Senaste nytt

Hans Majestät Kung Bhumibol Adulyadej (Thailand) har avlidit, kan det påverka resande till landet?

JohanA

Medlem
Här är det senaste jag fick från International SOS angående min resa nästa vecka.

ADVICE
  • Travel to Thailand can continue, though flexible itineraries are required due to disruption to business and travel.
  • Members should ensure they have access to medical services, ground transport options, fully serviced accommodation and a confirmed return flight prior to arrival in Thailand. Anyone intending to travel to Thailand should contact their Assistance Centre for a comprehensive pre-travel brief covering both medical and safety preparations and the support required to ensure they can complete their trip.
  • Maintain a low profile and act respectfully.
    • Be respectful when discussing matters associated with the Royal Family.
    • Do not engage in any discussions associated with health of Royal Family members, including on social media.
    • Do not engage in discussions over the royal succession.
    • Avoid overt celebrations in public.
    • Avoid wearing bright colours. Neutral colours are the most appropriate.
    • It is best to behave with a sombre demeanour when in public.
  • Reconfirm business appointments. Members requiring consular services should telephone the relevant diplomatic mission for further information.
  • We do not hold information on specific flights; travellers planning to fly to or from the country should reconfirm the status of their flight with the relevant airline.
  • Monitor our travel security alerts on Thailand for updates.

MORE DETAIL
Aside from disruption to commercial and business activities, a number of funeral rites and related events will take place in the coming weeks in Bangkok. These are most likely to take place in the vicinity of the Grand Palace in the central Na Phra Lan district, the streets around which will be heavily congested.

Our team on the ground has indicated that the Mass Rapid Transport (MRT) subway system, airport train link and Skytrain in Bangkok are currently operational. More information regarding transport disruption is likely to be available in the coming hours. However, we continue to advise that members have pre-arranged and confirmed ground transportation options.
 

RickardG

Medlem
Wow, kungafamiljen och f.d. kungen verkar verkligen vara av vikt i Thailand. Jag behöver nog bättra på historiekunskaperna här...
 

AABack2ARN

Medlem
Vad innebär ett års respektive 30 dagars sorg i praktiken?

Noterade att Thai Airways globala hemsida nu är i gråskala och jag antar att många företag i Thailand kommer hedra kungen på olika sätt. Man får verkligen hoppas att detta inte skapar problem för Thailands framtid.
 
1 års landssorg inom regeringen och 30 dagar för övriga? Seriöst?
Vad hade dom förväntat sig? Karln var ju 1 månad från att vara 89 år! Hade dom förväntat sig att han var odödlig? ^^

Alla ska vi dö någon gång, och är man drygt 89 år måste man ju folk varit någorlunda förberedda på att döden stod runt knuten.
För mig personligen känns det lite fjantigt att hela landet ska gå i däck med stängda krogar, alla ska bära mörka kläder men å andra sidan är jag ingen Thailändare och har heller aldrig ens varit i landet men kan inte tänka mig att jag skulle sörja vår egen kung mer än med ett "jaha, det var tråkigt.." och sen gå vidare med mitt liv som vanligt.

Vila i frid h.s.h. Bhumibol
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Alf

henrik l

Medlem
Det här blir intressant, flyger till Bangkok imorgon och skall ha ett seminarium på Chulalongkorn på måndag. Jag kan i alla fall notera via ett inkommande mail från ett annat statligt universitet att det verkar vara viss aktivitet och att det ännu inte verkar finnas några planer på att ställa in mitt besök på tisdag. Skall även bli intressant att se hur hotelloungerna förhåller till stoppet för utskänkning av drycker med % i?
 

011430121

Medlem
Skall även bli intressant att se hur hotelloungerna förhåller till stoppet för utskänkning av drycker med % i?
Jag var i Bangkok i början av augusti och då var det torrlagt med alkohol fredag till söndag, på grund av valet, och alla höll strikt på det.
 
Last edited by a moderator:

henrik l

Medlem
[QUOTE="henrik l, post: 527828, member: 771"Skall även bli intressant att se hur hotelloungerna förhåller till stoppet för utskänkning av drycker med % i?
Jag var i Bangkok i början av augusti och då var det torrlagt med alkohol fredag till söndag, på grund av valet, och alla höll strikt på det.[/QUOTE]

Tack för tipset, då får man plocka med några Tsing Tao från Hong Kong, just in case:)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Dr. Miles

Expert
Det handlar om olika värderingar.
T ex i gamla Kina hade man sorg under 3 årsperiod när sina föräldrar dog och ibland tog man livet av sig när sin herre (kejsare, kung) dog.
 
Toppen