Jag har bara varit i HCMC men jag gillade staden! Några kompisar bokade ett bord på en restaurang i District 3 där vi åt och drack 9 pers för 850kr, totalt. Det finns mycket att se speciellt om man gillar historia. Det man kan bli lite "ställd" av är trafiken, det är ett virrvarr av främst mopeder men även andra fordon, som oftast, men inte alltid kör på rätt sida vägen.
Jag åkte även katamaran ned till Vung Tau från HCMC vilket tog ca 75-90 minuter och kostade inte mycket. Vung Tau är ett trevligt resmål om man vill ha lite lugn och ro, men även ha möjlighet till restauranger och barer mm. Hyrde moped och åkte runt lite på vischan, mycket intressant och blev helt såld på iskaffe när man satt på vägkanten i något skjul där de hade någon form av servering, min vietnamesiska är inte på top, så jag visade vad jag ville ha i appen på telefonen, men damen var inte läskunnig... Lyckligtvis var dottern där och kunde hjälpa till med läsandet =} Värt att veta är att man måste ha vietnamesiskt körkort för att köra i Vietnam, det räcker inte med ett internationellt, dock tror jag man får köra moped utan, dvs. upp till 50cc eller något liknande.
Jag kan inte säga HCMC före Hanoi, men jag kan i alla fall rekommendera HCMC!