Hotell: InterContinental Pattaya Resort
Bokat: 2 Queen Classic Garden View
Uppgradering: 1 King Classic Ocean View (+1 kategori)
Status: Platinum Ambassador
Jag hade mejlat i förväg om att få 1 King istället för 2 Queen och det gick bra. Hotellet var fullbokat så kunde tyvärr inte få uppgradering till svit.
Som helhet är hotellet absolut prisvärt! Det har några år på nacken, så det är litet slitet på sina platser, men det har god service och kostar avsevärt mindre än andra IC i Thailand. IHG har kampanjer (vilka har förlängts flera gånger) som ger 20% rabatt på IHG-hotell i Sydostasien om man betalar med VISA (
https://www.ihg.com/content/gb/en/deals/partner-offers/visaoffer) eller 15% med MC (
https://www.ihg.com/content/gb/en/deals/partner-offers/mcoffers), vilket gör det än mer prisvärt.
Notera att hotellet ligger på sidan av en kulle, så om man inte har ett rum precis bredvid en pool kan det bli mycket att gå upp och ner. Vi bodde högst upp medan loungen är längst ner och man kan ringa och beställa en golfbil för skjuts emellan. Vi promenerade för det mesta ändå, det är behagligt väder i december, men det är en personlig preferens.
Rummen är rymliga (45 kvm) och välstädade. När vi kom fanns det 8 flaskor med dricksvatten. Vid varje städtillfälle ersätts tomma flaskor med nya. Att hotellet är litet gammalt märks genom att alla uttag inte funkar, så första gången vi använde resp uttag fick vi kolla att saker och ting laddade ordentligt.
Loungen är toppen, väldigt bra service och det finns alltid plats. Ett par gånger på helgen när det var fullbokat var det fullt inomhus så att några gäster satte sig utomhus. Ingen självservering av drycker, allt måste beställas, men de har brett utbud av drycker med och utan alkohol (dock inte champagne). Tyvärr är deras "juice" (i både lounge och restaurang) inte 100% juice utan fruktdryck, med undantag för vattenmelon och morotsjuice som pressas på plats. Ett par gånger efter vi hade bett om det pressade de apelsinjuice åt oss (även om det nog var mandarinjuice med tanke på smaken). Den vispade ”grädden” (i både lounge och restaurang) är made in China och innehåller 0% mejeriprodukter - istället får man njuta av palmolja. Till frukost kan man som lounge-gäst välja att äta frukostbuffé i restaurangen eller à la carte i loungen. I loungen är det bäst att beställa asiatiska rätter, deras västerländska rätter är ok, men inget särskilt. Till fika (15-17) och cocktail hours (20-22) serveras smårätter, vi brukade beställa ett set och sedan beställa extra av de vi gillade bäst.
Jag noterade i menyn att det stod Pepsi så därför beställde jag naturligtvis apelsindryck när jag ville ha läsk. Efter ett tag upptäckte jag dock att det var Coca-Cola som faktiskt serverades, då skiftade jag till Cola. Dock höll jag få hjärtattack efter första klunken en gång, då de hade fyllt glaset med Zero. Om jag av någon outgrundlig anledning hade velat ha Kemikalie-Kola hade jag naturligtvis bett om det. Därefter bad jag ofta att få en burk istället för ett glas för att säkerställa produkt (dessutom är hälften av glasen fyllda av is).
Stranden är privat för hotellet, men det går inte att bada där, det är stora stenbumlingar mellan sanden och vattnet, så om man vill bada i havet får man bege sig till någon av de allmänna stränderna i Pattaya. Dessutom händer det att delar av stranden hyrs ut, det var flera bröllop och företagsevenemang under vår vistelse där. Vi var på stranden litet grann, men höll oss mest till poolerna. Vid poolerna tillhandahålls förutom handdukar även dricksvatten utan kostnad.