Senaste nytt

Har du blivit uppgraderad på Strawberry hotell?

Fick ett motsägande svar direkt från hotellet efter jag mailat kundservice och påpekat att jag inte fått någon uppgradering ännu för en bokning.
Dom bifogar själva villkoren för uppgradering och att det ska göras när bokningen registreras men sen säger dom att dom går igenom bokningar några dagar innan vistelsen och först då uppgraderar.. Ska svara och fråga varför dom inte gör som villkoren säger :p
Som PLATINUM-medlem är du garanterad uppgradering till nästa rumskategori utan extra kostnad, så länge det finns lediga rum när din bokning registreras i bokningssystemet samt om hotellet har mer än en rumskategori*. Förmånen kan inte kombineras med förmånen Rumsgaranti och Garanterad bonusnatt.

Vi går gjennom ankomstlisten for gjester noen dager før for å legge av rom, og oppgraderer deg gjerne ved tilgjengelighet :)

Lite uppdateringar om mina sista 10 isch bokningar, ingen utav dom så har jag fått den garanterade uppgraderingen som Platinum. 1-2 dagar senare så har jag mailat hotellen. Fått halvärliga ursäkter och uppgradering.
Hur ser det ut för er övriga Platinum, funkar det någon gång för er?
Clarion Östersund är utmärkt att uppgradera lång innan ankomst. Även om man bokar mer än ett rum

Fick ett motsägande svar direkt från hotellet efter jag mailat kundservice och påpekat att jag inte fått någon uppgradering ännu för en bokning.
Dom bifogar själva villkoren för uppgradering och att det ska göras när bokningen registreras men sen säger dom att dom går igenom bokningar några dagar innan vistelsen och först då uppgraderar.. Ska svara och fråga varför dom inte gör som villkoren säger :p

Fick svar fort , det gikk nok litt fort i svingene :p
Her har du helt rett i at du er garantert oppgradering til beste tilgjengelige romskategori i bookingøyeblikket.

Jeg har derfor oppgradert deg til et deluxerom nå, suiter er unntatt medlemsvilkårene.

Beklager misforståelsen, her gikk det nok litt fort i svingene for kollegaen min.

För att så har hotellen gjort sedan urminnes tider.
De har en "rooming" process där de fördelar rum, ofta är det nattpersonalen som gör det när de har lite att göra. Då brukar de ge bästa rum till bästa kund enligt sin egen bedömning.

Någon centralt på NCH bestämde sig för att formalisera processen och satte regeler om att det gällde 1 steg upp om tillgänglighet finns vid bokningstillfället, samt chans på bästa rum vid incheckning. Detta går helt emot befintlig process på hotellen så de skiter i det.

Om NCH bara implementerade en automatisk uppgradering 1 steg vid bokning skulle både kunder och hotellen vara nöjda och rooming skulle fortsätta att fungera som det alltid gjort.

Istället är det ett ställningskrig mellan hotellen och centralt, med kunden som förlorare.

Her har du helt rett i at du er garantert oppgradering til beste tilgjengelige romskategori i bookingøyeblikket.

Jeg har derfor oppgradert deg til et deluxerom nå, suiter er unntatt medlemsvilkårene.

Beklager misforståelsen, her gikk det nok litt fort i svingene for kollegaen min.

Det svaret är ju inte heller rätt.

Reglerna för platinum är

7.10.4 Garanterad uppgradering av rumskategori en nivå om hotellet har rum i nästa kategori tillgängligt när bokningen registreras (sviter undantagna). Kombineras med GOLD-förmån om uppgradering vid ankomst.

7.9.7 Möjlig gratis uppgradering till bästa tillgängliga rum vid ankomst. Möjlighet avgörs vid ankomst.

Det betyder t.ex. för ett hotell som har kategorierna 1, 2, 3 och svit att:

a) du bokar kategori 1 och det finns rum lediga i kat2 när du bokar -> Du är garanterad rum i kat2, samt har chans på uppgradering till kat3 eller svit vid ankomst

b) Du bokar kategori 3 och det finns lediga sviter när du bokar -> Du är bara garanterad rum i kategori 3, men har chans på uppgradering till svit vid ankomst

c) du bokar kategori 2 men det finns inte rum lediga i kat3 när du bokar -> Du är bara garanterad rum i kat2, samt har chans på uppgradering till kat3 eller svit vid ankomst

De här reglerna är väldigt tydligt skrivna i medlemsvillkoren, men Nordic Choice har ingen arbets-process för att stödja det. Uppgraderingarna görs lokalt av hotellen och deras process är ofta inte att bevaka varje bokning så fort den dyker upp. De gör oftast bara uppgraderingar dagen/kvällen/natten innan ankomst.
Det gör tex att även om det fanns bättre rum lediga vid bokningstillfället, så kan de ha blivit bokade under tiden och natten före får du inte din garanterade uppgradering pga "hotellet är fullbokat".

Det krävs en två-stegs-process för att stödja reglerna fullt ut, men så jobbar man inte. Därför är det hela tiden strul med uppgraderingarna.

”Vi har uppgraderat er till nästa rumskategori superiorrum med havsutsikt.”

Får se hur de tänker imorgon vid ankomst
Innan incheckning gjorde jag en sökning för att se om deluxrum fanns tillgängliga på Clarion Sea U

Vid incheckning så påbörjade personalen att ge mig Superior med havsutsikt. Men när jag frågade ifall det fanns deluxerum ledigt så sade hon efter en kortare koll i systemet att det är möjligt. Så det var de jag fick.

Hotell: Clarion Sea U Helsingborg
Nätter: 1
Bokat: Superior
Fick: Superior med havsutsikt (deluxe vid incheckning)
Status: Platinum

Samma som förra veckan, ingen uppgradering på egen vilja av hotellet. Så när man ser de ska ta fram ett kort så ställer jag snabbt frågan om det går att bli uppgraderad. De kollar lite snabbt och ja det är möjligt…

Btw. Någon mer som märker hotellen stryper värmen? Var 20 graders fast temperatur förra veckan och nu är det 19 grader. Trots det finns en display man kan använda. Men trots + 3 grader så händer inget.

Toppen