror jag att det kan inte skada, och ofta kan hjälpa, om man talar med en riktig person, gör sin önskemål om förmånen känd och även snällt noterar om det uppenbarligen finns bättre rum lediga.
Målet är ju att få ett bättre rum och som många har skrivit här finns det hotell och personal som verkar tro deras jobb är att utdela uppgraderingar så sällan som möjligt.
Ja, det beror nog på hur man är som person när man ringer. Är man en aggressiv, anklagande person som gillar konfrontation kan det säkert ha motsatt effekt.ringt in och i förväg talat om att jag har status eller vilka förmåner jag ska få.
Tror snarare sådant beteende gör att man hamnar på "shit list" än att man får bra uppgraderingar.
Det löser sig oftast för mig vid checkin utan att jag säger något. Personalen som checkar in brukar säga något i stil med "ser att du är Platinum och bott här förut, ska se om jag kan hitta ett bättre rum till dig".Ja, det beror nog på hur man är som person när man ringer. Är man en aggressiv, anklagande person som gillar konfrontation kan det säkert ha motsatt effekt.
Om man är däremot lugn och trevlig och bara ställer en undrande fråga om förmånen utan att anklaga eller kräva något, tror jag det kan nog bara få positivt mottagande, och förmånen om möjligheten finns.
Hur skulle du hantera alla situationer som nämns här där Platinum medlemmar konsekvent inte få sina förmåner på vissa hotell? Personligen tror jag att det är lättare att lösa situationen i förväg, med ett lugnt beteende, än vid incheckningsdisken.