Mest flugit med AF till och från USA. Inte alltid som planet gått i tid från CDG av olika skäl (20 min. strejk i bagagehantering en gång), dock har de flugit in förseningen, någon gång också anlänt före tidtabell. Och, jag upplever också en viss irritation när planet taxar förbi den terminal vi ska till för att sedan åka buss till t.ex. 2F. En gång utbrast jag med ett "Pourquoi!?" och upp med axlarna i en frågande gest när vi steg av trappan till bussen - markpersonen backade tre steg och sade något om att de inte heller visste varför buss just nu ...
men, har hittills inte missat någon anslutning CDG ännu. Undrar om inte att de också ibland blir någon försenad avgång pga att de väntar in passagerare från sent inkommande anslutningsflyg (kort anslutning på morgonen från ARN). Men, det är min egen spekulation ...
Jo, fransmän kan upplevas lite kantiga ibland, framför allt om man är 'oartig'. Om man börjar med ett litet 'bonjour' eller excusez moi' brukar det gå bra med engelska efter det. Med andra ord; som Jacob säger, en kulturell grej.
Tips: om du upplever ett snorkigt bemötande, prova att vara extra artig... skulle inte förvåna mig om du får ett litet ursäktande beteende och lite trevligare bemötande fortsatt.
Har annars inte stött på några större problem med AF. Ombordservicen har varit bra till mycket bra (bäst med AF har nog varit till YUL), har då åkt business, men de gånger jag åkt i ekonomi så har de varit bra med bra mat och champagne på långrutter. Ja, saknade också en och annan variation på likörsortimentet.
Obs; jag tar inget bolag i försvar, och heller inte dissar något helt, utan vill egentligen bara se så som saker är. Bra att veta om något bolag klantar sig oftare än andra och kan då vara beredd om något uppstår. Sedan jag läst inlagor på detta forum har jag varit extra uppmärksam när jag bytt på CDG.
Vilket bolag har varit inte så värst bra enligt min åsikt? Jo, Spanair var inte trevligt alls.
Minst hjälpsamma markpersonal? I Athen var de riktigt buttra och LH:s personal på FRA ville hellre fika (några år sedan).
En kompis vägrar åka med SAS till LHR efter några inte så bra upplevelser med dem. Så när jag skulle åka med honom till London blev det BA (som jag inte har något att anmärka på, tvärtom).
En engelsk kollega har dissat BA helt och vill inte åka med dem ....
Så... upplevelser går isär ... när det inte har gått så bra har jag ringt upp bolaget i fråga (om de är representerade i Sverige) och klagat, de brukar vara intresserade av att få veta om de kan bättra sig. Bland annat har jag fått bättre uppfattning om SAS efter ett samtal med en representant från dem. De flesta bolag torde vara intresserade av få veta på vilka punkter de kan bättra sig, de arbetar med service så det är a och o för dem.
Själv har jag blivit uppringd av AF för de har velat veta hur jag upplevt en viss flyging, osv. Och de har fått feedback. Undrar om inte någon från AF/KLM borde vara intresserad att få veta om det som skrivs här?
P.S. Jo, jag har missat ett flyg en gång från CDG till ARN. Bytte då från ORY (flygning från GNB) till CDG med buss i rusningen. Ingen bra kombination. Den gången fick jag en ny biljett från AF... //D.S.