Senaste nytt

Hanoi eller Ho Chi Minh City i Vietnam (eller något helt annat?)

Hvis du ikke kan vælge, er der jo den 3dje mulighed: Danang! Her kan du flyve ind midt i byen (ja!!) fra HKG, Seoul etc.Det er en meget smuk, moderne, rummelig storby med strande, hængebroer, brede boulevarder, og bjerge til alle sider...Her kan man let køre bil/motorcykel selv for at komme rundt. Tag en tur til Hoi An, malerisk fiskerby 25 km væk...

Jag har bara varit i HCMC och kan därför inte jämföra med andra delar av landet. men eftersom jag var där för bara drygt en vecka sedan kan jag i all enkelhet ge några färska tips.

Trafiken:
i HCMC lär det finnas 7 miljoner mopeder/motorcyklar. Trafiken är alltid intensiv. (Vi träffade några danska turister som påstod att de aldrig vågat gå över en gata under de 3 dagar de varit där - de tog alltid taxi...) Men om man, som nämnts ovan, går över gatan i jämn takt, gärna med armen höjd, så går det - vi överlevde i vart fall.
Att handla:
skräddare tyckte jag var hyfsat billiga. Jag köpte även ett par glasögon, märkesbågar, tunna progressiva plastlinser, klara på 24 h för 1500 kr (kostar minst 5 ggr mer här hemma).
Restauranger:
verkar finnas massvis som är bra. En kväll besökte vi "Xu" - en riktigt fin restaurang. För ca 900 kr/person fick man en 9 rätters avsmakningsmeny med obegränsad tillgång till vin o drinkar. Otroligt gott - fantastisk "price/performance", men i ett land där medelinkomsten ligger på 1500-2000 kr / mån så är det naturligtvis dyrt för lokalbefolkningen.
Dagsutflykter:
badorten Vung Tau, 2 timmar med bil (har tidigare gått bärplansbåt dit på 75 min, men gick ej när vi var där). Fin sandstrand och ca 27 grader i vattnet.
Mekongdeltat: ca 2 timmar med bil. Vi åkte dock båt hela vägen från HCMC, hyrde egen "speed"-båt med kapten och guide. Mycket trevligt, 2000 kr inklusive diverse studiebesök o lunch.

Trevlig resa

Jag har bara varit i HCMC men jag gillade staden! Några kompisar bokade ett bord på en restaurang i District 3 där vi åt och drack 9 pers för 850kr, totalt. Det finns mycket att se speciellt om man gillar historia. Det man kan bli lite "ställd" av är trafiken, det är ett virrvarr av främst mopeder men även andra fordon, som oftast, men inte alltid kör på rätt sida vägen.

Jag åkte även katamaran ned till Vung Tau från HCMC vilket tog ca 75-90 minuter och kostade inte mycket. Vung Tau är ett trevligt resmål om man vill ha lite lugn och ro, men även ha möjlighet till restauranger och barer mm. Hyrde moped och åkte runt lite på vischan, mycket intressant och blev helt såld på iskaffe när man satt på vägkanten i något skjul där de hade någon form av servering, min vietnamesiska är inte på top, så jag visade vad jag ville ha i appen på telefonen, men damen var inte läskunnig... Lyckligtvis var dottern där och kunde hjälpa till med läsandet =} Värt att veta är att man måste ha vietnamesiskt körkort för att köra i Vietnam, det räcker inte med ett internationellt, dock tror jag man får köra moped utan, dvs. upp till 50cc eller något liknande.

Jag kan inte säga HCMC före Hanoi, men jag kan i alla fall rekommendera HCMC!

Tack för alla välinitierade och utmärkta tips. Vi valde för denna resa Hanoi. Den lite lugnare atmosfären kan behövas mellan Hong Kong och Shanghai.
Vi ses kanske? Jeg bor på Kach San Phu Nu ved Ho Tay (Westlake). Kommer gerne til Hoan Kiem Lake ("Bo Ho") og drikker et antal glas fadøl med dig if time allows....

Vi ses kanske? Jeg bor på Kach San Phu Nu ved Ho Tay (Westlake). Kommer gerne til Hoan Kiem Lake ("Bo Ho") og drikker et antal glas fadøl med dig if time allows....
Yes, vi är där 17 november (från sen eftermiddag) och reser vidare 20 november (förmiddag).

Velkommen til Hanoi. Ring evt. 0915372767 eller send mig PM eller email til min anderspp paa gmail

Last edited:
Toppen